تشکیل کمیته اقتصاد آموزش در دانشگاه آزاد/برگزاری دوره های آموزش کوتاه مدت با استفاده از ظرفیت های دانشگاه

رهنمای رودپشتی از ابلاغ بخشنامه ای در خصوص برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی توسط دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی موضوع جدیدی نیست با این بخشنامه نگاه جدیدی به آن شده است به این معنا که قرار است از این ظرفیت در راستای ماموریت های دانشگاه استفاده کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی افزود: لازمه اداره مطلوب دانشگاه توجه توامان به کیفیت، تعالی و رقابت پذیری دانشگاه از یک سو و تامین منابع مالی دانشگاه از سوی دیگر است. بر این اساس بحث مربوط به دوره های توانمندسازی و دوره های آموزش کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفت.

دکتر رهنمای رود پشتی با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی دانشگاه، فعالیت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است، گفت: به دلیل خاص بودن ماهیت مخاطبان دانشگاه، دوره های آموزشی کوتاه مدت به شکل متفاوت تری مورد توجه قرار گرفت. البته این موضوع از 8 ماه گذشته مطرح و پیرو آن در شورای اقتصاد دانش بنیان کشور نیز کمیته ای به نام اقتصاد آموزش تشکیل شد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حرفه گرایی از ضروریات آموزش نوین است، بنابراین باید در این راستا برنامه ریزی کنیم تا نگاه فارغ التحصیلان رشته ها به مشاغل تغییر کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: در دوره های آموزشی کلاسیکی که برای دانشجویان برگزار می کنیم، آنها تنها کسب دانش می کنند اما لزوما با این دانش نمی توانند مهارت های لازم را پیدا کرده و وارد بازار کار شوند. بنابراین لازم است تا فارغ التحصیلان دانشگاه در دوره های بازآموزی و کارآموزی شرکت کنند.

رهنما با بیان اینکه در بحث برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت دو گروه مخاطبان مدنظر قرار گرفته، افزود: گروه اول شامل کارکنان و اساتید است که ارتباط دائم و مستمر با دانشگاه داشته و نیازمند آموزش مداوم برای بهسازی و توانمندسازی اند، گروه دوم نیز مخاطبان بیرون از دانشگاه هستند. برآورد ما این است که ظرفیت این بازار بسیار گسترده است، 5 میلیون فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی همگی نیازمند بازآموزی و یادگیری آموزش های روز هستند.

رهنما ادامه داد: وجود بیش از 75 هزار عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت دردانشگاه آزاد اسلامی همچنین 48 هزار کارمند پتانسیل عظیمی است که از آنها می توان در برگزاری دوره های آموزش کوتاه مدت استفاده کرد.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری دوره های آموزش کوتاه مدت گفت: از سوی دیگر وجود امکاناتی مانند واحد الکترونیک ، ظرفیت بی نظیری است که می توان از آن برای برگزاری این دوره ها به صورت مجازی بهره گرفت. ما می خواهیم این قابلیت ها را با هزینه های بسیار پایینی در اختیار عموم قرار دهیم.

دکتر رهنما بیان کرد: پس از گذراندن این دوره ها گواهینامه به دانشجویان اعطا می شود نه مدرک دانشگاهی. در دوره های حرفه ای و مهارتی شیوه های آموزش ما کاملا متفاوت است و تئوری به دانشجویان آموزش داده نمی شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به قراردادهای منعقد شده میان دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان های دیگر برای برگزاری دوره های آموزشی گفت: آموزش و پرورش، سازمان نظام مهندسی، سازمان مناطق آزاد از جمله سازمان هایی است که تا کنون با آنها قرار داد منعقد و دوره های آموزشی برای کارکنان آن سازمان برگزار شده است.

وی در خصوص اعتبار بخشی این دوره ها گفت: اعتبار بخشی این دوره های یکی از مواردی است که برای این بازار جذابیت ایجاد می کند، بخشی از اعتبار این دوره ها از طریق فراگیری مهارت به کارآموزان تامین می شود و بخشی از آن نیز از طریق سازمان هایی است که با دانشگاه همکاری می کنند.

20101

کد خبر: 501755

وب گردی

وب گردی