ارزآوری 91 میلیون دلاری صادرات گیاهان دارویی کشور/ توسعه زراعت گیاهان دارویی از طریق کشت دیم

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، گفت: ارزش صادرات گیاهان دارویی درسال گذشته 91 میلیون دلار بوده که 4.7 میلیون دلار آن زیره ، 13.2 میلیون دلار آن گشنیز و تخم گشنیز، 6/6 میلیون دلار حنا و ارزش صادرات گل محمدی هم 13.4 میلیون دلار است.

به گزارش ایسکانیوز، خانم فاطمه سفیدکن، گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی 140 هزار هکتار است که 13 هزار و 500 هکتار آن گل محمدی، 83هزار و 500 هکتار زعفران و 43 هزار هکتار هم سایر گیاهان دارویی است.

وی افزود: بیشترین سطح زیرکشت مربوط به زیره سبز با 18 هزار هکتار ، گل محمدی 13هزار 500 هکتار ،حنا 8 هزار هکتار و گشنیز 4 هزار هکتار است.

خانم سفیدکن با بیان اینکه تجارت جهانی گیاهان دارویی به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده است، گفت: بر اساس پیش بینی بانک جهانی این میزان تا سال 2050 به شدت افزایش خواهد یافت.

وی گفت: مهم ترین مشکل در ایران این است که بیشتر گیاهان صادراتی به صورت خام است و ارزش افزوده کمی دارد.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور افزود: تحقیقات گیاهان دارویی در کشور برغم اینکه سابقه مصرف گیاهان دارویی کشور خیلی طولانی است، عمر نسبتا کوتاهی دارد و موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور از حدود 30 سال پیش تحقیقات گیاهان دارویی آغاز کرده و با شناسایی کردن گونه های گیاهان دارویی بومی در استان های مختلف و کشت و اهلی کردن آنها گونه های مهمی را بررسی کرده است.

وی گفت: شناسایی و جمع آوری 2000 گونه گیاه دارویی، استخراج و تجزیه مواد موثره حدود 600 گونه گیاهان دارویی کشور و کشت و اهلی کردن حدود 150 گونه از گیاهان دارویی کشوردر این موسسه انجام شده که از دستاوردهای تحقیقاتی موسسه است.

توسعه زراعت گیاهان دارویی از طریق کشت دیم

به گفته سفید کن، تحقیقات مفصلی بر روی کشت دیم گیاهان دارویی شده است و با توجه به کمبود آب در کشور، توسعه کشت گیاهان دارویی فقط از طریق کشت دیم می تواند مقرون به صرفه باشد و برای نمونه تحقیقات وسیعی در موسسه بر روی گل محمدی انجام شده است و اکنون می توانیم ارقام مناسب و ژنوتیپ های مناسبی برای هر شرایط اقلیمی کشور معرفی کنیم.

وی ادامه داد: روش های استخراج و در واقع بهینه سازی سیستم صنعتی در کشور داریم اما خیلی از اینها در حد استانداردهای بین المللی نیست یا از همه گیاهان با یک روش یکسان استخراج مواد موثره را انجام می دهد که دقیق نیست و باید روش های مناسب استخراج برای هر گیاه یا اندام خاصی از آن گیاه که اسانس یا عصاره دارد، معرفی شود.

401401

کد خبر: 500852

وب گردی

وب گردی