خبرنگاران و آتش‌نشانان در معرض بیماری آرتریت روماتوئید هستند!

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه مشاغل پراسترس عامل بسیار موثری در بروز بیماری آرتریت روماتوئید است، گفت: به طور کلی استرس روحی و جسمی عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها است؛ به همین دلیل افرادی که دارای شغل‌های پر استرس مانند خبرنگاری، آتش نشانی و پزشکان بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا دکتر التفات جمالی با بیان اینکه هنوز علت قطعی و دقیق بروز این بیماری مشخص نشده است، گفت: آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمی است؛ بطوری که سیستم ایمنی بدن بر علیه خود فعالیت می‌کند و در طولانی مدت‌ مفصل‌ به‌ همراه‌ عضلات‌، غشاهای‌ پوشاننده‌ و غضروف‌ تخریب می‌شوند. همچنین این بیماری گاهی‌ چشم‌ و رگ‌های خونی را‌ نیز درگیر می‌کند.

این متخصص ارتوپدی گفت: این بیماری در همه سنین ممکن است ایجاد شود، اما بیشتر شیوع آن در بین سنین 25 تا 50 سالگی است. شروع این بیماری آهسته و ناگهانی است که با علائمی مانند درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت، محدودیت حرکت مفصل‌، درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی صبحگاهی‌ مفاصل در افراد بروز می‌کند.

او با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید به سرما، کاهش درجه حرارت و رطوبت حساس می‌شوند، خاطرنشان کرد: به طور کلی روند این بیماری به سمت ناتوان کردن و عدم توانایی بیمار است؛ به همین دلیل نحوه تشخیص این بیماری بستگی به میزان دقت در بررسی‌های بالینی و آزمایشات دارد که باید با دقت بیشتری انجام شود تا بتوان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریزگفت:بیشتر مفاصل‌ بین بند انگشتان، مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، مچ‌ پا و گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند. در موارد شدیدتر، این بیماری منجر به تغییر شکل‌ مفصل‌ به‌ طور دایمی، از کار افتادگی‌، کم خونی متوسط و پوکی استخوان در بیمار می‌شود.

جمالی، آرتریت روماتوئید را یک بیماری پیشرونده دانست و گفت: این عارضه ممکن است در زمان‌هایی تشدید یا کاهش یابد که با تشخیص‌ زود هنگام‌ و دارو درمانی می ‌توان‌ درد بیمار را کاهش داد و از بروز ناتوانی‌ و معلولیت‌ جلوگیری کرد.

او در پایان توصیه کرد: ورزش و فعالیت بدنی برای بهبود نشانه‌های بیماری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ به همین دلیل باید به قدرت عضلانی و حرکت مفاصل تا حد امکان کمک شود. همچنین نرمش در آب گرم می‌تواند از خشک شدن مفاصل جلوگیری کند.

105105

کد خبر: 502868

وب گردی

وب گردی