تهران-ایسکانیوز: درپی توقف "جایزه ادبی هوشنگ گلشیری" تعدادی از نویسندگان موضع گیری کردند و با تصمیم گیری درباره توقف این جایزه ادبی به هیچ وجه موافق نبودند اما یونس تراکمه با احتساب شرایط موجود نقدی به این تصمیم ندارد و از نظر او بنیاد گلشیری راه دیگری جز توقف این جایزه ادبی را نداشت.

یونس تراکمه در گفتگو با خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: در سال های گذشته پاییزِ تهران، فستیوال جشنواره های ادبی بود و جایزه های معتبر زیادی در حوزه ادبیات به برندگان اعطا می شد اما اکنون با توقف جایزه ادبی گلشیری تقریبا دیگر هیچ جایزه ادبیِ معتبری نداریم.

این نویسنده در ادامه گفت: در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، در اداره کتاب و وزارت ارشاد، ما تنها شاهد یک رویکرد بودیم و آن قلع و قمع کردن ادبیات بود. دلیل عدم توقف جایزه ادبی گلشیری در آن دوره این بود که تصور می کردند؛ آن دوره تمام خواهد شد و شاید فضا بهتر شود اما اینگونه نشد و با این اتفاق بنیاد گلشیری ترجیح داد؛ توقف جایزه ادبی را اعلام کند.

وی در این باره توضیح داد: بقای جایزه های ادبی در عمومی بودن مراسم آن ها است. جایزه گلشیری چند سال در خانه برگزارشد و اجازه برگزاری مراسم عمومی نداشت. یکی از بزرگترین وظایف جایزه های ادبی تشویق نسل جوان نویسنده است که با برگزاری مراسم خانگی، قطعا این هدف انجام نخواهد شد و طبیعی است که اعلام توقف کنند.

این نویسنده درباره جایزه های ادبی افزود: بعد از برگزاری جایزه های ادبی باید منتقدان و داورانِ جشنواره ها، نمودار کیفی و کمی جشنواره را ارائه دهند و وضعیت ادبیات را بررسی کنند، بعد از آن می توانند نقاط ضعف را تقویت کنند و در این حالت پیشرفت سطح ادبی کشور نمودار بهتری را در پیش خواهد داشت.

تراکمه همچنین درباره ممیزی ارشاد گفت: ممیزی در کارِ خلاقانه یعنی؛ مرگ یک اثر. کارِ خلاقانه به هیچ وجه نباید مورد تعامل و دست بردن در متن قرار بگیرد. وقتی یک نویسنده با خلاقیت شخصی خود اثری را خلق می کند، حتی حذف یک کلمه از آن هم مجاز نیست.

این نویسنده درپایان توضیحی درباره کتاب آخر خود داد: اکنون در حال تالیف اثری در قالب ادبیات داستانی هستم که قصد ندارم آن را به ممیزی ارشاد تحویل بدهم و می خواهم آن را به صورت رایگان و در فضای مجازی منتشر کنم.
کد خبر: 52903

وب گردی

وب گردی