شمخانی: عبور از بحران سوریه  اقدامی موثر برای افزایش امنیت در مرزهای لبنان است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به طرح چهار ماده ای جمهوری اسلامی ایران برای پایان یافتن بحران در سوریه افزود: شکل گیری گفتگوهای داخلی برای عبور از بحران کنونی و بازگرداندن امنیت با ریشه کن کردن تروریسم در سوریه ضمن آنکه به جنگ و خونریزی در این کشور پایان می دهد اقدامی موثر در زمینه افزایش امنیت در مرزهای لبنان نیز به حساب می آید.

به گزارش ایسکانیوز، علی شمخانی امنیت واقعی در لبنان را مرهون اراده و تلاش ارتش، جریان مقاومت، مردم و جریان‌های سیاسی عنوان کرد و با اشاره به اراده برخی کشورهای فرامنطقه‌ای برای ایجاد ناامنی در لبنان افزود: متاسفانه برخی قدرت‌های منطقه ای به دلیل احساس ضعف و نگرانی از فقدان پایگاه در افکار عمومی لبنان ضمن تلاش برای ناامن نمودن محیط داخلی این کشور در مسیر شکل گیری تفاهم و افزایش همگرایی احزاب و جریانهای سیاسی به صورتی که امکان انتخاب رئیس جمهور در فرایند دموکراتیک فراهم شود مانع تراشی می‌کنند.

وی با تاکید بر حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از ثبات، امنیت و دموکراسی در لبنان و پیشنهاد مطرح شده در خصوص تجهیز ارتش این کشور برای مقابله با تهدید ترورسیم و تجاوز خارجی اظهار داشت: به دلیل تاثیر پذیری محیط امنیتی لبنان از ناامنی‌های پیرامونی، تلاش مجموعه احزاب وجریانهای سیاسی برای افزایش تفاهم و تقویت ثبات سیاسی در این کشور الزامی است.

شمخانی با اشاره به طرح 4 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای پایان یافتن بحران در سوریه افزود: شکل‌گیری گفت و گوهای داخلی برای عبور از بحران کنونی و بازگرداندن امنیت با ریشه کن نمودن تروریسم در سوریه ضمن آن که به جنگ و خونریزی در این کشور پایان می‌دهد اقدامی موثر در زمینه افزایش امنیت در مرزهای لبنان نیز به حساب می‌آید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ارتقاء قدرت منطقه‌ای ایران در فضای پس از برجام را عاملی مهم در افزایش ثبات و همکاری منطقه‌ای عنوان کرد و اظهار داشت: تنها کشورهایی که حیات خود را در توسعه بحران و تداوم بی ثباتی جست‌وجو می‌کنند از توافق ایران با کشورهای 1+5 و تقویت قدرت منطقه‌ای ایران احساس نگرانی می‌کنند.

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان اظهار داشت: مشترکات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور پیوندهای عمیقی را در روابط فی مابین ایجاد کرده است.

وی ضرورت ایفای نقش فعال دوستان لبنان برای شکل گیری تفاهم سیاسی میان گروههای مختلف و پایان یافتن بی ثباتی ناشی از عدم انتخاب رئیس جمهور در این کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: بیش از 500 روز از خالی بودن کرسی ریاست جمهوری در لبنان سپری گردیده و از این رهگذر خسارات زیادی متوجه جامعه این کشور شده است.

201/201

کد خبر: 502340

وب گردی

وب گردی