هزینه یک شب غذای نذری چقدر است؟

محرم که می آید دیگ های بزرگ و کوچکی روی اجاق های گازی و حتی چوبی می نشینند تا پذیرای نذری هایی باشند که دوستداران امام حسین(ع) نذر کرده اند. میان همه غذاهایی که این روزها آماده می شود، خورش قیمه حرف اول را می زند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، همه ساله در ایام ماه محرم و صفر به خصوص دهه اول ماه و روزهای تاسوعا و عاشورا، عزاداران حسینی در تمام استان های کشور در تکایا و مساجد مشغول به پخش نذورات می شوند.

این روزها علی رغم وعده هرساله مسئولان ستاد تنظیم بازار درخصوص جلوگیری از افزایش قیمت ها درجهت ادای نذر حاجت داران و نذرکنندگان قیمت برخی از اقلام غذایی افزایش پیدا کرده است، اما برخلاف سنوات گذشته قیمت گوشت مرغ به دلیل تولید و عرضه بیش از حد تقاضا کاهش پیدا کرده به طوری که به گفته رئیس اتحادیه مرغداران برای تامین نیاز ماه محرم تولید به اندازه کافی وجود دارد بنابراین هیچ کمبودی در بازار نیست.

به رغم بروز حوادث غیر مترقبه مانند سیل و خشکسالی و یا کاهش سطح زیر کشت که بهانه ای برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی از سوی واسطه گران است، همه ساله ایام ماه محرم و صفر، بهانه‌ای برای افزایش مجدد قیمت‌ها ازسوی عرضه کنندگان در بازار مواد غذایی می شود، به همین دلیل مسئولان ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و دلالان و تضررمالی مصرف کنندگان برای ادای نذورات، حداقل برای دهه دوم و سوم ماه محرم باید نظارت و کنترل دقیقی برروی قیمت ها انجام دهند.

هزینه غذاهای نذری در ماه محرم

از گذشته تا به امروز براساس رسوم ایرانی، بیشتر غذاهای سنتی مانند خورش قیمه، خورش قرمه سبزی، زرشک پلو با مرغ و عدس پلو به عنوان نذورات از سوی مساجد و یا تکایا در ایام ماه محرم و صفر پخته می شود.

برنج، حبوبات و روغن عمده محصولات پر مصرفی است که در ایام ماه محرم و صفر برای پختن انواعی از غذاهای نذری استفاده می شود، بنابراین آشپز و یا بانی مجلس برای تامین این اقلام خوراکی باید به مراکز عمده فروشی و یا مراکزی که اقدام به توزیع محصولات با نرخ دولتی برای ماه محرم می‌کنند در چهار راه مولوی، خیابان مولوی، خیام، صاحب جم، میدان محمدیه، خیام شمالی و جنوبی، انبار نفت و رباط کریم مراجعه کند.

قیمه نذری؛ 460 هزار تومان

به گفته ی یکی از هیات داران قدیمی در میدان منیریه که خود آشپز هیات است، معروف ترین غذا برای نذری ماه محرم، قیمه است؛ غذای خوشمزه ای که کالری زیادی هم دارد، پس برای عزاداران امام حسین (ع) که بعد از چند ساعت سوگواری، خسته و گرسنه می شوند، می تواند بهترین غذا باشد.

پختن خورش قیمه علاوه بر اینکه ازحساسیت کمتری نسبت به دیگر غذاها برخوردار است،برای پختن آن نیاز به زمان کمتری وجود دارد، به همین دلیل پختن خورش قیمه از سوی هیات داران بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

مواد لازم برای پختن خورش قیمه عبارت است از لپه، برنج، روغن، گوشت، پیاز، سیب زمینی و دیگر مواد افزودنی.

لپه نوع ایرانی گران‌تر از نوع خارجی است و دیرپز یا زودپز بودن هم در قیمت لپه تاثیر گذاشته که نوع دیرپز آن ارزان‌تر است. همچنین لپه بسته‌بندی‌ شده بهتر از لپه باز و فله ای است زیرا لپه بسته بندی 900 گرمی نیاز به پاک کردن ندارد و از نظر سلامت و مدیریت در زمان به صرفه تر است، اما برای مراسم ها و نذورات از حبوبات باز به دلیل ارزانی استفاده می شود. از میان انواع لپه در بازار مولوی، لپه آذرشهر بهترین نوع است که قیمت آن نسبت به دیگر انواع لپه وارداتی گرانتر است.

اکنون در بازار مولوی یک کیلوگرم لپه ایرانی 6500 تا 7400تومان، یک کیلوگرم لپه خارجی 5500 تا 6800 تومان، یک کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی با برند طارم اصل 7800 تومان،روغن مایع 800 گرمی 4500 تومان، روغن جامد 5 کیلوگرمی 21 هزار و 500 تومان، یک کیلوگرم گوشت گوسفندی شقه بدون دمبه ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان، یک کیلوگرم گوشت دولتی 22 هزار و 500 تومان، یک کیلوگرم سیب‌زمینی 600 تا 900 تومان، یک کیلوگرم پیاز 650 تا 900 تومان، لیمو عمانی با بسته بندی 900 گرمی 18500 تا 21500 تومان و یک گرم زعفران 7000 تومان قیمت دارد.

برای پختن خورش قیمه برای 100 نفر به 15 کیلوگرم برنج، 3.5کیلوگرم لپه،7 کیلوگرم گوشت خرد شده،7 کیلوگرم سیب زمینی،10کیلوگرم روغن( 5 کیلوگرم برای برنج و 5 کیلو برای خورش)، 2.5 کیلوگرم رب،7 کیلوگرم پیاز،1 مثقال زعفران ( 4.6 گرم)، آبلیمو، یک کیلوگرم لیموعمانی، زرشک، هل و گلاب، نمک و فلفل و زرچوبه به میزان لازم نیاز است، که با برآورد تمام هزینه ها حدود 460 تا 500 هزار تومان فقط هزینه پخت خورش قیمه بدون در نظر گرفتن هزینه ظروف یکبار مصرف می شود.

هزینه پخت خورش قرمه سبزی چقدر می شود؟

به گفته این هیات دار خورش قورمه سبزی، به دلیل وجود سبزی به زمان بیشتری نسبت به دیگر غذاهای نذری نیاز دارد، زیرا برای پاک کردن، خرد کردن و سرخ کردن سبزی، زمان و انرژی زیادی لازم است. اما با این حال بسیاری از عزاداران هر سال قورمه سبزی را نذر امام حسین (ع) می کنند، زیرا خورش قورمه سبزی در مقایسه با سایر غذاهای نذری ماه محرم، طرفداران خاص خودش را دارد.

برای پختن خورش قرمه سبزی به برنج، روغن،گوشت، پیاز، سبزی قورمه، لوبیا و لیمو عمانی و سایر مواد افزودنی نیاز است، که در این ایام افزایش تقاضا سبب گران شدن قیمت سبزی قورمه در بازار و میادین میوه و تره بار شده است.

هم اکنون در بازار مولوی یک کیلوگرم لوبیا قرمز 4900 تا 5500 تومان و لوبیا چیتی با بسته بندی 900 گرمی 5400 تا 6200 تومان،یک کیلوگرم سبزی 900 تا 1200 تومان قیمت دارد.

برای پختن خورش قرمه سبزی برای 100 نفر به 8 کیلوگرم گوشت گوسفندی، 2کیلوگرم لوبیای قرمز، 10 کیلوگرم پیاز، 1 کیلوگرم لیمو عمانی،10 کیلوگرم سبزی قورمه، 15 کیلوگرم برنج و 10 کیلو گرم روغن نیاز است که با برآورد مجموع هزینه ها حدود 439 تا 470 هزار تومان فقط هزینه پخت خورش قورمه بدون در نظر گرفتن هزینه ظروف یکبار مصرف می شود.

زرشک پلو با مرغ هم وارد غذاهای پرطرفدار نذری شد

چندسالی است که زرشک پلو با مرغ هم وارد غذاهای نذری شده و آمار طبخش، حتی از قیمه و قورمه سبزی هم بالاتر زده زیرا علاوه بر آسان بودن طبخ زرشک پلو نسبت به باقی غذاها،قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کنندگان به صرفه تر از گوشت قرمز است.

برای پختن زرشک پلو با مرغ به برنج، روغن، مرغ، پیاز، زرشک و دیگر افزودنی ها نیاز است. هم اکنون در میادین میوه و تره بار زرشک با بسته بندی 250 گرمی 6000 تا 8000 تومان و یک کیلوگرم مرغ دولتی 5100 تومان و یک کیلوگرم مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای 5890 تومان قیمت دارد.

برای پختن زرشک پلو با مرغ برای 100 نفر به 15 کیلوگرم برنج، 40 کیلو مرغ، یک کیلو زرشک، نیم مثقال زعفران، 10کیلوگرم روغن،7 کیلوگرم پیاز نیاز است که با احتساب تمام هزینه ها حدود 410 تا 450 هزار تومان فقط هزینه پخت زرشک پلو با مرغ بدون در نظر گرفتن هزینه ظروف یکبار مصرف می شود.

عدس پلوی نذری؛ 399 هزار تومان

به گفته این هیات دار عدس پلو از نذری های قدیمی محسوب می شود. زیرا این غذا بدون خورش است و به قول معروف ریخت و پاش زیادی ندارد. به همین دلیل بسیاری از مردم عدس پلو را نذر امام حسین (ع) می کنند.

برای پختن عدس پلو به برنج،روغن،گوشت چرخ کرده، عدس،پیاز و کشمش و دیگر افزودنی ها نیاز است. عدس ایرانی نیز طعم بهتری نسبت به نوع وارداتی دارد ولی عدس وارداتی در هنگام پخت فرم خود را حفظ می‌کند اما عدس ایرانی اینگونه نیست. درحال حاضر عدس با بسته بندی 900 گرمی 6000 تا 6800 تومان و یک گیلوگرم گوشت چرخ کرده مخلوط 23 هزار تومان و یک کیلوگرم کشمش 14 هزار تومان قیمت دارد.

برای پختن عدس پلو برای 100 نفر به 15 کیلوگرم برنج، 5 کیلوگرم عدس،7 کیلوگرم گوشت چرخ کرده،نیم کیلو رب، 2 کیلوگرم کشمش، نیم مثقال زعفران، 10کیلوگرم روغن،7 کیلوگرم پیاز و هل و دارچین،نمک و فلفل و زرچوبه به میزان لازم نیاز است که با برآورد مجموع هزینه ها حدود 399 تا 420 هزار تومان فقط هزینه پخت عدس پلو بدون در نظر گرفتن هزینه ظروف یکبار مصرف می شود.

براساس این گزارش بین 400 تا 500 هزار تومان هزینه پخت یک شب انواع غذاهای نذری بدون در نظر گرفتن هزینه آشپز، کمپسول گاز و ظروف یکبار مصرف فقط برای یک هیات 100 نفره می شود.

401401

کد خبر: 502441

وب گردی

وب گردی