عقیم‌سازی زنان‌آسیب‌دیده، نیازمند مجوز‌شرعی /زنانه شدن آسیب های اجتماعی

«یکی از پیشنهادهای داده شده معرفی زنان دچار آسیب‌های اجتماعی برای عقیم‌سازی است، اما تا مجوز شرعی نداشته باشیم این کار را انجام نخواهیم داد.» این اظهارنظر را وزیر بهداشت روز گذشته در نشست مشترک با معاونت امور زنان ریاست جمهوری انجام داد. در این نشست مباحث مختلفی مطرح شد که عقیم‌سازی زنان دچار آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین آنها بود. همچنین معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز اظهاراتی درباره زنانه شدن مشکلات اجتماعی انجام داد. 

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان روز گذشته وزیر بهداشت در واکنش به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر عقیم‌سازی زنان دچارآسیب‌های اجتماعی برای پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌هایی نظیر ایدز و... گفت: ما لازم است در این زمینه دنبال راه چاره باشیم و به علت‌ها بپردازیم. در زمینه افرادی که سلامت‌شان در معرض خطر است، قانون داریم و بر اساس آن پیش می‌رویم.

سیدحسن هاشمی‌ گفت: یکی از پیشنهاد‌های داده شده، معرفی آنها در جهت عقیم‌سازی است، اما تا مجوز شرعی نداشته باشیم این کار را نخواهیم کرد. او افزود: در حال حاضر تلاش می‌کنیم در جهت آموزش، ‌تامین شغل و مراقبت این دسته از زنان گام برداریم. در مجموع همواره بر اساس دستور شارع مقدس و قانون عمل خواهیم کرد.

هاشمی گفت: در زمینه ارائه خدمات به بانوان در حوزه سلامت تفاوتی میان زنان و مردان نیست و در زمینه تکریم بیشتر بانوان پیشنهاد راه‌اندازی بیمارستان جامع خدمات بانوان داده شده است. این کار هم بار معنوی دارد و هم برای سرمایه‌گذاران سود اقتصادی در پی دارد. وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره زنان دچار آسیب‌های اجتماعی و مباحث مطرح شده مبنی بر عقیم‌سازی این افراد جهت پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌هایی نظیر ایدز و... اظهار کرد: یکی از پیشنهاد‌های داده شده معرفی آنها برای عقیم‌سازی است، اما تا مجوز شرعی نداشته باشیم این کار را نخواهیم کرد. در حال حاضر تلاش می‌کنیم در جهت آموزش، ‌تامین شغل و مراقبت این دسته از زنان گام برداریم. به گزارش ایسنا، او تاکید کرد: باید در این زمینه به دنبال راه چاره باشیم و به علت‌ها بپردازیم. البته همواره بر اساس دستور شارع مقدس و قانون عمل خواهیم کرد. ما در زمینه افرادی که سلامت‌شان در معرض خطر است، قانون داریم و بر اساس آن پیش می‌رویم.

تصویب مصوبه‌ای که بعید است

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس درباره کم و کیف قوانین مربوط به عقیم‌سازی زنان دچار آسیب‌های اجتماعی به «آرمان» می‌گوید: بنابر قانون باید عمل‌های جراحی در این زمینه قابل برگشت باشد تا بتوان برای آن مجوز قانونی صادر کرد یا اینکه مصوبه‌ای در قالب جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی به نحوی تصویب شود که منع شرعی آن برداشته شود.

محمدعلی اسفنانی می‌گوید: در این زمینه باید مصوبه تعزیری یا مصوبه پیشگیرانه تصویب شود تا بتواند موافقت شورای نگهبان را کسب کند، اما با وجود نگرش‌های موجود تصویب چنین مصوبه‌ای بعید به نظر می‌رسد. به گفته او در زمینه عقیم‌سازی بانوان درگیر آسیب‌های اجتماعی تاکنونی طرح یا برنامه مطرح نشده است، اما باید توجه داشت که این اقدام مثبت است و با این اقدام می‌توان جلو گسترش معضل‌ها، ‌بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را گرفت.

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس با بیان اینکه شناسایی افراد در این زمینه دشوار است، می‌افزاید: تطبیق و شناسایی زنان در این زمینه با مشکلات گوناگون همراه است و اگر اهمیت و اصل موضوع با سازوکار مناسب در نظر گرفته شود و دلایل توجیهی نیز به نحوی باشد که بتوان به مسائل شرعی در این زمینه پاسخ داد در این صورت می‌توان به رای شورای نگهبان در این زمینه امیدوار بود.

اسفنانی تاکید می‌کند: باید توجه داشت اگر دولت بر این موضوع تاکید کند و بالطبع خطرات ناشی از این معضل نیز به همگان شناسایی شود به این ترتیب می‌توان رای مجمع تشخیص مصلحت را در این زمینه کسب کرد.

او می گوید: هم‌اکنون به دلیل مشکلات جمعیتی که در آینده با آن مواجه هستیم دستگاه‌های مسئول نسبت به این موضوع چندان رغبتی ندارند، اما اگر مشخص شود که فردی متقاضی به انجام این عمل دچار هیچ نارسایی نخواهد شد به نسبت مانعی نیز در این عمل وجود نخواهد داشت.

نگرانی درباره زنانه‌شدن مشکلات اجتماعی

در نشست مشترک وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز گفت: در حوزه سلامت اجتماعی نگرانی از بابت زنانه‌شدن مشکلات از قبیل تزریق و رفتارهای پرخطر جنسی وجود دارد، چرا که آمار‌ها نشان‌دهنده افزایش این مشکلات در جامعه زنان است.

شهیندخت مولاوردی گفت: در بحث سلامت باید تاکید کرد تعریفی که امروز از آن ارائه می‌شود فرا‌تر از سلامت جسمانی است و دیگر شامل بیماری نمی‌شود بلکه مولفه‌های متعددی دارد. او افزود: با توجه به نقش و تاثیر زنان به‌عنوان نیمی ‌از جمعیت کشور به عنوان نخستین مراقبان سلامت خانواده از طریق فرهنگ‌سازی توجه به سلامت زنان باید محور سلامت جامعه قرار بگیرند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: آنچه که به عنوان معاونت امور زنان مدنظر قرار داده‌ایم، این است که طبق برنامه ششم توسعه ارتقای سلامت زنان را اجرایی کنیم. او با بیان اینکه همکاری و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی در این زمینه لازم است، گفت: یکی از محورهایی که لازم است در ۵ سال آینده مورد توجه قرار دهیم، چگونگی اجرایی کردن این قانون است. مولاوردی با اشاره به اینکه سن امید در جمعیت زنان بیشتر از مردان است، گفت: با این وجود زنان در مقایسه با مردان آسیب‌پذیری بیشتری دارند و شیوع بیماری جسمی، روحی و روانی در بین زنان بیشتر از مردان است.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان تاکید کرد: باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که بحث سلامت زنان صرفا مربوط به مشکل باروری آنها نمی‌شود و موارد دیگری را نیز دربرمی‌گیرد. او با اشاره به اینکه بیماری‌ها‌ی مزمن در زنان بیشتر است و کیفیت زندگی آنها را کم می‌کند، گفت: در حوزه سلامت اجتماعی نیز نگرانی‌هایی از بابت زنانه شدن مشکلاتی چون تزریق مواد و رفتارهای پرخطر جنسی وجود دارد.

مولاوردی تاکید کرد: نباید تاثیر عوامل اقتصادی بر مشکلات زنان را نادیده گرفت، روابط ناسالم، مهاجرت به شهرهای بزرگ، استفاده از سکونت‌های غیررسمی، ناهماهنگی بین سازمان‌های مسئول و نداشتن یک استراتژی مناسب بر سلامت زنان اثرگذار است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: در سال‌های اخیر وضعیت سلامت و بهداشت زنان تغییر جدی داشته، اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم و امیدواریم برگزاری چنین نشست‌هایی این فاصله‌ها را کم کند.

او درباره همکاری وزارت بهداشت در بحث کلینیک‌های سلامت گفت: این موضوع در 9 استان کشور انجام خواهد شد که امیدواریم با اجرای این سیاست در ‌‌نهایت نسلی سالم، مولد و کارآمد داشته باشیم. مولاوردی همچنین درباره حمایت از مادران شاغل و تشویق آنها برای فرزندآوری گفت: بسته جامع حمایتی در این زمینه تدوین شده و بحث ایجاد مهدکودک در کنار ادارات مطرح شده است. همچنین محیط دوستدار کودک برای تغذیه و شیردهی به کودکان می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

به گزارش ایلنا، او تاکیدکرد: در بحث سلامت اجتماعی موضوع زنان کارتن‌خواب مطرح است تفاهمنامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برای اسکان زنان در سکونتگاه‌ها و حاشیه‌شهر‌ها صورت گرفته و با تقسیم کار می‌توان این موضوع را اجرایی کرد. هدف این است که بتوانیم با هماهنگی اثربخشی فعالیت‌ها را بیشتر کنیم.

105105

کد خبر: 501716

وب گردی

وب گردی