امسال  رشد مثبت اقتصادی نداریم/ دلار در آینده جهشی افزایش قیمت خواهد داشت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با بیان اینکه امسال وضع خوبی در حوزه اقتصاد نداریم ، گفت : نرخ رشد اقتصادی پارسال 3 درصد شد، اما در 5 ماه اول امسال ، واردات 20 درصد و صادرات ما 16 درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، مسعود خوانساری،افزود: در 3 ماهه اول امسال، تولید 8 درصد و فروش هم 12 درصد کاهش داشته و با توجه به این اعداد و آمار در 3 ماهه و 5 ماهه امسال حداقل برای اقتصاد سال 94 سال خوبی به نظر نمی آید و فکر نمی کنم رشد بالایی داشته باشیم اگر هنر کنیم شاید نرخ رشد، منفی نشود.

وی، اضافه کرد: هنوز سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخلی اطمینان ندارند که سرمایه گذاری کنند و نمی توان انتظار داشت که خارجی ها برای سرمایه گذاری هجوم بیاورند و حداقل امسال اینگونه نخواهد بود.

خوانساری، گفت: امسال رشد مثبت اقتصادی نخواهیم داشت و در سال های آینده به سیاست ها و تلاش دولت بستگی دارد.

وی، افزود: اگر قرار باشد اقتصاد روشنی در سال های آینده داشته باشیم ابتدا دولت باید تکلیف خود را از نظر تعداد کارمند و محدوده دخالت در بازار و اقتصاد مشخص کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: قیمت حامل های انرژی یکی از شاخص های موثر در اقتصاد است و دولت باید مشخص کند که آیا می خواهد آن را تغییر دهد یا خیر؟

خوانساری، افزود: وقتی دولت یازدهم آغاز بکار کرد قیمت ارز حدود 3500 تومان بود اکنون دلار آزاد حدود 3400 تومان است، سال 92، تورم 40 درصدی و سال 93 نرخ تورم 20 درصدی داشتیم و امسال هم گفته می شود تورم 16 درصدی خواهیم داشت که 6 ماهه آن 8 درصد می شود.

دلار در آینده جهشی افزایش قیمت خواهد داشت

وی، گفت: این عملکرد نشان می دهد داریم این فنر ارز را فشار می دهیم که در سال های بعد قیمت دلار جهشی افزایش خواهد داشت.

رئیس اتاق تهران، گفت: اگر تورم وجود داشته باشد قیمت دلار این نرخ فعلی نخواهد بود.

خوانساری، افزود: حجم نقدینگی کنترل شد، اما اگر تورم را در قیمت ارز محاسبه نکنیم و برنامه روشنی برای اقتصاد نداشته باشیم در سال های آینده نمی توان انتظار رشد بالا برای اقتصاد داشت.

کاهش بیش از 20 درصدی تورم باعث قفل شدن اقتصاد شد

وی،گفت: کنترل تورم خوب و بسیار مناسب بود، اما مهم این است شیب آن چگونه باشد و براساس بررسی هایی که در اتاق تهران داشتیم در طول 30 سال گذشته متوسط 22 درصد تورم داشتیم وقتی تورم 40 درصد را به زیر 20 درصد رساندیم، شوک بزرگی به اقتصاد بود که با توجه به بقیه مولفه ها، رکود شدیدی در اقتصاد ایجاد کرد یعنی هم نگذاشتیم ارز قیمت واقعی داشته باشد و هم تورم را از 40 درصد به 15 درصد رساندیم که موجب قفل شدن اقتصاد شد.

خوانساری، گفت: تورم 40 درصدی دو سال گذشته موجب شد خیلی از پول ها به سمت ساخت و ساز برود که نقدینگی قفل شده در ساخت و ساز نمی تواند به حرکت خود ادامه دهد.

رئیس بازرگانی اتاق تهران، گفت: باید با اقداماتی مانند کاهش یارانه ها، واقعی شدن قیمت حامل های انرژی، تعیین تکلیف نرخ ارز و جذب سرمایه های خارجی؛ موتور اقتصاد را به حرکت درآوریم.

401401

کد خبر: 502205

وب گردی

وب گردی