قلیچداراوغلو: تاوان سیاست‌های اشتباه خارجی دولت ترکیه را مردم پس می‌دهند

رییس حزب مردم جمهوری خواه با انتقاد از سیاستهای حزب حاکم گفت: تاوان سیاست‌های اشتباه دولت ترکیه در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی را 78 میلیون مردم این کشور پس می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، روزنامه ملیت گزارش داد کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب مردم جمهوری خواه طی سخنرانی در نشست "گردهم آیی با رهبران احزاب سیاسی" که از سوی انجمن کارفرمایان و اربابان صنایع ترکیه موسوم به "توسیاد" در استانبول برگزار شد، ضمن اشاره به این که در ترکیه سیاست‌مداران کلیه اختیارات را به کار برده ولی بعدها خود را همانند رئیس جمهور فاقد مسئولیت می‌خوانند، اظهار کرد: دنیای متمدن به ریش ما می‌خندد!

رئیس حزب مردم جمهوری خواه در ادامه ضمن اشاره به این که تاوان سیاست‌های خارجی اشتباه دولت ترکیه را 78 میلیون مردم این کشور پس می‌دهند، افزود: حزب حاکم عدالت و توسعه مرتجعین عرب را الگوی خود قرار داده است.

قلیچداراوغلو در ادامه سیاست‌های بسیار غلط دولت آنکارا را مهمترین عامل بحران کنونی در سوریه خواند و تأکید کرد که در صورت به حاکمیت رسیدن حزب مردم جمهوری خواه سیاست خارجی ترکیه را 180 درجه تغییر داده و مسیر ترکیه را به سوی ادغام با جامعه مدنی جهانی و اتحادیه اروپا تغییر خواهد داد.

وی افزود: در گذشته سیاست خارجی ترکیه مشکل ایجاد نمی‌کرد ولی اکنون به عرصه مشکلات اساسی تبدیل شده است. سیاست خارجی ترکیه باید 180 درجه تغییر کرده و ملی شود. سیاست خارجی کشور باید از سوی دولت، احزاب مخالف و همه مردم مورد حمایت قرار گیرد. ولی اگر شما (به عنوان دولت) سیاست خارجی را بر اساس ذهنیت مذهب گرایی تعیین کرده، در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کرده و با کامیون‌ها به این کشورها سلاح ارسال کنید در این صورت ما چه طور می‌توانیم از این سیاست حمایت کرده و آن را سیاست درست تلقی کنیم؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه در تاریخ سیاست خارجی ترکیه هیچ وقت پیشینه مداخله در امور داخلی یک کشور دیگر وجود نداشته است، گفت: حزب عدالت و توسعه با ادعای اینکه نه نظاره گر و بازیکن بوده، بلکه شکل دهنده بازی در خاورمیانه خواهد بود، با دخالت در امور داخلی سوریه و پیگیری سیاستهای مذهب گرایانه، منجر به وقوع یک فلاکت بزرگی شده و اکنون نیز پذیرش 2/2 میلیون نفر پناهجوی سوری را موفقیت بزرگ تلقی می‌کند. این درحالی است که این انسان‌ها در سایه سیاستهای غلط آنکارا آواره شده‌اند.

قلیچداراوغلو در ادامه تصریح کرد: در انتخابات عمومی یکم نوامبر مردم با ارای خود نشان خواهند داد که می خواهند عضو معتبری از جامعه جهانی شوند و یا در باتلاق خاورمیانه بمانند.

وی در ادامه با انتقاد از محدودیتهای جدی در آزادی بیان و رسانه ها در ترکیه و دخالت های دولت در قوه قضاییه، قول داد در دوران حاکمیت حزب وی مردم سالاری درجه یک در ترکیه اعمال کرده، محدودیتهای علیه آزادی بیان و رسانه‌ای را از میان برداشته و با سیاست شفاف و رواداری و انتقاد پذیری، همواره آماده پاسخ گویی به مردم باشند.

قلیچداراوغلو مهمترین مشکل ترکیه را کاستی های جدی در آموزش ملی و مشکل در آشتی ملی خواند و گفت: کلید حل این مشکل با تأمین وفاق اجتماعی قابل حل خواهد بود.

301301

کد خبر: 502181

وب گردی

وب گردی