رونمایی از کتاب تاریخ تمدن و فرهنگ سیرجان/ شرح زندگی دکتر میرزاده

کتاب تاریخ تمدن و فرهنگ نام‌آوران سیرجان در هزار و سی صفحه از 22 فصل به قلم منصور عزیزی از دبیران بازنشسته شهرستان سیرجان نگاشته و از سوی نشر مقاومت چاپ و منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامیسیرجان در راستای حمایت از نویسندگان و صاحبان قلم در یک مراسم باشکوه از کتاب تاریخ تمدن و فرهنگ نام آوران سیرجان رونمایی کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در جمع نویسندگان، فرهنگ دوستان و چهره‌های علمی فرهنگی و اجتماعی شهرستان که در مراسم رونمایی شرکت کرده بودند، گفت: منصور عزیزی یک اقدام متفاوت و ارزشمند را انجام داد چرا که در سنوات گذشته نویسندگان یا اصحاب زر را در کتاب خود معرفی می‌کردند و یا نخبگان قلم را. اما عزیزی بدون توجه به این دو مقوله کتاب خود را به رشته تحریر در آورده و تقریبا به تمام زوایای شهرستان نگاهی داشته است.

دکتر ابوالفضل جعفرقلیخانی با تأکید بر داشتن الگوی درست بیان کرد: مشکل امروز جامعه ما این است که نمی‌توانیم الگو سازی کنیم. در صورتی که ما قلم های رفیع در جامعه داریم و از آنها غافل شده‌ایم اما عزیزی در حیطه شهرستان سیرجان این کار را به خوبی انجام داده است.

جعفرقلیخانی افزود: در این کتاب در هر صفحه آن یک نکته نهفته است و با شناختی که از جوانان تیزبین شهرستان وجود دارد. قطعا می‌تواند منشأ تحولات فرهنگی در شهر باشد.

رئیس واحد سیرجان از عملکرد مجوز و نشر کتاب انتقاد کرد و گفت: به خاطر عیب تراشی بی‌مورد از نویسندگان خوب و ارزشمند ما یا کتاب نمی‌نویسند و یا اینکه کتاب می نویسند و مجوز چاپ نمی گیرند.

جعفرقلیخانی کتاب تاریخ تمدن و نام آوران شهر سیرجان را سند افتخاری برای فرزندان آینده و یادگاری برای قرون و اعصار خواند.

سپس رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیرجان نیز از روند مجوز، نشر و فروش کتاب انتقاد کرد و گفت: کتاب در کشور ما مظلوم واقع شده و تبدیل به یک خلاء در جامعه شده و بیشترین عامل آن گران بودن کاغذ است.

حسین اسحاقی یکی از شاخص های اجتماعی را کتاب دانست و افزود: کتاب نخواندن عامل گوناگونی است که یکی از عوامل وجود پدیده‌های نو ظهور شبکه‌های اجتماعی است.

فرماندار سیرجان هم گفت: استان‌های بزرگ فکرهای بزرگ دارند و افتخار این را داشته ام که شاگردان عزیز را در کارنامه خود داشته باشم.

منصور مکی آبادی، جعفرقلیخانی رئیس واحد سیرجان را یکی از پشتوانه‌های فرهنگی شهرستان دانست و اعلام کرد: شهرستان سیرجان 60 مولف دارد.

مکی آبادی از متولیان فرهنگ و تمدن در سیرجان ابراز نارضایتی کرد و گفت: در سنوات گذشته چون فعالیت چشمگیری انجام نشده است امّا اخیرأ به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان عملیات کاوش قلعه سنگ استارت زده شده است.

فرماندار سیرجان تمدن سیرجان را طبق تاریخ بیشتر از تمدن جیرفت اعلام کرد و گفت: این در تمامی کتب تاریخ آمده است.

مکی آبادی، وجود دکتر میرزاده را در رأس هرم دانشگاه آزاد یک فرصت برای آموزش عالی دانست و افزود: سیرجان باید از این فرصت به دست آمده به نحو احسن استفاده کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سیرجان نیز در این مراسم گفت: منصور عزیزی امروز کاری انجام داده که برای تمام بازنشستگان باید الگو شود .

احمد محیاپور افزود: عزیزی پس از نائل آمدن به سمت بازنشستگی شروع به نوشتن کتاب کرده است که نشان می‌دهد فرد عامل هیچگاه بازنشسته نمی‌شود.

محیاپور گفت: در اسلام نیز خون شهید با علم مقایسه شده است و افراد آگاه سرچشمه تمام فضایل در جامعه هستند و ارزش انسان به چیزی است که وقت خود را صرف آن می کند.

در پایان نویسنده کتاب تاریخ و تمدن فرهنگ نام آوران سیرجان گفت: باتوجه به شناختی که از تاریخ سیرجان داشتم تصمیم گرفتم نخبگان و توانایی شهرستان را در قالب دایره‌المعارف بزرگ تقدیم همشهریان کنم.

منصور عزیزی افزود: سیرجان تا زمان آل الیاس مرکز حکومتی کرمان بوده، نویسنده تاریخ تمدن و نام آوران شهر سیرجان اعلام کرد در این کتاب به تمامی سؤالات ذهنی خوانندگان پاسخ داده شده است .

عزیزی از نقدکنندگان چاپ و نشر خواست کتاب را نقد کنند امّا نقد منصفانه.

در این کتاب به صورت مشروح به زندگی دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز پرداخته شده است.

20101

کد خبر: 502647

وب گردی

وب گردی