کتاب محاط در محیط توسط عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات منتشر شد

کتاب "محاط در محیط"  توسط دکتر آزاده شاهچراغی عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات و با همکاری اساتید پیشکسوت معماری و شهرسازی ، در زمینه کاربرد روان شناسی محیطی در معماری و شهرسازی، به چاپ رسید.

به گزارش ایسکانیوز، شاهچراغی استادیار گروه معماری دانشکده هنر و معماری این واحد دانشگاهی، با اشاره به تلاش هشت ساله نویسندگان این کتاب، برای تهیه و تدوین آن، گفت: کتاب محاط در محیط برای نخستین بار یافته های علم روان شناسیِ محیطی را به عنوان یکی از پارادایم های پسامدرن آفریننده نظریه در معماری و شهرسازی به صورت جامع بررسی کرده است.

وی ادامه داد: این کتاب مبتنی بر دانش جهانی و منطبق با شرایط بومی و لایه های فرهنگی در ایران تشریح شده و پیشنهادهای چندگانه ای برای کاربردی شدن این یافته ها در طراحی محیط زندگی توسط طراحان آن ارائه شده است.

دکتر شاهچراغی به کمتر از یک قرن مطالعه بر روی دانش روان شناسی محیطی و تأثیرات متقابل انسان و محیط اشاره کرد و افزود: در کتاب "محاط در محیط" ضمن آنکه یافته های روان شناسی محیطی در دو شاخه علوم رفتاری و علوم ادراک و شناخت معرفی شده ، پیشنهاداتی برای بکارگیری این یافته ها در طراحی محیط زندگی ارائه شده است.

وی ادامه داد: مباحثی همچون طراحی متابولیسمی،گرافیک محیطی، طراحی اجتماع پذیری و اجتماع گریزی ،طراحی انعطاف پذیری، طراحی قابلیت محور، طراحی پایه ادراکی، طراحی رفتارگرا ، معماری چند حسی و طراحی همساز با ادراک بخشی از مطالب مورد بررسی در این کتاب است.

دکتر شاهچراغی در ادامه گفت: از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این کتاب به طراحان و برنامه ریزان محیط، معماران و شهرسازان، می توان به برنامه ریزی کل نگر- طراحی جزء نگر ، طراحی مبهم یا فریبنده ، طراحی یادآور ،خلق ِ دشوارزیبایی و در نهایت، آفرینش مکان اشاره کرد.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات افزود: این کتاب ضمن معرفی" هنرِ طراحی ِ علمی" ، راهکارهایی برپایه پیوند پژوهش و طراحی در این حوزه پیشنهاد کرده است.

وی کتاب "محاط در محیط" را دومین اثر تالیفی هریک از نویسندگان آن دانست و افزود: این کتاب در 572 صفحه به صورت رنگی توسط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران منتشر شده و ویرایش ادبی آن برعهده گیتی سبزواری بوده است.

دکتر شاهچراغی با اشاره به همکاری دکترعلیرضابندرآباد، شهرساز و معمار و استادیار گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تصریح کرد: در تالیف این کتاب دکتر حمید ماجدی، رییس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات، دکتر ایرج اعتصام، عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات و استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران، دکتر علیرضا عینی فر، استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و دکتر علی عسگری، دانشیار دانشگاه یورک کانادا نقش موثری داشته اند.

لازم به ذکر است کتاب قبلی دکتر شاهچراغی تحت عنوان "پارادایم های پردیس" نیز تاکنون موفق به دریافت سه جایزه ملی از جمله جایزه اثر شایسته تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه اثر منتخب کتاب فصل ایران و جایزه افتخار نخستین دوسالانه کتاب های معماری و شهرسازی شده است.

20101

کد خبر: 502965

وب گردی

وب گردی