حافظی: معتادان باید جذب شوند تا جمع‌آوری / شورای شهر تهران آمادگی همکاری دارد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورای شهر تهران از جایگاه مردم مطالباتی دارد و می‌تواند در زمینه ساماندهی معتادان شهر تهران تسهیلاتی را فراهم سازد، گفت: باید معتادان را جذب کنیم نه جمع آوری و پاکسازی.

به گزارش ایسکانیوز، رحمت اله حافظی صبح امروز درآغاز جلسه هم‌اندیشی سازمان‌ها و نهادهای متولی در حوزه اعتیاد با اشاره به اصل 103 قانون اساسی و جایگاه نظارتی و هماهنگی شورای شهر تهران، گفت: مشکلات آسیب های اجتماعی در چند سال گذشته نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است. دستگاه‌ها و سازمان های مربوطه در این حوزه هر کدام بنا به وظایفی که برعهده دارند فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند، اما این فعالیت‌ها پراکنده و غیر همسو است.
او با اشاره به اینکه این زنجیره کامل نیست، ‌تأکید کرد: به نظر می‌رسد شورای شهر تهران می‌تواند در نقش نخ تسبیح ایفای وظیفه کند تا از جایگاه نظارت و ایجاد هماهنگی خود بتواند با ایجاد ارزش افزوده، مشکلات این حوزه را مرتفع سازد. همه دستگاه ها قصد دارند برای حل این معضل اجتماعی گام موثر بردارند، اما به واسطه عدم ارتباط با همدیگر فرایندها تکمیل نشده است و این مشکلات را شاهد هستیم.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه در مقطعی چندساله دستگاه های متولی، حساسیت‌های لازم را نداشتند و موضوع آسیب های اجتماعی را انکار و در مقطعی چند ساله نیز اختفا می‌کردند، گفت: موضوع اعتیاد و آسیب های اجتماعی ناشی از آن در حال حاضر آنقدر علنی شده که دیگر کسی نمی‌تواند آن را انکار کند، حال در این شرایط لازم است متولیان امر دراین زمینه با همکاری هم‌جانبه و جدی، مشکلات را مطرح و برای آن راهکار ارائه کنند.
او با اشاره اینکه شورای شهر تهران از جایگاه مردم مطالباتی دارد، گفت: این نشست در راستای برگزاری نشست مشترک میان تمامی دستگاه‌های متولی در این حوزه است تا با ارائه گزارش عملکرد هر دستگاه مواردی که به هر دلیلی مانع حل مشکل می‌شود، شناسایی و مرتفع شود.
به گفته حافظی حل معضل اعتیاد به بودجه و برنامه‌ریزی نیاز دارد، اما برای به نتیجه رسیدن لازم است که رفتارشناسی معتادان نیز صورت گیرد برای همین باید از کسانی که اعتیاد را تجربه کرده اند و سال هاست که از این بند رها شده‌اند و سالم مانده‌اند و اثبات کرده‌اند که برگشت ناپذیرند، استفاده کرد.
بعد از این سخنان نمایندگانی از نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجلس شورای اسلامی، معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، فرمانداری، سازمان‌های مردم نهاد و شهرداری تهران گزارشی از عملکرد و اقدامات انجام شده در این زمینه ارائه کردند.
همچنین در این نشست مشترک معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز از برنامه طرح انظباط اجتماعی در منطقه 12 و محله هرندی گزارش مبسوطی ارائه کرد.
حافظی پس از ارائه این گزارشات از دستگاه های متولی خواست تا با همکاری میان بخشی نسبت به حل معضل اعتیاد بپردازند و گفت:‌این جلسات برای ارائه و همکاری بیشتر میان دستگاه‌ها در شورای شهر تهران استمرار خواهد شد.
او با بیان اینکه امیدواریم به جای پاکسازی و جمع این افراد شاهد جذب این افراد باشیم ، تاکید کرد: بسیاری از این افراد تمایل دارند که از این وضعیت کنونی رها یابند اما سرگردان هستند از این رو می‌توان با زمینه سازی لازم،‌ شرایط جذب آنها را فراهم ساخت، تنها 25 درصد این افراد متجاهر هستند که می‌توان با قوه قهریه نسبت به جمع آوری آنها و نگهداری در مراکز مربوطه، مداخلات لازم را انجام داد.
حافظی درباره ایجاد اشتغال برای افراد آسیب دیده نیز گفت: شهرداری در این خصوص عزم خود را جزم کرده و پیشگام شده و از سایر دستگاه‌ها دعوت به همکاری کرده است، اما انتظار داریم دولت و حاکمیت برنامه‌ای برای اشتغال افراد آسیب دیده داشته باشد. شهرداری در نظر دارد در صورت تمایل از تعدادی از افراد مستعد در بخش پیمانکاری شهری جلب کند.
او تاکید کرد: حجم جامعه هدف در تهران 15 هزار نفر است، وقتی کمیته امداد امام خمینی (ره) چند میلیون نفر را تحت پوشش خود گرفته است بدون شک این چند هزار را نیز می‌تواند تحت حمایت خود قرار دهد تا آسیب کمتری متوجه این افراد شود.
حافظی در پایان گفت:‌ جمع بندی این جلسه و گزارشات ارائه شده در صحن علنی سه شنبه هفته آینده مطرح خواهد شد و پس از کسب نظر از سایر اعضای شورای شهر، برنامه عملیاتی مورد نظر آغاز خواهد شد.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 523049

وب گردی

وب گردی