سقوط جرثقیل روی ساختمان روزنامه اطلاعات/ خطری حریم ساختمان را تهدید نمی کند

در ساعات بامدادی امروز صبح تهران، تاورکرین (جرثقیل) ساختمان جدید روزنامه اطلاعات شکست و سقوط کرد، نکته حائز اهمیت این سقوط، در خطر بودن سه اثر ملی شهر تهران است که می توانست موجب تخریب آنها شود.

به گزارش ایسکانیوز، شهرام شهریار در سایت سفرنویس در مطلبی با عنوان «سقوط جرثقیل در تهران»، درباره‌ این اتفاق آورده است: ساختمان قاجاری کهن روزنامه اطلاعات که در شمال عمارت ۱۴ طبقه روزنامه جدید اطلاعات قرار دارد به شماره ۱۳۳۸۸ در تاریخ ۱۳۸۴/۰۵/۲۵ ثبت ملی شده و قرار بر این بود که کاربری سایت موزه روزنامه اطلاعات به عنوان نخستین نشریه یومیه و کهن‌ترین روزنامه ایران که امروزه نیز چاپ آن ادامه دارد استفاده شود.

اثر دیگری که در این سقوط در خطر تخریب بود، سردر قورخانه یا کارخانه اسلحه سازی دوره قاجار بود، این اثر در 11 امرداد ۱۳۷۶ در سیاهه آثار ملی کشور با شماره ۱۹۱۲ ثبت ملی شده بود، این اثر اولین کارخانه صنعتی و اسلحه سازی شهر تهران بود که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته و در دوران رضا شاه تجهیز شده بود و در حال حاضر به عنوان در ورودی ایستگاه مترو امام خمینی (ره) شهر تهران استفاده

می شد. سردر مذکور در شرق ساختمان روزنامه اطلاعات قرار داشت و احتمال تخریب آن بر اثر سقوط تاورکرین (جرثقیل) فراوان بود.

ساختمان اداره پست ایران (موزه پست و تلگراف) که از آثار به نام نیکلای مارکوف است، در نزدیکی این حادثه قرار داشت، موزه پست نیز با شماره ۳۵۰۰ در سال ۱۳۷۹ ثبت ملی شده بود. لازم به ذکر است در طوفان ۱۲ خرداد ماه سال گذشته تهران ساختمان سقف کاذب مجاور عمارت قاجاری روزنامه اطلاعات جدا و به خیابان پرتاب شد و از خوش روزگار در هر دو این حوادث عمارتهای قاجاری جان سالم به در بردند!

سوال این است، چه تعداد از آثار ملی کشور ما در بروز این حوادث ایمن هستند؟ و چه تعداد از این آثار که نزدیک به ۳۵ هزار اثر است، دارای بیمه حوادث یا آتش سوزی هستند ؟؟ پاسخی که باید از طرف مدیران سازمان میراث به آنها پاسخ داده شود.

خطری حریم ساختمان را تهدید نمی کند

در این میان سید جلال ملکی به ایسکانیوز می گوید: در پی بروز این حادثه و اطلاع رسانی شهروندان به سامانه 125، ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران ساعت 4:07 بامداد امروز نیروهای عملیات ایستگاه های 1، 4 و گروه امداد و نجات یک را به خیابان خیام، تقاطع امام خمینی(ره)، نبش کوچه اطلاعات اعزام کرد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در این باره می گوید: در محل حادثه یک جرثقیل تاور کرین در مجاورت یک ساختمان در حال ساخت از تعادل خارج شده و بر روی پشت بام ساختمانی که در کنار آن قرار داشت افتاده بود.
اومی گوید: از شب گذشته نیروهای عملیات سازمان آتش‌نشانی و شهرداری تهران به همراه عوامل گاز و برق در محل حادثه حضور دارند و در حال حاضر نیز منتظر اعزام دو جرثقیل سنگین برای مهار کردن این جرثقیل معلق هستیم.
ملکی اضافه می کند: در این مدت برای اجرای ایمن سازی های لازم، پلیس راهور نیز این مسیر را مسدود کرده است. تاکنون، خطری ساختمان مجاور و این محدوده را تهدید نمی‌کند و تنها بروز ترافیک شدید در این محدوده، عبور و مرور را با مشکل مواجه کرده است.

مینا افشار- سرویس اجتماعی

۲۰۱۰۷

کد خبر: 502101

وب گردی

وب گردی