مذاکرات هسته‌ای مبنایی برای همکاری بهتر ایران و آلمان

وزیرخارجه آلمان در دانشگاه تهران گفت: مذاکرات سیاسی به تفاهم رسید؛ شاید کوه ها را جابجا نکردیم ولی مبنایی فراهم کردیم که دو کشور ایران و آلمان بتوانند بهتربا یکدیگر صحبت و کار کنند.

به گزارش ایسکانیوز، فرانک والتر اشتاین مایر صبح امروز در سخنانی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران افزود: ما این روند را پشت سر گذاشتیم اما نباید فراموش کرد علیرغم تفاهم اتمی با ایران همکاری و همیاری ایحاد نمی شود و هنوز راه زیادی در پیش است.
وی از نقش دانشگاهیان در برقرار ماندن رابطه ایران و آلمان حتی در سخت ترین شرایط سیاسی میان دو کشور تقدیر کرد و گفت:برای اینکه انسانها به هم برسند لازم است یک جامعه مدنی قوی داشته باشیم وهمکاری مشترک علمی - فرهنگی ملت ها را به هم پیوند بزنند و درک و تفاهم ایجاد کنند و این زمینه ای برای اعتماد سیاسی ایجاد کند.
وزیرخارجه آلمان گفت: نیازمند آن هستیم پس از سال های سرد به پروژه هایی کمک کنیم و با موزه هنرهای معاصر ایران شاید بتوانیم نمایشگاه مشترک در المان داشته باشیم . می توانیم در این راه از دانشمندان ایرانی کمک بگیریم تا ببینیم در این دهه چه راه هایی را طی کنیم.
اشتاین مایر در ادامه گفت: خوشحالم که امروزمی بینم سالن پر است. حضور جوانان نشانه علاقه و توجهی است که ما به هم داریم . یک ضرب المثل ایرانی می گوید کوه به کوه نمی رسد انسان به انسان می رسد که مشابه آن را ما هم در آلمان داریم.
وی افزود: امروز در تهران در کنار هم هستیم لحظه مهمی برای من است اول اینکه برای اولین بار فارغ التحصیلان موسسه تبادلات فرهنگی در دانشگاه تهران جمع شده اند و برای همین باید جشن گرفت.
وزیرخارجه آلمان ادامه داد: امروز روز خاصی است اولین حضور سیاسی من به عنوان وزیر خارجه آلمان به ایران است . خوشحالم که در این سفر نمایندگان پارلمان آلمان و نمایندگان موسسات فرهنگی همراه من هستند. بنا بر این نه فقط نمایندگان علمی بلکه چهره های فرهنگی و هنری هم همراه من هستند.
اشتاین مایر افزود: تا مدتی پیش و در دهه های گذشته کوه ها و انسانها که به ان اشاره کردم خیلی از هم دور بودند و ارتباطات علمی و فرهنگی و آکادمیک متاثر از این دوری بود با این حال هیچ گاه روابط دو کشور به طور کامل قطع نشد. فارغ التحصیلان و شما بودید که روابط را نگه داشتید . پروژه های علمی ادامه یافت که امیدوارم سهم عمده همکاری دانشگاهی موفقیت آمیز باشد و در آینده بیش از گذشته باشد.
وی تاکید کرد: شما به عنوان فعالان علم و فرهنگ روابط دو کشور را زمانی که سیاست علایم تقابلی را نشان می داد نگه داشتید و به همین دلیل از شما تشکر می کنم.
اشتاین مایر در ادامه اظهار داشت: باید با برگزاری کارگاه هایی ببینیم چه راه هایی را در قبال مسایل مختلف باید بپیماییم این که صنایع با منابع اندک موجود چگونه خواهد بود.
وی با بیان این که 6 هزار ایرانی در آلمان اشتغال دارند، اظهار داشت: دانشمندان ایرانی در آلمان بورسیه می گیرند، ما هم باید به سطح همکاری های گذشته برسیم.
وزیر امور خارجه آلمان یادآور شد: بیش از صد سال قبل در تهران اولین مدرسه آلمانی افتتاح شد و فارغ التحصیلان این مدرسه امروز در جمع ما هستند . خوشحالم که می توانیم دوباره شروع کنیم و پیوندها را محکم کنیم. اگر کوه به کوه نمی رسد، انسان ها به هم می رسند.
وزیر امور خارجه آلمان پس از سخنرانی خود از سوی مسئولین دانشگاه با تقدیم لوحی مورد قدردانی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، در جریان سخنرانی فرانک والتر اشتاین مایر تعدادی از دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی سیاست های آلمان در مسلح کردن رژیم صدام حسین به سلاح های شیمیایی در طول جنگ تحمیلی، این اقدام آلمانی ها را محکوم کردند.
در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعث حاکم بر عراق بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرد که هنوز هم آثار این بمباران ها در مناطقی از کشور همچون سردشت وجود دارد.
ایرنا نوشت، فرانک والتر اشتاین مایر که به منظور شرکت در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ روز گذشته به تهران آمده بود، امروز در دانشگاه تهران حضور یافت و برای اساتید و دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد.

201/201

کد خبر: 502408

وب گردی

وب گردی