اختلاف شورای شهر و شهرداری درباره گزارش حسابرس/ شهرداری تهران بی‌مبالاتی مالی دارد و یا شفافترین سازمان است؟

همین چند روز پیش بود که خبرهایی مبنی بر شفافیت مالی شهرداری منتشر شد. در همین زمینه واکنش و اظهار نظرهای متفاوتی از سوی اعضای شورای شهر انجام شد.

مینا افشار: در توضیح گزارش عدم اظهار نظر درباره نتیجه گزارش حسابرسی شهرداری، شهردار تهران گفته بود: عدم اظهار نظر در صورتحساب مالی، صرفا اختلاف نظر بین دو حسابرس است.

محمدباقر قالیباف به مهر گفته بود: اگر شما از اعضای شورای شهر تهران بپرسید، قطعا به شما خواهند گفت وضعیت شفافیت مالی امروز شهرداری تهران بی سابقه است و به قطعیت می گویم شفافیت های مالی ما کم نظیر است.

در آخرین واکنش ها رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با تائید بر شفافیت مالی در شهرداری تهران به ایسنا گفت: شفافیت مالی جزو ویژگی‌های منحصر به‌ فرد مدیریت شهردار تهران است.

شفافیت مالی از ویژگی های منحصر به‌فرد شهردار تهران

شهرام گیل آبادی در مورد برخی انتقادات در خصوص عدم شفافیت مالی شهرداری تهران گفت: اگر شهرداری تهران را با دوره‌های قبل مقایسه کنید متوجه می‌شوید که چند ویژگی منحصر به فرد در شهرداری تهران تجلی پیدا کرده که روز دوشنبه (27 شهریور) شهردار تهران به برخی از آنها در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد.

او با بیان اینکه هیچ موقع تا به حال به این اندازه مبارزه با فساد در شهرداری تهران و در مقایسه با دوره‌های قبل صورت نگرفته است، افزود:‌ امروز می‌توان از عملکرد شهرداری تهران در حوزه مبارزه با فساد دفاع کرد و بیان این موضوع نیز یک شجاعت عاشورایی نیاز دارد و خوشبختانه در نگاه شهردار تهران نیز جدیت مبارزه با این امر را می‌توان به وضوح دید.

او با بیان اینکه در نگاه مدیریت جهادی که مورد توجه شهردار تهران است، پاک دستی، جوانمردی، وقف مردم شدن، دوری از فضاهای زودگذر و زد و بندهای سیاسی و همچنین اندیشه محوری یک اصل است، گفت: شهردار تهران دائما بر اجرای این موارد تاکید دارد چرا که معتقد است مبارزه با فساد، رانت خواری و ویژه خواری منفعت نظام جمهوری اسلامی ایران را به همراه دارد.

گیل آبادی با بیان اینکه ما با مسئولانی مواجه بوده‌ایم که تخلفات ساختمانی داشته‌اند اما به دستور شخص قالیباف با تخلفات آنها حتی درون خانه‌شان برخورد شد، گفت: اتفاقاتی که در منطقه ۲ و ۵ در پس گرفتن ویژه خواری برخی نهادها و همچنین مبارزه با فسادی که منتج به اصلاح برخی ساختمان‌های معروف همچون علاء الدین شد، ناشی از دستورات مستقیم و صریح شهردار تهران است که نشان می‌دهد او با هیچ گروه و دسته‌ای همراهی ندارد.

گیل آبادی با بیان اینکه امروزه برنامه محوری و شفافیت مالی جزو ویژگی‌های منحصر به فرد مدیریت شهردار تهران است، گفت: شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران اسناد خود را در حالی در اختیار شورا قرار می‌دهند که پیش از این نیز اسناد خود را برای بررسی به ذیحسابان داده و به سوالات ذیحسابان نیز پاسخ داده‌اند و شفافیت مالی کاملا روشن است.

او در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر عدم ارائه گزارش برخی از شرکت‌های وابسته به شهرداری گفت: قاعدتا وقتی قرار است ذیحساب دیگری به موضوع رسیدگی کند باید گزارشات و اطلاعات جدیدی به این فرد داده شود و این گزارش‌ها با زاویه دید ذیحسابان قبلی که شرکت‌ها آنها را در اختیار داشتند متفاوت است.

او با بیان اینکه این به معنای عدم شفافیت نیست بلکه به طور طبیعی باید اطلاعات تکمیلی در اختیار این افراد قرار گیرد ادامه داد: در بسیاری از موارد نیز باید اطلاعات جدیدی در اختیار این افراد قرار گیرد که زمان می‌برد.

گیل آبادی با بیان اینکه نه تنها شفافیت مالی در دوره‌های قبل وجود نداشت، بلکه مخدوش شدن حق مردم در عملکرد شهرداران قبلی را نیز می‌توانیم شاهد باشیم. اما در این دوره شفافیت جزو کلید‌واژه‌های جدی قالیباف است که سعی داریم به آن دست پیدا کنیم.

او با بیا اینکه بر اساس گزارش معاونت اقتصادی شهرداری در دوره‌های مختلف و همچنین تایید معاونت شوراها شفافیت مالی در شهرداری محقق شده، گفت: در حال حاضر یکی از افتخارات شهرداری شفافیت و برنامه محوری است که سعی در حفظ این افتخار داریم.

گیل آبادی همچنین در پاسخ به برخی دیگر از انتقادات در خصوص عدم دسترسی ذی حسابان به اطلاعات نیز گفت: یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران شرکت پیام رسا است که زیر مجموعه روابط عمومی فعالیت می‌کند که کاملا روشن و مشخص گزارش‌ها را ارائه می‌دهد و به سوالات ذیحسابان نیز پاسخ می‌دهد.

او با بیان اینکه باید به سوالات ذیحسابان شورا به طور دقیق پاسخ داد گفت: این به معنای عدم شفافیت نیست بلکه تغییر زاویه دید ذیحسابان سبب تاخیر می‌شوند و شفافیت مالی یکی از افتخارات شهرداری است و با شجاعت این راه را ادامه خواهیم داد و حتی مبارزه با فساد در شهرداری می‌تواند سرآهنگ و الگوی باشد و با شجاعت هرچه تمام تر راه مبارزه با فساد را ادامه می‌دهیم و شک ندارم که چنین شفافیت و شجاعتی در کمترین مدیریتی می‌توان پیدا کرد و این نقطه ممیزه مدیریت قالیباف با سایرین است.

از وضعیت مالی شهرداری راضی نیستیم

در این میان معاون شهردار تهران اعتقاد دارد وجود حسابرسی در شورا نشان از شفافیت مالی در شهرداری است، اما عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران معتقد است وجود حسابرسی هیچ نقطه قوتی برای شهرداری محسوب نمی شود .

این در حالی است، روز گذشته رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در صحن شورای شهر گفت: شهرداری تهران ۴۰ شرکت و سازمان دارد که تاکنون گزارش حسابرسی ۱۴ شرکت در اختیار اعضای شورای شهر قرار گرفته است. با استناد به این گزارشات و تعریف ۳ کلید واژه "عدم دسترسی به مستندات و اطلاعات کافی"، "در اختیار این موسسه قرار نگرفته است" و "ارائه نشده است" از متن گزارش حسابرس، ۲۵۲ مرتبه از این سه کلید واژه استفاده شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، همچنین تأکید کرد: در بند ۵ گزارش حسابرس در مورد یک شرکت در ۲۱ پروژه صرفا با یک بار استفاده از کلید واژه " عدم دسترسی به مستندات و اطلاعات کافی" به این موارد ایراد وارد شده است.

حافظی گفت: از این گزارش حسابرس که نماینگر عملکرد اداری و مالی شهرداری هیچ رضایتی نداریم، چگونه در این گزارش می توان شفافیت مالی را استنباط کرد وقتی اطلاعات در اختیار حسابرس و ما قرار نگرفته است، چگونه مدعی می شوید که شفافیت مالی بی نظیر و کم سابقه ای وجود دارد. این گزارش موید وجود مشکلات زیادی است و آن را نمی پذیریم.

حسابرسان عملکرد یک سال مالی شرکت ها را بررسی می کنند

در واکنش به سخنان این عضو شورای شهر تهران، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حسابرسی شرکت های وابسته به شهرداری از دوره مدیریت دکتر قالیباف در پایتخت آغاز شده که حسابرسی ها گواه شفافیت مالی است، گفت: حسابرسان تنها عملکرد یک سال مالی شرکت ها را بررسی می کنند و اسناد مالی که به سال بعد منتقل می شود را حتی اگر مدیران شرکت ها در اختیارشان قرار بدهند، قبول نمی کنند. ضمن اینکه مدت حسابرسی حسابرسان هم محدود بوده و چنانچه اسنادی بعد از تاریخ حسابرسی در اختیارشان قرار بگیرد، نمی پذیرند. طبیعی است در چنین شرایطی حسابرس اعلام می کند که اسنادی در اختیارش قرار نگرفته و این قطعا به معنای عدم شفافیت مالی نیست.

ناصر امانی افزود: یکی از بارزترین مظاهر نشان دادن شفافیت مالی در شهرداری پایتخت، قرائت گزارش های حسابرسی از تمامی شرکت های وابسته به شهرداری است که در حال حاضر در شورای شهر صورت می پذیرد.

او تأکید کرد: ما از جامعه حسابرسان کشور می خواهیم اگر سندی در اختیار دارند که مشخص می کند تا قبل از سال ۸۵ یکی از شرکت های شهرداری تهران مورد حسابرسی قرار گرفته و حسابرسی اش در شورای شهر قرائت شده، حتما آن را رسانه ای کنند تا افکار عمومی در جریان قرار بگیرند.

امانی با اشاره به اینکه باید تاکید کنم که اکنون حسابرسی از شرکت های زیرمجموعه های شهرداری پایتخت در ۲ مرحله انجام می شود، گفت: یک بار حسابرسان منتخب مجامع شرکت ها و یکبار حسابرسان شورای شهر تهران این کار را انجام می دهند و این اقدام نیز گواه کاملی برای شفافیت مالی در شهرداری تهران است.

او گفت: اینکه حسابرسی در گزارش خود اعلام می کند که یک یا چند سند مالی از سوی شرکت در اختیارش قرار نگرفته است، کاملا طبیعی است و برای همه شرکت ها و یا سازمان هایی که مورد حسابرسی قرار می گیرند این بندهای شکلی وجود دارد و به معنای عدم شفافیت مالی نیست.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تاکید براینکه حسابرسان تنها عملکرد یک سال مالی شرکت ها را بررسی می کنند، گفت: آنها اسناد مالی که به سال بعد منتقل می شود را حتی اگر مدیران شرکت ها در اختیارشان قرار بدهند، قبول نمی کنند زیرا خود را موظف به بررسی سندهای مالی همان سال می دانند. ضمن اینکه مدت حسابرسی حسابرسان هم محدود بوده و چنانچه اسنادی بعد از تاریخ حسابرسی در اختیارشان قرار بگیرد، نمی پذیرند.

او تاکید کرد: طبیعی است که در چنین شرایطی حسابرس اعلام می کند که اسنادی در اختیارش قرار نگرفته و این قطعا به معنای عدم شفافیت مالی نیست.

امانی افزود: در حال حاضر در پرتال شهرداری تهران و در قسمت مربوط به معاونت مالی و اقتصادی سندهای مالی شهرداری در اختیار عموم مردم قرار گرفته و این حرکت خود نیز حاکی از شفافیت مالی در شهرداری پایتخت است.

او تأکید کرد: مدیریت شهری قبول دارد که یکسری اشکالات شکلی در حسابرسی های شرکت های وابسته به شهرداری وجود دارد اما باید اعلام کنم که این مساله کاملا طبیعی است که البته شهرداری تهران درصدد رفع آنان است.

مدارک را چه زمانی به حسابرس داده اید که ما تحویل نگرفتیم!

ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در واکنش به سخنان معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران گفت: اینکه در حال حاضر در شهرداری حسابرسی وجود دارد و ۱۲ سال پیش وجود نداشت، هیچ نقطه قوتی محسوب نمی‌شود؛ در حال حاضر تمام نهادهای کشور رشد کرده‌اند و شهرداری نیز به تبع همه کشور رشد داشته است.

قناعتی با بیان اینکه حسابرسی فعلی در شهرداری نتیجه تغییر روش سنتی به مدرن است، تأکید کرد: ما انتظار داریم شهرداری حساب و کتاب شفاف بر اساس امکانات و تجهیزات روز حسابداری داشته باشد که به راحتی نیز قابل ارائه به حسابرس است. متاسفانه این اسناد ومدارک در سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری به حسابرس ارائه نمی‌شود و این همان مشکل شفاف‌سازی مالی در شهرداری است.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: نیروهای متخصص مالی که بیش از ۲۰ تا ۲۵ سال در این سازمان ها در حال فعالیت هستند، اسناد و مدارک را به حسابرس نمی‌دهند. این اسناد و مدارک هر وقت به شورا ارائه شود، شورا آن را در نظر می‌گیرد. مگر ما با بغض و کینه در حال بررسی حساب‌های شهرداری هستیم، آقای امانی اعلام کند کدام مدارک را در چه زمانی به حسابرس داده است و ما آن را تحویل نگرفته‌ایم.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 523076

وب گردی

وب گردی