آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی افتتاح شد/ وزیر علوم خبر داد: افتتاح فاز اول شبکه علمی کشور در 16 مرکز دانشگاهی 

مراسم افتتاح آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی، بعدازظهر امروز با حضور وزیر محترم علوم برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز، محمد مهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در مراسم افتتاح این آزمایشگاه گفت: دانشگاه شهید بهشتی از یک سازمان آموزشی اکنون به یک سازمان جامع حرکت کرده است. این دانشگاه توانسته تعداد اعضای هیات علمی خود را از 520 نفر در سال گذشته به 800 عضو ارتقا دهد که همه آنها را افراد جوان و نیروهای خبره تشکیل داده است.

او در ادامه گفت: رتبه دانشگاه شهید بهشتی در پایگاه رتبه بندی اسکوپوس در جایگاه 849 رسیده و در رتبه دانشگاه در جایگاه نوآوری در مقالات نیز در رتبه 280 جهانی قرار دارد.

تهرانچی، دانشگاه شهید بهشتی را در بخش ارتباط با صنعت جزء 200 دانشگاه اول جهان عنوان کرد و گفت: رتبه دانشگاه شهید بهشتی در سامانه لایدن از 618 به 584 سعود کرده است. همچنین براساس رتبه بندی تایمز جایگاه دانشگاه شهید بهشتی در کلاس 601 تا 800 قرار دارد. براساس گزارش تایمز این دانشگاه در حوزه آموزشی در حد میانه و در حوزه تحقیقات در حد متوسط جهانی قرار دارد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برنامه های این دانشگاه گفت: ما سعی کرده ایم که نه تنها یک سازمان آموزشی بلکه سازمانی فرهنگی و پژوهش محور نیز باشیم. در نگاه جدید تحصیلات تکمیلی و پژوهش ارکان اصلی ما خواهند بود.

او در ادامه گفت: ما راه اندازی آزمایشگاه مرکزی به عنوان هسته اصلی در دانشگاه تشکیل دادیم و بعد از یک سال و نیم تلاش فراوان توانستیم آن را به مرحله اجرا در آوریم. همچنین ما در کنار دانشکده ها پژوهشکده ها را به عنوان مراکز موضوع محور فعال کرده ایم.

تهرانچی طرح هم افزایی دانش را از برنامه های کلان این دانشگاه عنوان کرد و گفت: هر ساله 2500 دانشجو وارد این دانشگاه می شوند و این یعنی تالیف 2500 مقاله علمی در هر سال. ما امیدواریم که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

از بارگذاری 13 هزار کتاب در کتابخانه دیجیتال تا خرید هفتیم میکروسکپ الکترونیکی روبشی جهان

در ادامه این مراسم دکتر رضا مسعودی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره اقدامات و دستاوردهای این دانشگاه گفت: پرتال پژوهشی، دانشنامه قرآن، پایگاه جامع معماری ایران، کتابخانه دیجیتال، سامانه مدیریت نشریات سامانه کنفرانس ها و سامانه خرید کتب دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی از جمله دستاوردهایی این دانشگاه بوده اند. علاوه بر اینها شبکه علمی پژواک، سرویس کشف تقلب و جست و جوی یک پارچه در همه سامانه ها و همچنین سامانه افکار سنجی از جمله اقدامات و برنامه های در حال آماده سازی این دانشگاه هستند.

او در ادامه گفت: ما 80 هزار سند در دانشگاه معماری داشتیم که تا کنون توانسته ایم 60 هزار سند را اسکن و در این پایگاه بارگذاری کنیم تا کاربران بتوانند از آنها استفاده کنند.

مسعودی ادامه داد: همچین 90 هزار کتاب خطی و 13 هزار کتاب در کتابخانه دیجیتال قرار گرفته است.

او در پایان به خرید تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: ما توانسته ایم میکروسکپ الکترونیکی روبشی را که هفتمین میکروسکوپ در جهان است خریداری کنیم و در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

در ادامه این مراسم از سری جدید مجموعه کتاب های گنج نامه توسط دکتر فرهادی وزیر علوم رونمایی شد.

مجموعه گنج نامه دایره العمارف معماری ایرانی است که هر جلد آن به یکی از بخش های معماری ایران نظیر عمارت ها، کاخ ها، حمام ها و ... اختصاص یافته است.

افتتاح فاز اول شبکه علمی کشور در 16 مرکز دانشگاهی

پس از رونمایی از کتاب گنج نامه، محمد فرهادی وزیر علوم به ایراد سخنانی پرداخت.

وزیر علوم دانشگاه شهید بهشتی را یک دانشگاه برنامه‌دار و مأموریت‌گرا دانست و گفت: تمام دانشگاه‌ها در حال حرکت به سمت مأموریت‌گرایی و کارآفرینی هستند.

او با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: قرار است آزمایشگاه مرکزی نیز در تمام دانشگاه‌ها وجود داشته باشد که تا کنون 52 آزمایشگاه مرکزی در قالب سیستم شبکه آزمایشگاهی علمی ایران (شاعا) شکل گرفته است و 33 هیأت متشکل از معاونان پژوهشی دانشگاه‌های مادر ارتباط دانشگاه‌ها با این شبکه را ساماندهی می‌کند.

فرهادی با بیان اینکه بیش از 15هزار و 440 قلم تجهیزات آزمایشگاهی در شبکه شاعا وارد شده است،‌ گفت: فاز اول شبکه علمی کشور بین 16 مرکز دانشگاهی افتتاح شده و امیدواریم تا پایان سال تمام دانشگاه‌ها در این شبکه فعال شوند.

وزیر علوم گفت: بر اساس توسعه مقام معظم رهبری باید به مرجعیت علمی برسیم و اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم.

او گفت: البته در برنامه ششم توسعه این مسائل لحاظ شده است، به طوری که علم و فناوری و نوآوری به عنوان موضوع خاص مد نظر قرار گرفته شده و اعتبارات نیز به این سمت سوق داده می‌شود.

20104

کد خبر: 502871

وب گردی

وب گردی