خرازی: امکان همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا برای حل بحران سوریه وجود دارد/عربستان باید از جاه طلبی که امروز دارد کوتاه بیاید

وزیر امور خارجه دولت اصلاحات با بیان اینکه امکان همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا برای حل بحران سوریه وجود دارد، گفت: زمانی فرا خواهد رسید که همه کشورها متوجه می‌شوند برای حل بحران سوریه باید راه حل سیاسی را در نظر بگیرند و وارد مذاکره سیاسی شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ایسنا، خرازی بعد از سخنرانی در جمع شرکت کنندگان در اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ و در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران همواره با تروریست مبارزه کرده و اکنون نیز برای مبارزه با تروریسم به سوریه کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در این اجلاس مسئولان ایرانی مواضع ایران را در ارتباط با مبارزه با تروریسم و اهمیت امنیت منطقه تشریح کرده‌اند به سخنرانی خود در جمع اعضای این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این جلسه در مورد ریشه های بی‌ثباتی در منطقه صحبت کردم که یکی از عوامل آن عدم موفقیت شورای امنیت در انجام مسئولیت‌هایی است که بر عهده دارد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان به نقش ذاتی شورای امنیت در ایجاد صلح و امنیت در عرصه‌ بین‌الملل اشاره کرد و افزود: وقتی این شورا نمی‌تواند کاری انجام دهد و به وظایف خود عمل کند ائتلاف‌های خارج از شورا تشکیل می‌شود و این خود دلیلی بر عدم موفقیت شورای امنیت در انجام وظایف خودش است.

وی با بیان اینکه امروز سازمان ملل در انجام وظایف خود از جمله مبارزه با تروریسم به صورت منفعلانه عمل کرده، ادامه داد: این کنفرانس محیط خوبی برای تبادل نظر و گفت‌وگوست.

کمال خرازی با تاکید بر این که آینده سوریه تابع اراده مردم این کشور است نه خواست کسانی که در بیرون از سوریه قرار دارند و با پول و سلاح خود ثبات سوریه را بر هم می‌زنند، اظهار کرد: بشار اسد تاکنون نقش مهمی در حفظ کیان سوریه داشته است.

وی با بیان اینکه امکان همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا برای حل بحران سوریه وجود دارد، گفت: زمانی فرا خواهد رسید که همه کشورها متوجه می‌شوند برای حل بحران سوریه باید راه حل سیاسی را در نظر بگیرند و وارد مذاکره سیاسی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران در سوریه است گفت: ایران بارها اعلام کرده که آقای بشار اسد باید بماند تا دوران ریاست جمهوری‌اش تمام شود و آینده سوریه تابع اراده مردم آن منطقه است نه خواست کسانی که بیرون از سوریه هستند و با پول و سلاح خود ثبات سوریه را بر هم زده‌اند.

وزیر خارجه پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه باید دید خواست مردم سوریه چیست؟ گفت: بشار اسد تاکنون نقش مهمی در حفظ کیان سوریه داشته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رابطه ایران و عربستان و حل مشکلاتی که بین دو کشور وجود دارد گفت: عربستان باید از جاه طلبی که امروز دارد کوتاه بیاید و به فکر ثبات منطقه و خود باشد.

خرازی خاطرنشان کرد: ایران همواره علاقمند بوده با عربستان در مورد مسایل منطقه مذاکره کند و این را بارها گفته است و تحقق این امر به اراده مقامات عربستانی بستگی دارد که چقدر بخواهند وارد مذاکره جدی با ایران شوند.

203/201

کد خبر: 502180

وب گردی

وب گردی