افزایش پرداخت تسهیلات بانکی در سال جاری

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در پنج ماه اول امسال بانک ها 127 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که 14 هزار میلیارد تومان در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش دارد.

به گزارش ایسکانیوز، افزایش وام دهی نظام بانکی در شرایطی است که میزان وام دهی در بخش های مسکن و بازرگانی کاهش و در بخش های خدمات، کشاورزی و صنعت و معدن رشد داشته است.

تا پایان مرداد ماه 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان پرداخت شد که حدود 10.2 درصد از کل 127 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی از ابتدای سال را تشکیل می‌دهد.

این سهم در مقابل 13.5 درصد مدت مشابه سال گذشته حدود 3.2 واحد درصد کاهش دارد.

سهم بخش بازرگانی از تسهیلات نظام بانکی نیز در این مدت حدود دو دهم درصد کاهش دارد و البته این کاهش سهم به معنای کاهش کل منابع دریافتی نیست و از حدود 14.9 هزار میلیارد به 16.6 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

در میان بخش های تولیدی نیز بیشترین سهم وام‌های بانکی به صنعت و معدن اختصاص دارد به طوری که بانکها از مجموع 127 هزار میلیارد تسهیلاتی که از فروردین تا مرداد پرداخت کردند ، حدود 38.6 هزار میلیارد تومان آن و به عبارتی 30.2 درصد کل را به صنعت و معدن داده اند.
سهم این حوزه حدود 0.2 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش دارد.

از کل منابع پرداختی به صنعت و معدن 81.6 درصد یعنی 31.4 هزار میلیارد تومان آن به تامین سرمایه درگردش اختصاص یافته است.
به گزارش اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی ، کل تسهیلات پرداختی بانکها برای تامین مالی اقتصاد کشور در دوره مورد گزارش 64 درصد یعنی حدود 81.7 هزار میلیارد تومان از کل 127 هزار میلیارد با هدف افزایش تولید و اثرگذاری در رشد اقتصادی به تامین سرمایه در گردش تعلق گرفته است.

بخش کشاورزی نیز از جمله بخش های اقتصادی است که سهم دریافتی خود از تسهیلات بانکی را برخلاف دوره‌های گذشته افزایش داده است به گونه‌ای که توانسته هشت درصد یعنی 10.2 هزار میلیارد تومان وام بانکی دریافت کند، سهمی که حدود 2.5 درصد نسبت به دوره گذشته افزایش یافته و در مجموع میزان دریافتنی را از 6.3 هزار میلیارد به 10.2 هزار میلیارد تومان رسانده است.

در مقابل تمامی بخش های تولیدی، بخش خدمات همواره در دوره‌های قبل تاکنون بیش از 35 درصد کل تسهیلات پرداختی بانکها را به خود اختصاص داده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که تا مرداد ماه 38.4 درصد کل معادل 49 هزار میلیارد تومان در این بخش خرج شده که نسبت به دوره قبل سه درصد هم افزایش یافته است.

401401

کد خبر: 500843

وب گردی

وب گردی