انتقاد از تبعیض بین اعضای شورای شهر

ایجاد محدودیت دسترسی اعضا به سامانه مکاتبات شهرداری واکنش برخی از اعضای شورای شهر را به دنبال داشت و اعضا معتقد بودند شأن نظارتی اعضا با هم برابر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، مدتی است دسترسی اعضای شورای شهر تهران به سامانه مکاتبات و صدور مجوزهای ساختمانی با محدودیت‌هایی روبه رو شده که معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در پاسخ به منتقدان اعلام کرده است دسترسی اعضای شورا به سامانه مکاتبات شهرداری بر مبنای تخصص آنها سطح‌بندی شده است.

محسن پیرهادی رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در واکنش به این مسئله گفت: ما این حرف را قبول نداریم و این نوع برخوردها اشتباه است، زیرا قانون گذار وظیفه نظارت را برعهده تمام اعضای شورای شهر گذاشته است و مبنای تخصص و نوع کمیسیون را در نحوه نظارت‌ها لحاظ نکرده است.

او افزود: هر عضو شورا می‌تواند بر کلیت عملکرد شهرداری نظارت کند و قانون شأن نظارت را برای تک‌تک اعضا قائل شده و میان هیات رئیسه و اعضای شورا هیچ تفاوتی در موضوع نظارت وجود ندارد.

پیرهادی در پاسخ به اینکه دلیل ایجاد محدودیت برای اعضای شورای شهر چیست، گفت: این موضوع در همه دستگاه‌های اجرایی معمول است که هر نهادی که اجرا کننده است، ناظرپذیر نیست، شاید ما هم در مقام اجرا قرار بگیریم دوست نداشته باشیم بر ما نظارتی شود.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز معتقد است همه اعضا شورا باید به یک میزان دسترسی نظارت بر عملکرد شهرداری را داشته باشند. او با بیان اینکه به دلیل اینکه در کمیسیون ماده صد هم عضویت دارد، دسترسی‌هایش به مکاتبات شهرسازی باز است، گفت: البته در همه سطوح دسترسی کامل ندارم.

او افزود: در سال اول این دسترسی‌ها برای همه اعضا باز نبود وهر عضوی که خودش تقاضا می‌کرد به سامانه دسترسی پیدا می‌کرد. ما برای اینکه این دسترسی‌ها دوباره باز شود، چندین بار با شهرداری مکاتبه داشته‌ایم.

شاکری با بیان اینکه باید هیات رئیسه شورا جلسه‌ای را با شهردار و معاونان آن برگزار کند تا این مسئله برای همیشه حل شود گفت: باید نظارت بر کدپروژه‌های شهری برای همه اعضا فراهم باشد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه قانون تاکید دارد همه اعضای شورا باید بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشند، گفت: این نظارت می‌تواند در سطوح مختلف و روش‌های گوناگون باشد؛ از بازدید میدانی تا دسترسی به سامانه‌های الکترونیکی، به خصوص که در چند سال اخیر اقدامات شهرسازی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نظارت‌ها نیز باید به همین شکل انجام شود.

او با بیان اینکه دسترسی اعضای کمیسیون شهرسازی به سامانه مکاتبات شهرداری نیز با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، تأکید کرد: در حال حاضر ما مشکلی از لحاظ دسترسی نداریم، اما این دسترسی باید در اختیار همه اعضا باشد و درست نیست عضوی از شورا که در کمیسیون اجتماعی است، نتواند به سامانه شهرسازی ورود پیدا کند.

به گفته سالاری، افزایش سطح دسترسی‌ها به سامانه نظارتی شهرداری می‌تواند سطح تخلفات را کاهش دهد.

هفته گذشته ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری در واکنش به تذکر ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران که درخواست کرده بود دسترسی‌هایش به سامانه شهرسازی شهرداری برقرار شود، گفت: اعضا بر اساس نوع کمیسیون و تخصصی که دارند، دسترسی‌شان به سامانه سطح‌بندی شده است.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 502966

وب گردی

وب گردی