توسعه مهارت کارآفرینی تنها رمز عبور از رکود اقتصادی

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور اشتغال، گفت: جمعیت جوان فرصت خوبی برای توسعه کارافرینی و تولید ثروت در سرزمین ایران است اما باید این مهارت را به طور فراگیر آموزش دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، مسلم خانی کارشناس ارشد بازار کار در مصاحبه با رادیو اقتصاد، اظهار داشت: تنها رمز عبور از رکود اقتصادی و بحران بیکاری به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، توسعه مهارت و هنر راه اندازی و کسب و کار در محیط های غیردولتی است.

وی، با بیان اینکه پیش بینی می شود با ادامه روند کنونی تا دهه آینده بیش از 50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی فرصت اشتغال پیدا نکنند،گفت: باید توسعه کارآفرینی و تقویت بنگاه های اقتصادی محور همه نهادها باشد و هزینه راه اندازی کسب و کار با بهبود شاخص های فضای کسب و کار به حداقل برسد.

توسعه کارآفرینی، شاه بیت طرح های ساماندهی مسایل اقتصادی و اجتماعی است

مسلم خانی، گفت: توسعه اشتغال و کارآفرینی، شاه بیت طرح های ساماندهی مسایل اقتصادی و اجتماعی است و نسل بعدی هم باید کارافرین باشد و در حال حاضر بیش از 600 روش برای پیدا کردن کسب و کار در جامعه ایران وجود دارد و باید آموزش داده شود که این تنوع در آینده حتما افزایش خواهد یافت.

کارشناسان معتقدند اقتصاد ایران برای رونق تولید و ارتقای شاخص های بهره وری و همچنین توسعه سرمایه گذاری های داخلی و جذب سرمایه های خارجی، به استقرار پنجره واحد کسب وکار نیاز دارد تا در رتبه بندی شاخص های ارزیابی های بانک جهانی ارتقا یابد.

یکی از ویژگی های اقتصادهای برتر و هوشمند توجه به نوآوری پایدار و مستمر در تولید محصول، ارتقای کیفیت و حداقل سازی هزینه های راه اندازی کسب و کار است به طوری که فنلاند فقط با یک نوآوری در تولید گوشی های تلفن همراه نوکیا، یا مایکروسافت در بخش رایانه ها توانسته است با موفقیت وارد فرآیند جهانی سازی شود و اعتبار جهانی پیدا کند.

با اجرای طرح بهبود فضای کسب و کار، علاوه بر رونق کارآفرینی، رشد درآمد و افزایش اشتغال هم فراهم می شود.

باید مدت زمان لازم برای ایجاد یک کسب و کار در کشور که به طور میانگین 219 روز است دو رقمی شود همان طور که در برخی کشور مانند سنگاپور به 9،5 روز هم می رسد.

هر سه دقیقه، دو نفر به بازار کار کشور افزوده می شود و باید همه تلاش های راه اندازی کسب و کار با حداکثر اثربخشی همراه شود.
بالاترین نرخ بیکاری برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است و باید برای ساماندهی این وضع به سمت ترکیب بهینه آموزش نظری و کارورزی و مهارت کاری متناسب با نیاز بازار حرکت کنیم.

اجرای راهبردهای کسب و کار به مطالعات محیط داخلی و بیرونی سازمان نیاز دارد و باید مهارت های اجتماعی و سازمانی را هم یاد گرفت.

کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند برای اینکه بتوانند کسب و کار متناسب با تخصص خود راه اندازی کنند اعم ازرشته های فنی و تجربی و دیگر موارد باید مهارت های اجتماعی و مدیریت را هم یاد بگیرند.

مدیریت منابع انسانی، ‌مدیریت روابط کار و مدیریت فناوری برای موفقیت هر گونه کسب و کار ضروری است و صرفا با تحصیلات دانشگاهی نمی توان به نتیجه رسید.

401401

کد خبر: 501254

وب گردی

وب گردی