ازدواج زودهنگام یکی از معضلات زیان بار جامعه است/بلوغ زودرس کودکان و نوجوانان

زهره حاجیان:  یک جامعه شناس معتقد است متأسفانه در معضل ازدواج زود هنگام، دختران بیش از پسران در معرض خطر هستند زیرا این نوع ازدواج بیشتر به شکل اجباری انجام شده‎ و بدون در نظر گرفتن نظرات و عقاید دختران صورت می‎گیرد و در این مسیر آمار قربانی شدن دختران بیش از پسران است.

به گزارش ایسکانیوز سارا فیروزیان کارشناس ارشد جامعه شناسی با اشاره به اینکه یکی از دلایل ناموفق بودن نظام خانواده، نابه‌هنجار بودن رفتار یکی از افراد خانواده است می گوید: مادر یا زن به عنوان رکن اصلی ایجاد نظم در خانواده میتواند اصلیترین فرد در خانواده باشد و متأسفانه در حال حاضر به دلیل پایبندی به سنت های قدیمی و برخی علل دیگر دختران گرفتار معضلی به نام ازدواج زود هنگام شدند و این ازدواج زودهنگام باعث برهم خوردن تعادل و نظام زندگی و آسیبهای اجتماعی شده است.

ازدواج یک مسئله کاملا اجتماعی است

او با اشاره به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهمترین ارکان جامعه است که پایه اولیه و اصلی یک جامعه محسوب می شود و افراد با تشکیل خانواده و ازدواج به آرامش و کمال دست می یابند و خداوند در آیه 187 سوره بقره ازدواج و در کنار هم بودن زن و مرد را مایه سکون و آرامش عنوان می کند هر آیین و فرقهای ازدواج قوانین مخصوص به خود را دارد اما مهمترین ویژگی یک ازدواج درست، موفق و صحیح، ازدواج بر اساس یک انتخاب آزاد است. ازدواج و پیامدهای آن یک مسئله شخصی و خانوادگی نیست بلکه مسئله کاملاً اجتماعی است.

مهم‌ترین مشخصه برای ازدواج، رشد شخصیت افراد است

این کارشناس ارشد جامعه شناسی هشدار می دهد: مهم‌ترین مشخصه برای ازدواج، رشد شخصیت افراد است، رشد شخصیت برای دختران 22 سال است. در سن 22 سالگی معیارها و علائم شخصیتی دختران کامل میشود، باید خانوادهها آگاه باشند که زمانی یک ازدواج موفق انجام میشود که به موقع صورت بگیرد یعنی دختر و پسر در سنی باشند که شخصیت آنها تکمیل شده و به بلوغ سنی و فکری کامل رسیده باشند، اگر این اتفاق درست صورت نگیرد تبعات منفی و آسیبهای اجتماعی فراوانی را به جامعه تحمیل میکند.

فیروزیان تاکید می کند: ازدواج زودهنگام میتواند به دلیل سنتهای قدیمی، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی و محافظت از دختران و در نهایت بلوغ زودرس باشد. وقتی این پدیده به دلیل فقر اقتصادی انجام میشود دختران در خانواده به عنوان یک بار اضافی مالی شناخته میشوند و والدین اقدام به ازدواج زودتر از موعد فرزندان دختر می کنند تا بخشی از مشکلات اقتصادی خانواده را کاهش دهند.

او می گوید: در بخش فقر فرهنگی خانواده به دلیل حفظ برخی شئونات و بالا نرفتن سن ازدواج اقدام به ازدواج زودهنگام دختران خود کرده و با این تفکر که بعد از ازدواج دختر در سن پایین، آنها از امنیت اجتماعی برخوردار میشوند خود را قانع میکنند.

بلوغ زودرس کودکان و نوجوانان

فیروزیان به بلوغ زودرس کودکان و نوجوانان اشاره می کند و می گوید: با توجه به ارتباط گسترده و وارد شدن زود هنگام کودکان به دنیای پهناور ارتباطات، کودکان و نوجوانان زودتر از سن واقعی بالغ شده و در این راستا دچار عشقهای کاذب میشوند که نتیجه این عشق به ازدواج منتهی میشود و خانوادهها برای جلوگیری از مشکلات آینده مجبور به قبول کردن ازدواج زودهنگام فرزند خود می شوند.

او می گوید: ازدواج زودهنگام یکی از معضلات زیان بار جامعه محسوب میشود و آسیبهای بسیاری را برای امنیت و سلامت جامعه به همراه دارد و از مهمترین آسیبهای ازدواج زودهنگام، مشکلات روحی و روانی زنان است.

به دختران کم سن و سال ، به چشم یک کالای جنسی نگاه می شود

فیروزیان تاکید می کند : زن به عنوان عامل ایجاد محیط آرام در خانه باید از لحاظ روحی و روانی شرایط ایدهآل و مناسبی داشته باشد اما با ازدواجهای زودهنگام دختران در سن پایین، در حد یک کالای جنسی از آنها استفاده میشود و این کودک معصوم باید بار سنگین زندگی مشترک را به تنهایی به دوش بکشد؛ دختری که با سن پایین مجبور به فرزندآوری و پذیرش مسئولیت تربیت فرزند میشود پس از گذشت چند سال و رسیدن به بلوغ جسمی و فکری و کامل شدن شخصیت، متوجه خواهد شد که فرصتهای آموزشی، آزادی انتخاب و حق دوستی و تعامل با همسن و سالان را از دست دادهاست، در این سال ها زن یا اقدام به طلاق میکند و یا دچار افسردگی میشود.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه در حالت اول اگر طلاق بگیرد یک زن مطلقه است و جایگاه اجتماعیاش را از دست خواهد داد و به عنوان فردی شکستخورده در جامعه شناخته میشود می گوید: این زن در حالت دوم اگر موفق به جدایی نشود دچار افسردگی شده و به عنوان مدیر عاطفی خانواده نمیتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد و اینجاست که نظام خانواده از هم میپاشد و روند تربیت فرزندان در محیطی سرشار از اعتماد و مراقبت از بین میرود و فرزندان جامعهپذیر و متعادل به جامعه عرضه نمیشود و این یکی از مهمترین آسیبهای اجتماعی ازدواج زودهنگام است.

درخواست مردان برای ازدواج با دختران در سن پایین

فیروزیان می گوید: وقتی در جامعهای از رشد اجتماعی و فرهنگی کودکان جلوگیری شود، ارزشها، استعدادها و توانمندیهای جامعه سرکوب شده و جامعه از مسیر توسعه و تعالی خارج میشود و رشد اجتماعی معنای خود را از دست می دهد و خواستههای متعالی و توسعهپذیر کمرنگ شده و کمکم از بین خواهد رفت.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی می‌گوید: علت دیگر این پدیده شاید درخواست مردانی باشد که علاقه مند به ازدواج با دخترانی در سن پایین هستند اگر اطلاع رسانی درست و مناسب انجام شود و جامعه از پیامدها و اثرات منفی ازدواج زودهنگام آگاه باشد شاید این درخواست کم شود.

او می گوید: از راهکارهای جلوگیری از انجام ازدواج زودهنگام که در سالهای اخیر رو به افزایش بودهاست ترویج آموزه‌های دینی، اطلاع رسانی و آموزش مهارت‌های زندگی به والدین، آگاهسازی خانوادهها در زمینه عوارض و عواقب جبران ناپذیر ازدواج‌های زودهنگام در دوران کودکی است که با توجه به فرهنگ‌ها و خرده فرهنگهای هر منطقه باید انجام شود که در این راستا سازمانهایی چون آموزش و پرورش،حوزه‌ علمیه و مراکز بهداشت دخیل هستند و می‌توانند با آموزش و فرهنگ‌سازی صحیح بسترهای لازم را برای آگاهی خانواده‌ها فراهم کنند.

105105

کد خبر: 502452

وب گردی

وب گردی