جزئیات منشور حقوق شهروندی پلیس راهور

منشور حقوق و تکالیف پلیس راهنمایی و رانندگی در رعایت حقوق شهروندی در حالی رونمایی شد که به گفته رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور این منشور 14 بند دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سرهنگ محمد ترحمی با اشاره به رونمایی از منشور حقوق و تکالیف پلیس راهور در رعایت حقوق شهروندی، گفت: در این منشور چند اصل وجود دارد که همگی آنها بر رعایت حقوق شهروندی نظارت دارد.

او در توضیح بیشتر جزئیات این منشور که روز دوشنبه از سوی جانشین فرمانده ناجا رونمایی شد، افزود : این منشور 14 بند داشته و بر اساس آن مامور متعهد می‌شود که خدمتش را به امید اجر در درگاه خداوند و بدون چشمداشت تقدیر یا کسب امتیاز مادی انجام دهد. همچنین می‌بایست خدمتگزاری صادق بوده با حسن برخورد بدون اعمال تبعیض به آحاد ملت فارغ از رنگ، نژاد، زبان، دین، مذهب، شرافت خانوادگی و موقعیت اجتماعی به شهروندان خدمت کرده و گفتار و رفتاری منطبق با شریعت اسلامی داشته باشد.

ترحمی افزود:‌ در بند سوم این منشور نیز مامور موظف می‌شود به حقوق شهروندان در آزادی رفت و آمد احترام گذاشته و هیچ محدودیتی را به جز موارد ممنوعه مندرج در قانون اعمال نکرده و همین موارد نیز منطبق بر شیوه اجرایی قانون باشد.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در بند چهارم از این منشور اصل بر برائت دانسته شده است، گفت: می‌بایست حق مالکیت مشروع افراد محترم شمرده شده و منحصرا در اعمال قانون در برابر رفتار غلط ترافیکی شهروندان اقدام شود.

به گفته ترحمی، در بند پنجم نیز مامور پلیس خود را ملزم می‌داند که با هرگونه نقض قانون و مقررات ترافیکی به دلیل تعرض به حقوق و آزادی‌های دیگران، تهدید سلامت سایر افراد و تهدید مصالح عمومی برخورد قانونی کرده و چنانچه نسبت به این اقدام بی تفاوتی یا مسامحه کند، مسئولیت عواقب بعدی آن را نیز بر عهده گیرد.

ترحمی اضافه کرد:‌ بر اساس بند ششم از این منشور سفارش پذیری و انجام توصیه‌های افراد صاحب نفوذ در انجام اقدامات مغایر با قوانین و مقررات یا عدم رعایت عدالت در اجرای قانون و همچنین هرگونه به کار گرفتن احساسات در اعلام نظر کارشناسی تصادفات و ... خلاف شئون اخلاقی و به دور از عملکرد پلیس خواهد بود.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با تاکید بر این مامور می‌بایست در اجرای قانون ابتدا خود را به شهروندان معرفی و با تفهیم تخلف نسبت به اعمال قانون اقدام کند، گفت: عملکرد مامور نباید باعث ترس افراد شده و آنان در صورت نیاز بتوانند آزادانه حق خود را مطالبه کنند.

ترحمی ادامه داد: ماموران راهور باید در ارائه گزارش ماموریت‌های خود صداقت و بررسی همه جانبه را اصل دانسته و از هر گونه گزارش ناقص، کتمان حقیقت یا تغییر ماهیت در گزارش که موجب تضییع حقوق شهروندان شود پرهیز کنند.

او با بیان اینکه مامور پلیس راهور نباید در مقابل هرگونه نقص در حیطه فعالیت رانندگان و شهروندان که موجب بروز سانحه رانندگی می شود بی‌تفاوت باشد گفت: بر اساس بند 9 این منشور مامور پلیس موظف است در صورت وقوع تصادف بدون هرگونه ملاحظه سهم دستگاه‌های دخیل را در نظر بگیرد.

ترحمی تعهد به حفظ اسرار مردم در حین انجام وظیفه را از دیگر موارد تاکید شده در این منشور خواند و افزود: همچنین ماده 10 این منشور بر این موضوع تاکید دارد که مامور باید از هرگونه سوء استفاده از لباس و موقعیت شغلی خود خودداری کند.

او ارتقای مهارت و آموزش آن به دیگر همکاران را بند یازدهم این منشور دانست و گفت: در بند 12 منشور حقوق شهروندی پلیس راهور نیز مامور متعهد می‌شود تا از هرگونه اقدامی که موجب ایجاد بدبینی علیه پلیس و نقض حقوق شهروندی شود دوری کند.

ترحمی با اشاره به بند سیزدهم این منشور نیز افزود: احترام به نمایندگان سیاسی و کنسولی و مهمانان سایر کشورها که دارای خودروهای پلاک سیاسی، کنسولی و سرویس هستند وظیفه مامور پلس بوده اما در عین حال تخلفات آنان از مقررات راهنمایی و رانندگی کشورمان بدون هرگونه عملیات اجرایی با قید زمان، مکان، نوع تخلف و شماره خودرو می بایست ثبت و به سلسله مراتب گزارش شود.

به گفته رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا، در بند 14 این منشور نیز این طور آمده است: در راستای الگو سازی پلیس متدین اسلامی و حفظ کرامت انسان‌ها ، پلیس راهور رعایت همه جانبه حقوق شهروندی را وظیفه خود دانسته و تمام معیارهای انضباط ظاهری و معنوی در دستیابی به این هدف را رعایت خواهد کرد. همچنین می‌بایست قبل از هرگونه عملیات اجرایی در اعمال قانون یا ارائه خدمات ترافیکی از خود سوال کند که آیا رفتارش با خط مشی مکتب اسلامی مطابقت دارد و آیا تصمیمی که می‌گیرد قانونی است و موجب به خطر افتادن حیثیت، جان، مال ،‌آبرو و محدود شدن دیگران نمی‌شود؟

ترحمی با بیان اینکه خوشبختانه ماموران پلیس راهنمایی و رانندی به بندهای این منشور متعهد بوده و اکثریت آنان خود را موظف به اجرای آن می‌دانند، تاکید کرد: این منشور معیار کار در حوزه حقوق شهروندی بوده و کلیه عوامل پلیس راهور موظف به اجرای آن هستند.

20106

کد خبر: 501979

وب گردی

وب گردی