گذشت برجام از هفت خان و رسیدن به اجرا

بعد از ۹۰ روز از زمان تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تأیید برجام بر اساس گفت و گوی های میان ایران و گروه ۵+۱ در پی توافق هسته‌ای به دست آمده در ماه ژوئیه، امروز 26 مهر روز اجرایی شدن توافق هسته‌ای است.

به گزارش ایسکانیوز، برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که ایران و گروه 1+5 بر سر آن به توافق رسیدند، امروز عملیاتی می‌شود، بدین معنی که دولت آمریکا و اتحادیه اروپا به ‌طور رسمی دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر می‌کنند و ایران نیز انجام اقدامات مرتبط هسته‌ای را طبق این توافق آغاز می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است آنچه قرار است امروز اتفاق بیفتد عملیاتی شدن توافق است. پس توافق در این تاریخ به مرحله اجرا درمی‌آید چون اکنون ۹۰ روز از زمان تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تأیید برنامه جامع اقدام مشترک می گذرد.

ایران و گروه 1+5 در 23 تیر به یک توافق نهایی با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتند که بر اساس آن تحریم های بین المللی علیه ایران لغو می شود.

هم اکنون توافق هسته‌ای در حالی به مرحله اجرا رسیده است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا این توافق را در شرایط بحرانی خاورمیانه، یک دستاورد می‌داند. او می گوید خاورمیانه منطقه‌ای است که عمیقاً بحرانی باقی مانده است. وی می گوید در صورتی که ایران سلاح هسته ای داشته باشد یا اینکه به دستیابی به سلاح هسته ای نزدیک شود، در این صورت این منطقه به مراتب بدتر و وخیم تر خواهد شد. توافقنامه ایران بهترین راه برای اطمینان یافتن از این مسئله است که این احتمال( دستیابی ایران به سلاح هسته ای) اکنون و برای همیشه مسدود شده است.با این توافقنامه ، هر کشوری در این منطقه شامل همپیمانان کلیدی و اصلی ما امن تر شده است.

همچنین قرار است اتحادیه اروپا، چارچوب قانونی برای لغو کلیه تحریم های اقتصادی و مالی مربوط به موضوع هسته ای ایران را امروز لغو می کند. اما لغو تحریم ها زمانی اجرا خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرای تمامی تعهدات از جانب ایران برای کاهش قابل توجه برنامه هسته ای این کشور را بررسی کرده باشد.

بعد از لغو تحریم ها باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا امروز، بخشنامه‌ای به منظور آماده‌سازی سازمان‌های دولتی آمریکا برای اجرای برجام صادر خواهد کرد. اوباما در این روز طی بخشنامه‌ای، سازمان‌های دولتی را موظف خواهد کرد تا اقدامات مناسب برای آمادگی در اجرای تعهدات آمریکا در چارچوب برجام را، آغاز کنند.

براساس نقشه راه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در کنار موافقتنامه هسته ای بین ایران و گروه 5+1 به دست آمد، ایران باید تا روز پنجشنبه گذشته همکاری لازم را با آژانس انجام می داد تا آژانس بتواند ارزیابی خود را درباره فعالیت های ایران تا ۱۵ دسامبر تکمیل کند. آژانس هم روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ایران به تعهدات خود برای اجرای توافق هسته ای پایبند بوده است.

این نقشه راه بر اساس چارچوب همکاری نوامبر سال ۲۰۱۳ بین ایران و آژانس است و طبق آن آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود از طریق همکاری با ایران تا پایان سال ۲۰۱۵ به ارزیابی مسائل مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای این کشور بپردازد.

در داخل کشور هم روند بررسی برجام پیش رفته است و کلیات برجام در جلسه علنی روز یکشنبه (19مهر) به تصویب رسیده بود و جزئیات آن نیز در روز سه شنبه(21مهر) مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس را بدون هیچگونه تغییری در روز چهارشنبه 22 مهرماه جاری تایید کرد.
به دنبال آن رئیس مجلس شورای اسلامی این قانون را در تاریخ 23 مهرماه برای اجرا به رئیس جمهوری ابلاغ کرد. روز گذشته نیز رئیس جمهور قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

و هم اکنون از آنجایی که ایران برای اجرای کامل و اعمال لغو تحریم ها باید اقداماتی را در نطنز، فردو و اراک انجام دهد این اقدامات به گفته سازمان انرژی اتمی زمانی آغاز می شود که رئیس جمهور کشورمان دستور لازم را صادر کند.

201/201

کد خبر: 502386

وب گردی

وب گردی