دلیل انتخاب روز 16 مهرماه به عنوان روز جهانی کودک

انتخاب روز 16 مهر (برابر با 8 اکتبر) برای گرامی‌داشت روز جهانی کودک در ایران با اطلاع و مساعدت دفتر یونیسف بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، در پی تشکیک در عنوان «روز 16 مهرماه به عنوان روز جهانی کودک» در برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مسوولان کانون مدارک و مکاتبات سیر انتخاب و نام‌گذاری این روز را منتشر کردند.

بر اساس توضیح مجتبی دانشور، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، از چندین‌سال قبل بر اساس مصوبه‌ی جهانی سازمان ملل، کشورهای مختلف یک روز را به عنوان روز کودک انتخاب کرده و همه‌ساله یک روز را با هدف توجه دادن جامعه به مسایل کودک جشن می‌گیرند.

به گفته‌ی دانشور، در ایران نیز جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برخی دیگر از نهادها تشکیل می‌شود که در نهایت ابتدا منجر به انتخاب روز 9 اکتبر به عنوان روز جهانی کودک می‌شود که در ادامه این تاریخ، به 8 اکتبر برابر با 16 مهرماه تغییر می‌کند.

دبیر اجرایی هفته‌ی ملی کودک با اشاره به این‌که در تعدادی از این جلسات تصمیم‌گیری نمایندگانی از صداوسیما نیز حضور داشته‌اند، گفت: تصمیم این گروه به اطلاع دفتر یونیسف در ایران رسانده می‌شود و در همان سال، این نهاد نیز این روز را به عنوان روز جهانی کودک در ایران به رسمیت می‌شناسد، که اسناد و مکاتبات آن موجود است.

در ادامه نیز شورای فرهنگ عمومی این روز را به تصویب رسانده و در تقویم رسمی می‌گنجاند.

بر طبق این گزارش، در مرحله‌ی بعدی، مصوبه‌ی شورای فرهنگی عمومی در تاریخ 30 تیر 1376 و در جلسه‌ی 404 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب این شورا نیز رسید.

این درحالی است که در سال‌های گذشته نیز تمامی نهادها و سازمان‌ها، اعم از صداوسیما و وزارت‌خانه‌ها و نیز دفتر یونیسف، در همین روز برنامه‌های مختلفی برگزار کرده‌اند.

دانشور در همین حال نسبت به طرح برخی شبهه‌ها مبنی بر تصمیم کانون برای انتخاب این روز، و مغایرت آن با برخی دیگر از کشورها گفت: کانون به عنوان نهاد زیرمجموعه‌ی دولت و بخشی از نظام جمهوری اسلامی ایران، تابع مصوبات بالاتر از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی است و رأسا نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند.

وی البته تصریح کرد که همین انتخاب نیز با نظر دفتر یونیسف صورت گرفته و جنبه‌ی بین‌المللی آن نیز پذیرفته شده است.

در سال‌های اخیر نیز با همکاری و پی‌گیری وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، کشور و بهداشت، و با همکاری سازمان‌هایی چون بهزیستی، صداوسیما، حفاظت از محیط زیست، هلال احمر و شهرداری‌ها برنامه‌ریزی برای توجه به مسایل کودکان، در قالب برنامه‌های مشترک و تحت عنوان «هفته‌ی ملی کودک» دنبال می‌شود.

سال گذشته نیز در پی برپایی چند جلسه‌ی همفکری با نمایندگان سازمان‌ها، از سوی وزیر آموزش و پرورش، مسوولیت دبیرخانه‌ی این ستاد بر عهده‌ی کانون پرورش فکری نهاده شد.

امسال نیز از 15 تا 21 در تهران و شهرستان‌ها با ابلاغ معاون وزیر کشور به استانداری‌ها، جلسات شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی و آیین روز جهانی کودک با محوریت کانون پرورش فکری در سراسر کشور در حال برگزاری است.

501/502

کد خبر: 501222

وب گردی

وب گردی