واکنش  بذرپاش به تصویب جزئیات طرح برجام: کاسب تحریم آنانند که با آن از مردم رأی گرفتند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم گفت: برجامی که ماحصل 22 ماه مذاکرات است را نباید در 15 دقیقه راجع به حداکثرسازی فرصت‌ها و حداقل سازی تهدیدهای آن وقت گذاشت.

به گزارش ایسکانیوز مهرداد بذرپاش در نشست علنی امروز چهارشنبه (22 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به تصویب جزئیات طرح برجام گفت: دیروز روز خوبی برای مجلس شورای اسلامی نبود. حتما می‌پرسید چرا؟ مهم‌ترین سیاست خارجی و امنیت ملی در عرض 15 دقیقه تعیین تکلیف شد! طرحی که در برخی از موضوعات، ایران را تا ابد متعهد می‌کند.موافقان برجام که قائلند فرصت‌های برجام بیشتر از تهدید‌های آن است و منتقدان عکس این موضوع را قائلند لذا این مسأله نشان می‌دهد چه از نظر فرصت‌ها و چه از نظر تهدید‌ها ارزش وقت گذاشتن و شنیدن صداهای متفاوت برای بهبود طرح حتما لازم بود.

خانه ملت نوشت، بذرپاش همچنین تصریح کرد: برجامی که ماحصل 22 ماه مذاکرات است را نباید در 15 دقیقه راجع به حداکثرسازی فرصت‌ها و حداقل سازی تهدیدهای آن وقت گذاشت، مجلسی که برای این موضوع یک کمیسیون ویژه تشکیل داده بود و همه اعضای آن دلسوزانه بیش از 40 روز در 2 شیفت کاری روی آن وقت گذاشتند ولی حتی این طرح به این کمیسیون به عنوان کمیسیون فرعی هم ارجاع نشد. آیا به نظر شما طرحی کارشناسی را تصویب کرده ایم؟ تاریخ در این باره قضاوت خواهد کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه واژه کاسب کلید واژه‌ای محبوب در نگاه رئیس جمهور محترم ماست، یادآور شد: کاسبان تحریم بیشترین واژه مصرف شده سیاسی را در ادبیات ایشان دارد؛ حال در این ترم به خصوص نکاتی را خدمت ملت شریف و نمایندگان ایشان عرض می‌ کنم.

وی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که صدا و سیما به منازل منتقدین برود و از منازل آن‌ها مستندی تهیه کند و اگر املاک، ویلا و خودرویی هم اگر دارند از آن‌ها ثبت تصویر کند از آن طرف به منزل کسانی هم برود که این واژه‌ را استفاده می‌کنند و از منزل آن‌ها، املاک، ویلای آن‌ها و خودروهای آن‌ها هم ثبت تصویر کند آن وقت حجم کاسبی افراد کاملا برای همه مردم روشن و واضح می‌شود. راستی آزمایی این موضوع هم با قوه قضائیه.

بذرپاش در ادامه با تأکید بر اینکه کاسب تحریم آنانند که با آن از مردم رأی گرفتند، بیان کرد: یعنی با استفاده از تحریم و قول رفع آن از مردم رأی گرفتند، کاسب تحریم آنانند که عملکرد ضعیف خود را پشت تحریم‌ها پنهان می‌کنند و پاسخگوی عملکرد ضعیف خود نیستند همچنین کاسب تحریم آنانند که به فکر مردم نیستند که به گفته 4 وزیر همین دولت 180 هزار میلیارد تومان ارزش بورس کاهش یافته است و آن‌ها هنوز تحریم تحریم می‌کنند یعنی روزی حدود 350 میلیارد تومان دارایی مردم در بورس از بین رفته است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاسب تحریم آنانند که در گذشته می‌گفتند 20% تحریم مشکل دارد و 80% مدیریت کشور مقصر است و حال کاملا نسبت وارونه اعلام می‌کنند.

وی افزود: کاش که اینقدر شدید منتقدین را به باد نیش و طعنه می‌گرفتید در مقابل رژیم سعودی هم که این میزان به ملت شریف ایران ظلم روا داشته و ملت‌های منطقه را به خاک و خون کشیده هم اینگونه بودید.

بذرپاش در ادامه با بیان اینکه کاسب تحریم آنانند که در اوج تحریم ملت ایران مجوز صرافی گرفته و کلی از این محل عاید نصیبشان شده، اظهار کرد: حال شریک شرکت نفتی هالیبرتون مدعی زیان به مردم شده است! ملت ایران کاسبان را خوب می‌شناسد، آن زمان که به رئیس جمهور سابق اعتراض کردم که چرا از خاوری استفاده نمودید این روز را می‌دیدم.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: خاوری در اتفاقات سال 84 (دور دوم انتخابات سال 84) اطلاعیه دفاع از هاشمی را صادر کرد حال به کانادا گریخته است، اعتراض آن موقع به دولت وقت هم از این جنس اعتراض بود که چرا از این افراد استفاده می‌کنید.

زیان ناشی از این کاهش قیمت، روزانه بیش از 200 میلیارد تومان به کشور

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که قیمت نفت در سایه دیپلماسی ضعیف انرژی به کمتر از نصف رسید، گفت: یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد زیان ناشی از این کاهش قیمت، روزانه بیش از 200 میلیارد تومان به کشور است؛ جالب تر اینکه بجای حل کردن آن را افتخار خود می‌دانند و می‌گویند اقتصاد را از اتکای به نفت کم کردیم و گذشته را بازخواست می‌کنند که چرا قیمت نفت بالای 100 دلار بوده است؛ نمی‌دانم چرا هر وقت سرکار می‌آیند قیمت نفت کاهش می‌یابد.

بذرپاش همچنین افزود: قیمت ارز مبادله‌ای و دولتی را با هدف رشد درآمدهای دولت روزانه در حال گران شدن است که این امر باعث افزایش بهای تمام شده کالاها و خدمات شده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه نطق خود گفت: رشد معوقات بانکی به بیش از 90 هزار میلیارد تومان، افزایش هزینه‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی ناشی از افزایش نرخ سود تسهیلات، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک ها، کاهش قیمت جهانی فولاد، مس و آلومینیوم و در عوض گران شدن محصولات فلزی داخل کشور، رشد نقدینگی بیش از 340 هزار میلیارد تومان و رسیدن به عدد 830 هزار میلیارد تومان در طی 2 سال آن هم در این وضعیت رکود، افزایش 1.2 درصد نرخ بیکاری طبق اعلام مراجع رسمی، کاهش مالیات ابرازی شرکت‌ها به میزان 37% علائم خوبی از اقتصاد را نشان می‌دهد.

وی ابراز امیداوری کرد: امیدوارم حال که برجام در حال اجرا است (که البته اگر مجلس تصویب هم نمی‌کرد شما این را انجام می‌دادید) و اگر از به گردن دولت سابق انداختن مشکلات خسته شده‌اید، دیگر در این عمر باقیمانده دولت به کار همت بگمارید چرا که دولت از نیمه رد شده است باید به فکر مردم بیشتر از قبل بود.

بذر پاش در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت: سفر استانی شما به مازندران که ملت رشید آن خطه رأی بالایی به شما در میان استان‌ها داده بود در نوع خود درس جالب توجه بود، منظورم استقبال مردم است، خواهشا باور کنید رئیس جمهور همه مردم هستید چه آن‌ها که به شما رأی داده‌اند و چه آن‌ها که به شما رأی نداده‌اند لذا زبان نیش و طعنه را کنار بگذارید و به فکر ملت باشید.

عضو هیأت رئیسه مجلس نهم در ادامه خطاب به نیروهای مومن و انقلابی، بیان کرد: به آن‌ها عرض می‌کنم رشادت و دلسوزی شما را برای این ملت و سرزمین تحسین می کنم، اگر بخواهیم ملی گرایی هم نام ببریم از شما بهتر نامی در ذهنم نیست؛ شما نخبگان ملی این کشور و دلتان برای آسایش و آرامش و امنیت و فرهنگ و دین و هویت این مردم می‌تپد لذا عیبی ندارد شما را افراطی بخوانند در تاریخ همین گونه بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مگر بسیاری از صحابه امیر المومنین(ع) را افراطی نمی دانستند، عنوان کرد: آنها عمار و میثم تمار و مقداد و مالک اشتر نخعی را افراطی می‌دانستند و عنصر مطلوب در ذهن آن‌ها ابوموسی اشعری بود؛ این‌ها مگر خمینی کبیر را افراطی نمی‌خواندند، حال نظاره کنید ببینید در تاریخ کدام‌ها ماندگارترند، همین‌ها که آ‌ن‌ها را افراطی می‌دانستند یا آن‌ها که با هزار و یک مصلحت خود تعریف کرده سرجایشان نشستند؛ این‌ها همانطور که رهبری فرمودند زندگی ائمه(ع) را هم اینگونه تحلیل می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مگر خیلی از رزمندگان و جانبازان و شهدا را افراطی نمی‌دانستند و خود را ملی گرا؛ ولی نمی‌دانم چرا زمان دفاع از سرزمین که شرط اولیه ملی گرایی است که پیش آمد همه احساس تکلیف درس خواندن در آمریکا و اروپا را پیدا کردند؛ پس خواهشا از ملی‌گرایی حرف نزنید که به قواره‌تان نمی‌آید چرا که همه می‌دانیم و بدانید تا سایه رهبری عزیز بالای سرماست خیال همه‌مان راحت است.

203/201

کد خبر: 501810

وب گردی

وب گردی