تهران-ایسکانیوز: امیرحسین خورشیدفر، نمادِ بهبود در اوضاع ممیزی و اداره کتابِ وزارت ارشاد را با صدور مجوز انتشار برای اثر"کلنل" می داند و همچنین از نظر او علت های ارائه شده برای توقف جایزه ادبی گلشیری نیز پذیرفته شدنی نیست.

خورشیدفر در گفتگو با خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: وقتی دولت جدید روی کار آمد، من گفتم؛ اوضاع بهتر خواهد شد و به این دولت خوش بین هستم. متاسفانه در این مدت تغییرات خیلی جزئی بوده و بهبود، با آن معنایی که در ذهن ما بود، رخ نداده است.

این نویسنده ادامه داد: برای نویسندگانی مانند ما صدور مجوز و انتشارِ قانونیِ کتاب "کلنل" نوشته محمود دولت آبادی، نماد بهبود در اوضاع وزارت ارشاد و اداره کتاب است. پس از دیدار دولت آبادی با حسن روحانی، خیلی ها به این نویسنده بزرگ تاختند و نقدهای زیادی به او وارد شد اما نتیجه آن دیدار ادامه توقف کتاب "کلنل" بود.

وی گفت: در تمام حوزه های وزارت ارشاد، مسئولان چندین بار به شیوه های مختلف به مردم گفته اند که کار از کنترل ما خارج شده است. این جمله مسئولان تا حد بسیار زیادی برای مردم، صادقانه است و کسی هم توقع ندارد دولت همه کار برای مردم انجام دهد. ما فقط می خواهیم با مردم صادق باشند و اگر کسی کار شکنی می کند، بگویند؛ که کار دستِ ما نیست اما متاسفانه در اداره کتاب و ممیزی می گویند؛ کار دستِ ما هست و این شیوه نیز درست است.

خورشیدفر همچنین درباره جایزه های ادبی و جایزه ادبی هوشنگ گلشیری گفت: پس از توقف جایزه ادبی گلشیری شاید بتوان گفت؛ دیگر جایزه ادبی خصوصی نداریم. دلایلی که هیات امنای بنیاد گلشیری برای توقف این جایزه اعلام کردند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و نبود جایزه ادبی درایران واقعا خنده داراست.

این نویسنده و روزنامه نگار در پایان، پیشنهاد خود برای تاسیس یک جایزه ادبی خصوصی را این چنین بیان کرد: اگر افرادی که در برگزاری جایزه های ادبی معتبر و خصوصی تجربه دارند، با هم به توافق برسند به راحتی می توانند یک جایزه ادبی معتبر را شروع کنند. شاید نتوانیم چندین جایزه ادبی داشته باشیم اما قطعا می توانیم یک جایزه ادبی داشته باشیم. اگر برای انجام این کار اقدامی شود و کسی جلوی آن را بگیرد آنگاه باید به مردم گفت اجازه نمی دهند کارِ ادبی انجام دهیم!
کد خبر: 52427

وب گردی

وب گردی