دوربین‌های طرح زوج و فرد جایی نمی روند

حالا چند هفته‌ای می‌شود که باز هم یک شایعه دست به دست و گوش به گوش در میان ایرانی‌ها می‌چرخد. این بار این شایعه، شهری است. این بار تهرانی‌ها در شبکه‌های مجازی متنی را دست به دست می‌کنند که در آن نوشته شده تهران دیگر دوربین‌های طرح زوج و فرد ندارد و پلاک ماشین‌ها برای رفت و آمد در خیابان‌های تهران آزاد شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، این شایعه بعد از آن در میان تهرانی‌ها راه افتاده که چندی پیش شهرداری تهران اعلام کرد که قرار است به‌زودی طرح LEZ با هدف حذف خودروهای آلاینده در سطح شهر تهران جایگزین طرح زوج و فرد شود؛ طرحی که خیلی‌ها فکر کردند آمده است تا کل دوربین‌های طرح زوج و فرد تهران را از کار بیندازد.
حالا اما مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران شایعه خاموش بودن دوربین‌های زوج و فرد را رد کرده است. «ایلوش وزیری» گفته است که دوربین‌های زوج و فرد روشن بوده و بدون مشکل درحال فعالیت هستند: «١٠ دوربین در چهار ضلعی محدوده زوج و فرد و ٧٠ دوربین در سطح محدوده، نسبت به رصد خودروها اقدام می‌کنند و نتایج این دوربین‌ها روزانه در سرور ثبت می‌شود.»
او با بیان این‌که برای اجرای طرح«LEZ» نیاز به دوربین بیشتری در سطح محدوده نداریم به «ایسنا» گفت: «با این حال برای ثبت تخلفات و نظارت بیشتر و همچنین رسیدن به استانداردهای جهانی نیازمند افزایش تعداد دوربین‌ها در سطح شهر هستیم؛ چراکه براساس معماری سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند، نیاز به دوربین‌های بیشتری داریم.»
وزیری درباره حذف تایمر چراغ سبز از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هم با بیان این‌که شورایعالی ترافیک در مورد حذف تایمر چراغ سبز مصوبه نداشته است، ادامه داد: «شورای عالی ترافیک مصوبه‌ای در مورد حذف تایمر چراغ سبز نداشته و تنها توصیه بر حذف داشته و به نظر ما وجود شمارنده تایمر در هر دو رنگ ضروری است.»
از طرف دیگر، خبرها درباره طرح LEZ ادامه دارد. مثلا دیروز مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفته است که ٩٠‌درصد مردم می‌توانند وارد محدوده LEZ شوند: «بالغ بر٩٠‌درصد مردم می‌توانند در این طرح به محدوده وارد شوند و تنها ١٠‌درصدی که ٥٠‌درصد آلودگی خودروهای شخصی را تولید می‌کنند از ورود آنها جلوگیری می‌شود. امیدواریم با اجرای این طرح و توجهی که به تجارب دنیا داشته‌ایم، جذابیت خودروهای فرسوده در شهر از بین برود.»
«وحید حسینی» ادامه داد: «منابع تولیدکننده آلاینده در شهر تهران سالانه ٧٦٠‌هزار تن آلودگی تولید می‌کند و از این میزان حدود ٨٥‌درصد مربوط به خودروها و ١٥‌درصد متعلق به بقیه منابع تولید‌کننده آلودگی است. البته پدیده ریزگردها نیز وجود دارند که از این اعداد مجزا هستند درحقیقت آنچه که از خارج مرزهای شهر تهران وارد می‌شوند قابل کنترل نیستند. پس از بررسی‌ها مشخص شد حدود ٨٥‌درصد این آلودگی از خودروها ناشی شده است. بر این اساس باید برنامه دقیقی درخصوص ناوگان خودروهای شخصی طراحی شود. قطعا بخشی از ناوگان خودروهای شخصی به رغم تعداد محدودشان آلودگی بسیار زیادی تولید می‌کنند. در طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) نیز این تعداد از خودروها به‌عنوان هدف طرح قرار می‌گیرند تا با اعمال محدودیت بر تردد آنها به سمت پاک شدن هوا گام برداریم. درحقیقت بخشی از خودروها که آلودگی زیادی تولید می‌کنند را حذف می‌کنیم تا از این طریق میزان زیادی از آلودگی هوای شهر تهران برطرف شود.»
او البته انتقادهایی هم درباره طرح زوج و فرد داشته است: «طرح زوج و فرد با مبنای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران به اجرا گذاشته شد؛ اما در آن تنها به رقم آخر پلاک خودروها توجه می‌شد و توجهی به میزان آلایندگی خودروها نداشت.»
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران درخصوص ضمانت اثربخش بودن طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) هم به «ایسنا» گفت: «برای طرح زوج و فرد از ابتدا مطالعه جدی صورت نگرفته بود؛ اما طرح کاهش با مطالعات گسترده‌ای به روی میز شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گذاشته شده است تا از طریق آن بخشی از خودروها که فرسوده هستند و آلایندگی زیادی دارند از ترددشان در شهر جلوگیری شود. بی‌تردید اجرای طرح زوج و فرد در درازمدت و به صورت دایم در تمام دنیا نشان داده است که بی‌اثر بوده و تنها برای شهروندان ایجاد محدودیت کرده است.»
به گفته حسینی «در این طرح تنها برای خودروهایی ایجاد محدودیت می‌شود که آلایندگی آنها نسبت به سایر خودروها بیشتراست؛ به‌طوری که از حدود ٣‌میلیون و ٥٠٠ خودروی سواری شهر تهران، تنها حدود ٣٠٠‌هزار خودرو به‌عنوان خودروهایی که ٥٠‌درصد آلودگی ناوگان حمل‌ونقل را ایجاد می‌کنند از ترددشان جلوگیری می‌شود. درحقیقت این ٣٠٠‌هزار خودرو ١٠‌درصد کل ناوگان خودروهای شخصی هستند که نیمی از آلودگی این ناوگان را تولید می‌کنند. برهمین اساس این ١٠‌درصد در دستورکار قرار می‌گیرند تا در طرح کاهش آلودگی هوا تردد آنها محدود شود.»
در هفته‌های گذشته اما این مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی بوده‌اند که چندان استقبالی از اجرای این طرح نکرده‌اند. حالا مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران هم می‌گوید آخرین حلقه زنجیره اجرای LEZ پلیس است: «اگر پلیس اجرای طرح را برعهده نگیرد تمامی زحمات بی‌ثمر می‌ماند؛ این درحالی است که برای اجرایی شدن طرح دوربین‌های پلاک‌خوان، اتصال دیتابیس‌ها و سامانه یکپارچه معاینه فنی در کشور فراهم شده؛ به‌طوری که اگر کسی در یکی از شهرهای کرج، قم و یا قزوین معاینه فنی دریافت کند در تهران می‌توانیم کلاس خودرو را مشخص کنیم. درحقیقت زنجیره اجرا تکمیل شده و تنها آخرین حلقه این زنجیره که برعهده پلیس است باید کامل شود.»
حسینی ادامه داد: «مرحله پایانی حلقه این زنجیره خودروهایی هستند که به صورت غیرمجاز وارد محدوده می‌شوند و باید برای آنها جریمه صادر شود. پلیس اعلام می‌کند که در مورد این طرح هنوز اقناع نشده. بنابرین این وظیفه کارشناسی ما است که با برگزاری جلسات متعدد درخصوص این طرح، پلیس را اقناع کنیم.»
او درباره زمان اجرای طرح LEZ هم گفت: «تلاش بسیاری داریم که از ابتدای آبان‌ماه حداقل بخش‌هایی از این طرح را اجرا کنیم. بی‌تردید نمی‌توانیم با پدیده آلودگی هوا مبارزه کنیم و آمار بسیار زیاد مرگ‌ومیر را در شهر تهران کاهش دهیم؛ مگر با صرف هزینه و تحمل برخی زحمات. این طرح به لحاظ اجتماعی قطعا تبعاتی خواهد داشت و در این مسیر زحماتی را برای مردم ایجاد می‌کند؛ اما اگر به این نکته توجه کنیم که خودروی فرسوده به سایر شهروندان و خانواده خودمان صدمه وارد می‌کند، قطعا در رفتارمان تغییر ایجاد می‌کنیم.»
حسینی در تشریح وجود بعضی اختلاف سلیقه‌ها به‌ویژه در اجرای طرح LEZ گفت: «در این طرح، نهادها و دستگاه‌های زیادی ازجمله شهرداری تهران به دلیل نصب دوربین‌ها و تجهیزات دخیل هستند. همچنین مراکز معاینه فنی، وزارت کشور و پلیس در طرح نقش دارند که امروز در سطوح مختلف این نهادها، اختلاف سلیقه‌های مدیریتی وجود دارد که تلاش می‌کنیم این اختلاف سلیقه‌های مدیریتی هرچه زودتر حل‌وفصل شود. قطعا سوالاتی که پلیس، وزارت کشور و حتی شورای اسلامی شهر تهران مطرح می‌کنند، از جنس نگرانی‌هایی هست که باید به آنها پاسخ داده شود. در این راستا سعی می‌کنیم این پاسخگویی را داشته باشیم. قطعا این طرح پیچیده است و برای مردم زحماتی به همراه خواهد داشت و مدیران در سطوح مختلف نیز می‌خواهند ضمن سنجش زحمت وارده به شهروندان، از لزوم اثربخشی این طرح مطمئن شوند.»

20106

کد خبر: 502057

وب گردی

وب گردی