رفتارهای غیرقانونی مدیریت شهری!/ انتقاد  از عملکرد نظارتی شورا بر شهرداری

عضو شورای شهر تهران از عملکرد نظارتی شورا بر شهرداری گله کرد و راهکارهای افزایش نظارت را اعلام کرد. 

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، ولی الله شجاع پوریان امروز در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه بیش از دو سال از عمر شورای شهر می‌گذرد و دو سال زمان پیش روی شورای چهارم است، گفت: این فرصت برای سنجش و ارزیابی عملکرد مهمترین پارلمان شهری که به درستی می‌تواند مظهر مردم سالاری و مشارکت آگاهانه مردم در اداره امور شهری باشد، بسیار مغتنم است.

او با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست که امروزه کلان شهر تهران از معضلات بیشماری رنج می‌برد، گفت: برای تدبیر صحیح و ارتقای بهره وری فعالیت‌ها،‌ جلوگیری از تداخل‌ها باید همه اعضایی که در خصوص تهران مسئولیت مستقیم دارند زیر یک سقف جمع شوند و توان خود را هم کاسه کنند تا از این رو در آغاز این دوره کارگروه‌های مشترکی با عضویت اعضای شورا، مجمع نمایندگان تهران، معاون شهرداری و استانداری تهران شکل گیرد که دبیرخانه آن در شورا بوده و بایسته است این جلسات به شکلی ساختارمند ادامه یابد تا به ایده آرمانی مدیریت شهری واحد برسیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از موارد مناقشه برانگیز شورا و مدیریت شهری موضوع حسابرسی شوراها است، گفت: متاسفانه در ارائه گزارش حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری، کاستی‌ها،‌ مغایرت‌ها و نقایص جدی دیده می‌شود و همچنین گزارش سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری با تاخیر چند ماهه به شورا می‌رسد که بی شک بخش زیادی از این کاستی‌ها و رفتارهای غیرقانونی مدیریت شهری ناشی از اهمال و کوتاهی ما اعضای شورای شهر است.

او افزود: پیشنهاد می‌کنم نهاد ذی حساب کل در شورا برای توزیع اعتبارات تخصیص و ابلاغ بودجه نهایتا تفریغ و حسابرسی دقیق ایجاد شود. اقتدار نظارتی شورا زمانی شکل می‌گیرد که ذی حساب کل شهرداری تهران منصوب صحن علنی شورای شهر بوده و در شورا مستقر باشد و همچنین شهرداری نیز مکلف باشد امور مالی و عملکردی بودجه خود را با این نهاد هماهنگ کند.

شجاع پوریان با بیان اینکه از مهمترین ماموریت‌های شوراها نظارت بر مجموعه شهرداری است، گفت: به رغم تاکید بند دو ماده 72 قانون تشکیلات و وظایف شوراها و نیز تاکید بند سه قانون مذکور مبنی بر نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا هیچگونه ساز و کار قانونی و توانمند برای اجرای این مقررات وجود ندارد و همچنین عملا اعمال نظارت در مراحل قبل، حین و بعد پروژه‌های شهری امکانپذیر نیست.

او افزود: به رغم اهتمام تک تک اعضای شورا و به ویژه کمیسیون نظارت و حقوقی در امر نظارت و عملکرد شهرداری، متاسفانه به دلیل فقدان سیستم نظارتی مشخص، مدون و عدم پیگیری جدی و نظام‌مند هیئت رئیسه عملکرد نظارتی شورا کارنامه قابل دفاعی ندارد از این رو ضروری است هیئت رئیسه با حساسیت بیشتر به دنبال ایفای نقش نظارتی شورا باشند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

شجاع پوریان با بیان اینکه در طول دوره چهارم شورای شهر قریب به 200 جلسه و در طول چهار دوره شورا بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ جلسه متوالی برگزار شده که برآیند آن چندین هزار مصوبه است گفت:‌ موتور تولید انبوه مصوبه گاه در یک موضوع خاص مصوبات متعدد تولید کرده و بعضا شاهدیم که به جای اینکه شورا، شهرداری را به دلیل عدم اجرای برخی مصوبات بازخواست کند، شهرداری را ملزم می‌کند که مصوبه پیشین شورا را اجرا کند و این چرخه معیوب تداوم دارد.

او افزود:‌ فوری‌ترین اقدام برای برون رفت از این وضعیت، تقویت حوزه اداره مصوبات از نظر نیروی انسانی و کارشناسی، مکانیزه کردن کامل سیستم اطلاعات و مصوبات ادوار شورا و همچنین الکترونیکی کردن همه سوابق و آرشیو مصوبات و جلوگیری از تصویب مصوبات تکراری است که البته در سال اول این دوره اقداماتی آغاز شده و امیدواریم تداوم داشته باشد.

شجاع پوریان در ادامه نطق پیش از دستور خود با بیا اینکه تاسیس و راه اندازی مرکز پژوهش‌های شورا می‌تواند شورا را در انجام رسالت اصلی خود کمک کند گفت: تشکیل چنین مرکزی می‌تواند پژوهش محوری و گذاره‌های دانش بنیان را در شورا نهادینه کرده و از اتخاذ مواضع آنی و غیر کارشناسی جلوگیری کند و باید در راه اندازی این مرکز از تجربه مرکز مطالعات مجلس و شهر تهران استفاده کرد تا ساختار جدیدی شکل بگیرد.

او فقدان ساختار تشکیلاتی کارشناسی شده و مصوب را یکی از معضلات شورای شهر تهران دانست و گفت: در هر دوره پست‌ها و معاونت‌هایی تاسیس و در ادامه دستخوش تغییر می‌شود. از این رو لازم است ساختار مشخصی تدوین شود.

شجاع پوریان با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص کاهش تعداد اعضای شورای شهر گفت: این موضوع به نوعی برگشت به عقب است و بی ثباتی قانون گذاری را در کشور نشان می‌دهد.

شجاع پوریان با بیان اینکه در عمل امکان نظارت در اقدامات شهرداری تهران با کندی مواجه خواهد شد، گفت: بدیهی است که این اقدام و پیامدهای ناشی از آن به سود کلان شهر تهران نیست و این کاهش در حالی رخ می‌دهد که نتایج بررسی‌های کارشناسی شده بر لزوم افزایش تعداد اعضای شورای شهر تهران دلالت دارد.

او با بیان اینکه در روزهای اخیر هیئت بازرسی سازمان بازرسی کل کشور در شورای شهر مستقر شده گفت: از همه شهروندان تهرانی درخواست می‌شود با مسئولیت شناسی و در راستای کمک به اصلاح امور اطلاعات و گزارش‌های خود را به این هیئت‌های نظارتی ارائه کنند.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 501685

وب گردی

وب گردی