روز پر هیاهوی مجلس

مجلس شورای اسلامی سرانجام امروز 21 مهر پس از هیاهو ها و بحث و جدل های گوناگون میان نمایندگان جزئیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، تصویب جزییات برجام امروز در مجلس با اتفاقات بسیاری رو به رو بود؛ تا جایی که به درگیری میان جواد جهانگیرزاده نماینده موافق در مجلس و مهرداد بذرپاش نماینده مخالف بر سر این موضوع رخ داد و دیگر نمایندگان با میانجیگری انها را از یکدیگر جدا کردند.

نمایندگان خانه ملت طرح برجام با ۱۶۱ رای موافق و با ارائه چهار پیشنهاد و چهار تغییر جزئی به تصویب رساندند.

اتفاقات امروز مجلس در تصویب برجام انقدر موجب تنش در مجلس شده بود که موجب شد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان صحن مجلس را ترک کند.

از جمله این موارد می توان به داد و فریاد های نمایندگاه مخالف تصویب اشاره کرد؛ در مجلس دیده می شد مهدی کوچک‌زاده، در مخالفت اقدامات لاریجانی با فریاد به سمت وی می رفت و سپس به سوی خبرنگاران آمد و گفت رهبر جمهوری اسلامی موافق برجام نیست.

کوچک زاده ضمن تاکید بر اینکه هیچ اختلافی در مجموعه وابستگان به این نظام وجود ندارد گفت: موافقان طرح مذکور براساس نقل هایی که شد به این باور رسیدند که آقایشان اینگونه می خواهند، اما ما به این نتیجه نرسیدیم بنابراین دنیا این را بداند که هیچ اختلافی در مجموعه وابستگان به این نظام وجود ندارد. البته آقای رئیس شما باید این موضوعات را می گفتید اما من نمی خواهم برای شما تکلیف تعیین کنم؛ از این رو علی رغم مخالفت با بسیاری از نظرات شما باید بگویم که رئیس مجلس اختیاراتی دارد. کوچک زاده معتقد بود نظرات رهبری در تصویب این طرح رعایت نشده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در رابطه با طرح برجام باید بگویم که هیچ بحث رهبری مطرح نیست و معظم له در این رابطه نقش ندارد و این موضوع تصمیم مجلس بوده منتهی این تصمیم با مشورت با یکدیگر صورت گرفته؛ حال چرا این موضوع را به رهبری وصل می کنید.

تذکر دیگر از سوی احمد توکل به لاریجانی بود؛ نماینده مردم تهران در تذکر به رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی امروز شما در عرض 20 دقیقه مهمترین موضوع سیاست خارجی کشور را به سرانجام رساندید و تسریع در این موضوع واقعا برای مجلس مضر بود. شما سوگند یاد کردید که آیین‌نامه داخلی مجلس را رعایت کنید ولی بنده نمی‌دانم که اگر قرار باشد آیین‌نامه را رعایت نکنیم نسبت به سوگند به جا آورده چند گوسفند می‌توانید برای این موضوع قربانی کنید.

رییس مجلس به شوخی خطاب به توکلی گفت: ما همان گوسفندان شما را از بهشهر آورده و قربانی می‌کنیم که توکلی نیز در ادامه در واکنش به اظهارات لاریجانی گفت: بنده هیچ گوسفندی ندارم.

حمید رسایی هم از دیگر نمایندگان بود که به ریاست مجلس تذکر داد؛ وی گفت آقای لاریجانی مگر شما مثل آیین نامه عمل کردید؟ شما صبح امروز آیین نامه را زیر پا گذاشتید، اجازه ندادید مخالف در مورد طرح اجرای برجام حرف بزند و پیشنهادات مطرح شود، شما آیین نامه را زیر پا گذاشتید، دیگر آیین نامه ای وجود ندارد.
رسایی با در دست داشتن برگه‌ای که بر روی آن نوشته بود‌ این قانو‌شکنی رسمی است، مجلس فرمایشی نیست‌ بر سر جایش نشست سپس پس از آن، مهدی کوچک‌زاده با فریاد به سمتی که محل استقرار خبرنگاران است آمد و رو به خبرنگاران گفت: این صدای رهبر انقلاب نبود. مجلس جای تصمیم‌گیری شمخانی، حجازی و لاریجانی شده است.
علی لاریجانی گفت: تذکرتان همین بود؟ راحت شدید؟ شما خودتان می دانید. فکر می کنم همه نمایندگان در جریان موضوع بودند، شما هم بودید، این طور حرف زدن خوب نیست.

در میان کلیه اتفاقات امروز مجلس شورای اسلامی نباید از گریه های یکی از نمایندگاه جبهه پایداری پس از تصویب برجام غافل بود؛ پس از تصویب طرح یکی از اعضای جبهه پایداری بر سر جای خود نشست و در حالی که دیگر اعضای این جبهه گرد او جمع شده بودند، اشک می ریخت. اصغز زارعی، پس از تصویب طرح اجرای برجام، با چشمان اشک بار از روند تصویب آن انتقاد می کرد . شدت نگرانی وی تا حدی بود که به دلیل فشار روحی و روانی که به قلب وی وارد شد، فورا به بخش اورژانس منتقل و تحت نظر پزشکان قرار گرفت.

زارعی دومین نماینده ای بود که در جریان تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی راهی بیمارستان شد، پیش از این نیز روح‌آلله حسینیان که در جلسه بررسی کلیات برجام، صالحی را تهدید به مرگ کرده بود، در بیمارستان بستری شده بود و جالب توجه آنکه امروز با تجهیزات پزشکی در صحن علنی مجلس حضور یافته بود.

نکته ای که باید در ارتباط به این موضع به آن اشاره کرد این است که حسینیان که روز گذشته در بیمارستان بستری بود و صالحی را تهدید به مرگ کرده بود و بسیاری گمان می کردند که تهدید وی از روی عصبانیت و تشنج های مجلس بوده است امروز در جمع خبرنگاران گفته است به خاطر صحبت‌هایم خطاب به صالحی عذاب وجدان ندارم و این صحبت ها کاملا جدی بود!

با تمام این هیاهو ها سرانجام این طرح با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف، 18 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر به تصویب رسید.

کلیات طرح اقدام متناسب ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیز ۱۹ مهرماه به تصویب رسیده بود.

201/201

کد خبر: 501662

وب گردی

وب گردی