نابینایان به تماشای نمایش «گل و قداره» می نشینند

نمایش «گل و قداره» به کارگردانی بهزاد فراهانی، شنبه 18 مهر، میزبان 150 نفر از نابینایانی خواهد شد که در قالب پیشنهاد دکتر حسین خطیبی، به تماشای این نمایش خواهند نشست.

به گزارش ایسکانیوز، این تجربه که در آستانه روز جهانی عصای سفید و با مشارکت انجمن نابینایان ایران اجرا می‌شود؛ در واقع نگاهی انسان‌شناسانه دارد به مقوله دیدن و ندیدن و این امر را به صورتی ملموس مورد بررسی قرار می‌دهد.
در آغاز اجرای نمایش به مدعوین دیگر، چشم‌بندهایی داده می‌شود که بتوانند نمایش را مانند نابینایان حاضر در نمایش، دنبال کنند. مدعوین می‌توانند در هر زمان از نمایش چشم‌بند خود را بر دارند و بدین ترتیب به درک بهتری از ندیدن دست پیدا کنند.
در واقع دکتر خطیبی با اجرای این برنامه به دنبال رسیدن به زبان مشترکی از یک رویداد، برای دو انسان بینا و نابینا است و در این مسیر مخاطب بینای خود را آزاد می‌گذارد تا از حق دیدن خود استفاده کرده و به بینشی نو از جریان ندیدن در عین شنیدن یک نمایش برسد.
در پایان این اجرا، پنلی با حضور دکتر حسین خطیبی، روانپزشک، علی‌اکبر جمالی، رئیس انجمن نابینایان ایران و بهزاد فرهانی کارگردان نمایش گل و قداره برگزار خواهد شد و در آن به بررسی احساس تجربه شده حاضرین پرداخته می‌شود.
بهزاد فراهانی درباره این نمایش، می‌گوید: ما پدیده‌های اصیلی داریم که هنر خودمان را به خودمان نسبت می‌دهد؛ مثل تعزیه، تخت حوضی، هنرهای آیینی و ... . من شیوه بهره‌گیری مدرن از کارهای آیینی را جستجو می‌کنم. چون معتقدم که مکاتب ما از نظر تکنیک خیلی جلوتر از برشت است و به جاهای عالی‌تری رسیده‌ایم. من کوشش کردم آنچه که ابزار کار تکنیک در تئاتر و بهره‌گرفته از کارهای آیینی ما است را پیدا و استفاده کنم. شما در این اثر به صورت بنیادی تعزیه را شاهد هستید، تخت حوض و شخصیت‌های تخت حوض را دارید و اصول از بین بردن زمان و مکان را مشاهده می‌کنید.
این هنرمند در خصوص اجرای پیشنهاد دکتر خطیبی در این اجرای ویژه، اضافه کرد: من یک بار در دانشکده دو آرتیست نابینا را در کنار دو آرتیست بینا گذاشتم و یک نمایشنامه نوشتم و کارگردانی کردم. برای من خیلی جالب بود که آنها خیلی بهتر از من می‌دیدند، این «دیدن حسی» که بیانگر تخیل فوق‌العاده این عزیزان هست، اتفاقا با تکنیک تعزیه نمایش «گل و قداره» همراه است زیرا در تعزیه همه می‌دانند که به عنوان مثال حضرت عباس چطور کشته شده، اما هر کسی حضرت عباس خودش را دارد، هر کسی با دیدگاه خودش با حضرت عباس حرکت می‌کند. من فکر می‌کنم اگر بینایان با چشم بسته در کنار نابینایان به تماشای این نمایش بنشینند، در پایان می‌توان به نتیجه جالبی دست یافت.
نمایش «گل و قداره» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد فراهانی و بازی امیر مهدی‌کیا، نقی سیف جمالی، سیاوش چراغی‌پور، مریم رحیمی، روژین رحیمی، نورالدین جوادیان، محسن بهرامی، کامیار محبی، اصغر ماسوله، ایوب محمودنیا، حسن یارلو و بهزاد فراهانی با برداشتی آزاد از داستان «داش آکل» اثر صادق هدایت، از 16 شهریور سالن استاد سمندریان نمایش خانه ایرانشهر به اجرا درآمده است.

۵۰۱

کد خبر: 500818

وب گردی

وب گردی