دکتر طه هاشمی : دانشگاه آزاد اسلامی در صدد ایجاد تحول در جامعه علمی و ادبی کشور است

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و آموزه های آن و کشف استعدادهای برتر در زمینه تحقیقات ادبی پیرامون شعر رضوی از سوی استادان و دانشجویان می تواند در ادبیات معاصر فارسی تحول آفرین باشد تاکید کرد : دانشگاه آزاد اسلامی درصدد ایجاد چنین تحولی در جامعه علمی و ادبی ایران است.

به گزارش ایسکانیوز، دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران با پیام حجت الاسلام دکتر سید طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به کار خود پایان داد.
متن کامل پیام معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی که از سوی دکتر پیمانی زاد معاون دانشجویی و فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد قرائت شد، بدین شرح است: شعر و ادبی آیینی در تاریخ اسلام و ایران جایگاهی بلند و پیشینه ای کهن دارد. در صدر اسلام اشعار فاخر شاعران به ویژه آن دسته از اشعاری کهدر مدح و بزرگداشت دین جدید بود مورد تمجید نبی مکرم (ص) واهل بیت ایشان (ع) قرار داشت .
مدح پیامبر رحمت توسط کعب بن زهیر پس از قصیده های هجو آمیز واعصای برد آن حضرت به این شاعر نشان از بخشش و رحمت ایشان و جایگاه شعر و ادبیات در نزدایشان ونقش آن در گسترش ونشر فرهنگ و معارف اسلامی دارد . قصیده زیبای منسوب به دعبل خزاعی در مدح حضرت علی بن موسی الرضا (ع) جاودان گشته و زبان به زبان نقل گردیده و در میان فارسی زبانان نیز گاه مورد استفاده قرار می گیرد .
در زبان فارسی نیز از مدح زیبای امام علی (ع) در شعر اعجاب انگیز شهریار گرفته تا وصف حال ایام سوگواری حضرت سید الشهداء امام حسین (ع) از زبان مرحوم محتشم سخت دلنشین است و جای آن است که بندهای دیگر این مجموعه نیز مورد توجه قرار گیرد . بانگاهی کلی تر می توان شعر و ادبیات فارسی و بخش عظیمی ازاشعار عربی رابه ویژه تا پایان دوره بنی عباس جزء ادبیات متعهد به شمار آورد .
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین عوامل پایداری و استمرار مراسم و آیین های مذهبی و حتبی ملی چه درمراسم جشن و بزرگداشت رونق وتجدد مستمر دراشعار و متون مربوط به آن است و درمقابل اشعاری از شاعران بزرگ ماندگارتر است که بازتاب ارزش های انسانی و موهبت های الهی یا مدح انبیاء مهمترین علل پایداری و استقبال از مراسم آیینی و مذهبی تجدد اشعار و متون آن است از همین‌رو اشعار شاعرانی که بازتاب ارزش‌های انسانی، موهبت‌های الهی و مدح انبیا و اولیای الهی است.
حرکت شعر و ادبیات هیچ گاه در یک بسترزمانی متوقف نشده است و مضامین ثابت در زبان ها و قلم ها همواره نو به نو شده و غبار ازچهره زدوده است . حتی در دوران معاصر رخدادهای تاریخی کهن پیوسته مورد توجه شاعران و ادیبان بوده و رنگ نو به خود گرفته است .
شعر رضوی نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه در تاریخ نظم و نثر ایران جایگاه ویژه‌ دارد . اشاعه و ترویج فرهنگی رضوی و آموزه‌های آن و کشف استعدادهای برتر در زمینه تحقیقات ادبی پیرامون شعر رضوی از سوی استادان و دانشجویان می‌تواند در ادبیات فارسی معاصر تحول‌آفرین باشد و دانشگاه آزاد اسلامی درصدد ایجاد چنین تحولی در جامعه علمی و ادبی ایران است .
همان گونه که درموضوع سبک زندگی پیامبر اسلام (ص) و امامان و بزرگان این چنین شد و دانشگاه با برگزاری همایش های ملی سبک زندگی پیامبر اکرم (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان معصوم و نیز امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب ومصلحان و پیشوایان دینی وفرهنگی منشا اثرات فراوانی شد که بخشی از آنها به صورت مکتوب امروز در دست محققان و صاحب قلمان است واین حرکت همچنان ادامه یافت . این اراده دانشگاه در شعر وادبیات نیز در قالب جشنواره هایی نظیر جشنواره هنر وادبیات دینی تجلی یافته و دارد.
دومین جشنواره شعر رضوی نیز در زمره همین فعالیت های ماندگار خواهد بود که با یاری خداوند متعال و استعانت از پیشگاه حضرت رضا (ع) استمرار خواهد داشت و منشا پیدایش آثاری بدیع در قالب مجموعه های شعری خواهد بود .اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره به ویژه ریاست و مسئولان فرهگی واحد مشهد به جهت برگزاری و میزبانی این جشنواره ونیز تبریک به برگزیدگان آن ، امیدوارم آن چه در پایان حاصل می آید مورد رضایت حضرت حق و پیشگاه حضرت ثامن الحجج (ع) و مورد استفاده محققان و پژوهشگران باشد .
دکتر سید طه هاشمی
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

برگزیدگان جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران تقدیر شدند
در مراسم اختتامیه جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران 15 تن از برگزیدگان این جشنواره در بخش های مختلف تقدیر شدند.
همچنین مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران با حضور دکتر عباس شیخ الاسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع حجت الاسلام ابوالحسن سلطانی قائم‌مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و محمدجواد غفورزاده (شفق) از شعرای آئینی کشور و محمد رضا سر سالاری و سعید بیابانکی از شعرای برجسته کشور در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.
در این مراسم در بخش غزل مصطفی توفیقی، از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ابراهیم قبله آرباطان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و فرحناز حمزه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش مثنوی یاسر بابایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به‌عنوان رتبه اول و لعیا محمدی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، به‌عنوان رتبه دوم تجلیل شد.
پیام جهانگیری از دانشگاه دولتی اردبیل، رمضان علی ابری از دانشگاه علمی کاربردی گلستان و محسن کلهر از دانشگاه پیام نور همدان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در بخش شعر نو جشنواره به دست آوردند.
در بخش قطعه ادبی جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران، ابراهیم قبله آرباطان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، سعید خو محمدی خیرآبادی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور و سعیده خوشرو غیاثی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریمان به ترتیب مقام های اول تا سوم این بخش را کسب کردند .
در بخش ویژه فضایل و مناقب امام رضا(ع) ؛ وحید طلعت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد رتبه اول، زهرا شعبانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز رتبه دوم، زینب اکبری از دانشگاه علامه طباطبایی تهران رتبه سوم را بدست آوردند و غلامرضا هاشمی برگزیده بخش قصیده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز مورد تجلیل قرارگرفت.


دانشگاه آزاد اسلامی مشهد الگوی فعالیت های فرهنگی سایر دانشگاهها است / بهترین زبان انتقال معارف دینی زبان شعر است
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) گفت : دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ازواحدهای پیشتاز درانجام کارهای فرهنگی است .
سید‌جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) در مراسم اختتامیه دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) در رابطه با خیرخواهی نسبت به دیگران اظهار کرد: هیچ دلسوزی بالاتر از کار فرهنگی نیست چراکه معضلات فرهنگی دغدغه جامعه است که نسبت به آن باید چاره اندیشی شود.
وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره ، با تاکید بر اینکه با ارزش ترین کار فرهنگی کاری است که با استفاده از آموزه های اهل بیت(ع) انجام شود ، افزود : دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در فعالیت های فرهنگی و به خصوص فعالیت های دینی و آیینی از واحدهای دیگر پیشتاز است و می تواند الگوی سایر دانشگاههای کشور باشد .
جعفری با اشاره به پرداختن شعرا به جنبه های ظاهری در اشعار مربوط به امام رضا(ع) گفت : دلیل اینکه بیشتر به جنبه های شکلی مانند گنبد، گلدسته، شفاعت، کرامت و ... پرداخته می شود این است که ما مطالعه و شناخت کمتری نسبت به معارف اهل بیت(ع) داریم، هرچند پرداختن به این موارد در جای خود ارزشمند است اما مهم این است که ما معارف و آموزه های اهل بیت(ع) را استخراج کنیم تا به همگان بیاموزیم .
وی بهترین زبان انتقال معارف دینی را زبان شعر دانست و گفت : برنامه های دانشگاهی جشنواره در دو فصل برگزار می شود که بخش اول جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در تعطیلات تابستانی بوده و بخش دوم دانشگاهیان از ابتدای مهرماه آغاز شده است که در این بخش 20 دانشگاه کشور یک یا چند عنوان از جشنواره را میزبانی می کنند.
گفتنی است : این مراسم که با حضور دکتر عباس شیخ الاسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد،حجت الااسلام ابوالحسن سلطانی قائم مقام نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و معاونین و مدیران واحد مشهد و همچنین شاعران برجسته کشور و شاعران دانشجوی دانشگاههای کشور در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد که شاعران به قرائت اشعار خود پرداختند .


پیشگیری از تفریحات ناسالم با برگزاری جلسات شعر خوانی / فضای دانشگاه را با شعر تلطیف کنیم

عباس شیخ الاسلامی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران که با حضور سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع)، حجت الاسلام ابوالحسن سلطانی، قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ، دکتر رضا اشرف‌زاده معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، و سایر معاونین و مدیران و روسای دانشکده ها واحد مشهد و همچنین شاعران برجسته کشور و شاعران دانشجوی دانشگاههای کشور همراه بود ،افزود : هر فرد در هر رشته ای که فعالیت دارد برای تلطیف فکر و روح خود نیاز به شعر و ادبیات دارد .
وی افزود : ما به عنوان کسانیکه در همسایگی امام رضا(ع) هستیم اگر بتوانیم در تبیین اندیشه های ایشان با زبان ادبیات فاخر به خصوص شعر رضوی تلاش کنیم خودمان بهره برده ایم و می توانیم فضای دانشگاه را نیز تلطیف کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به وجود پرونده های متعدد در دادگستری و بحران فرهنگی در کشور اشاره نمود و گفت : جوانان ما به دلیل مشکلاتی که دارند به سراغ ادبیات نمی روند و تفریحات ناسالمی دارند که نگاهی به آمار دانش آموزان و دانشجویان معتاد نشان از این وضعیت دارد.
شیخ الاسلامی به تاثیر ادبیات در آرامش جوانان و پیشگیری از تفریحات ناسالم اشاره نمود و تاکید کرد : بایستی جلسات شعرخوانی ازسالانه به صورت هفتگی یا ماهانه در دانشگاه برگزار شود تا هم بتوانیم حق امام رئوف(ع) را ادا کنیم و هم فضاهای ناسالم را به فضاهای سالم تغییر دهیم.
وی برگزاری این همایش را از هر جهت مقدس خواند و گفت : ما به جوانانمان که اشعار زیبا خلق می کنند ، افتخار می کنیم.
دکتر حسین پیمانی‌زاد، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در ادامه این مراسم به ارائه گزارشی از برگزاری دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران پرداخت و گفت : اولین جلسه این جشنواره در فروردین ماه سال 94 تشکیل شد و دبیرخانه این جشنواره اوایل خردادماه امسال آغاز به کار کرد که چاپ پوستر، اطلاع رسانی در صدا و سیمای خراسان رضوی، اطلاع رسانی در سطح شهر و تبلیغ در شبکه های اجتماعی و مجازی از فعالیت هایی است که انجام گرفت.
وی ضمن تشکر از داوران جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران به آثار ارسالی به این جشنواره اشاره کرد و گفت : 580 اثر از 151 شاعر دریافت شد که پس از داوری از بین 313 اثر از 93 شاعر در قالب‌های غزل، قصیده، مثنوی، شعر نو و قطعات ادبی و بخش ویژه فضایل و مناقب امام رضا(ع) 15 نفر انتخاب شدند.
وی گفت : کتاب مجموعه آثار این جشنواره با عنوان «با امام مهربانیها » به چاپ رسیده که ضمن رونمایی از این کتاب در این مراسم ، به همه شرکت کنندگان جشنواره اهدا می شود.
در این مراسم شاعران برجسته کشور از جمله محمدجواد غفورزاده(شفق)، سعید بیابانکی، محمد ضا سرسالاری و تعدادی دیگر از شعرای برگزیده به شعرخوانی پرداختند.
گفتنی است : مراسم اختتامیه جشنواره ملی «شعر رضوی» دانشگاهیان ایران به همت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) در دو بخش عمومی و ویژه امام رضا(ع) در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد.

20101

کد خبر: 501002

وب گردی

وب گردی