همایش اخوان ثالث پایان یافت

اختتامیه نخستین همایش ملی بزرگداشت "مهدی اخوان ثالث" در یزد با رونمایی از پنج کتاب همایش و تجلیل از آثار برگزیده‌ی دو بخش مقاله و شعر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر "اصغر دادبه: - مدیر گروه ادبیات دایره‌المعارف بزرگ اسلامی - در اختتامیه نخستین همایش ملی بزرگداشت شاعر پرآوازه ایران "مهدی اخوان ثالث" که در سالن شهید عباسپور برق منطقه‎‎ای یزد برگزار شد، با خواندن شعری از ملک‌الشعرای بهار، هویت ملی را به مثابه‎ی مثلثی دانست که برخلاف سایر مثلث‎‎ها، اضلاعی یکتا ندارد.

وی بنیادی‌ترین ضلع این مثلث را زبان ملی و دیگر اضلاع آن را تاریخ و اساطیر ملی و حمکت و فلسفه ملی دانست و گفت: حکمت به معنی دین است. بنابراین دین ملی نیز در زمره حکمت و فلسفه ملی است.

دادبه به شکل‌گیری زبان ملی در طول دوران مختلف اشاره کرد و گفت: زبان فارسی نتیجه به بار نشستن فرهنگ این مرز و بوم در طول 14 - 15 قرن گذشته است و جایگزینی زبان دیگری به جای آن، همین مدت طول می‎‎کشد.

او زبان فارسی را در بخشی از جهان اسلام، زبان اول و در بخش‎‎هایی زبان دوم دانست و اظهار کرد: زبان فارسی در دوران حافظ به پشتوانه این هویت ملی در کنار زبان عربی که زبان علم آن روزگار بود، خود را نشان داد و حداقل در دو بستر شعر فارسی و عرفان عشق در متون صوفیانه به خوبی جریان یافت.

مدیر گروه ادبیات دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به انکار نام ایران از سوی برخی در حالی که 1500 بار این نام در اشعار شاهنامه فردوسی آمده است، اشاره و بیان کرد: همیشه دشمنی با پهلوان معنا دارد و دشمنی کردن با فردی ضعیف و نحیف بی‌معنی است. بنابراین اگر فرهنگ ایران، فرهنگ پهلوانی نبود و از ویژگی‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار نبود، بی‌شک این‌قدر دشمنی با آن نمی‌شد.

او ادامه داد: اگر در اشعار حافظ شیرازی یا سعدی کمتر لفظ ایران پیدا می‌شود، به این دلیل نیست که حافظ ایرانی نیست، بلکه او خود را با عرفان و اشراق نمایان کرده است.

دادبه گفت: اکنون مانند دوره اول اسلامی، دوره فردوسی و دوره غزنوی، با بازیابی هویت آشکار خود با واژه و لفظ ایران، از هویت ملی خود سخن می‎‎گوییم.

وی به شکل‌گیری وحدت ملی در دوره صفوی اشاره کرد و زبان فارسی را عامل وحدت ملی در آن دوران با وجود طوایف متنوع دانست.

این این استاد ادبیات فارسی در پایان، اشعار اخوان ثالث را نیز برگرفته از این هویت دانست.

در این آیین، "سیدحسین میرعابدینی" درباره نثر داستانی اخوان ثالث سخن گفت. "علیرضا بدیع" شاعری از نیشابور و "شوکتعلی محمدی شاری" شاعری از کشور افغانستان نیز به شعرخوانی پرداختند.

در پایان نیز مجموعه کتاب‌های "کتاب‌شناسی اخوان ثالث" اثر "حسین مسرت"، "تقریرات درس اخوان در دانشگاه تهران" نوشته دکتر "یدالله جلالی پندری"، مجموعه "شعر همراه با امید" شامل مجموعه اشعار دریافتی برگزیده همایش، کتاب چکیده مقالات با عنوان "در زلال آب روشن" شامل حدود 350 چکیده مقاله و کتاب گزیده 30 مقاله برگزیده هیئت داوران و نیز مجموعه لوح فشرده 120 اصل مقاله همایش رونمایی شد و از آثار برگزیده در دو بخش مقاله و شعر تجلیل شد.

در این همایش، از مجموع 328 مقاله دریافتی، 30 اثر از طرف هیئت داوران به‌عنوان مقاله‌های برگزیده انتخاب و در همایش ارائه شدند. همچنین در بخش شعر، از 250 شعر دریافتی، سه اثر به‌عنوان برگزیده و سه اثر به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

بازدید از خانه پدری اخوان ثالث در روستای تاریخی فهرج پایان‌بخش برنامه‎‎های این همایش است که عصر امروز (16 مهرماه) به همت اهالی این روستا برگزار خواهد شد.
503

کد خبر: 500926

وب گردی

وب گردی