عراقچی :برجام را با رفع نقص ها اجرا خواهیم کرد /زیر بار تفسیرهای یک جانبه نمی رویم

معاون وزیر امور خارجه ایران ضمن تشکر صمیمانه از رهبر معظم انقلاب به دلیل حمایت ها در طول مذاکرات و تایید برجام و مشخص کردن الزامات اجرای برجام، افزود: اینکه برجام درهمه مراحل تایید شد نشان می دهد خواسته های اصلی ما در تثبیت حق هسته ای در برجام وجود داشته و اگر نقاط ضعفی وجود دارد، برای آن الزاماتی در نظر گرفته شده و ما برجام را با رفع نقص ها اجرا خواهیم کرد. 

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، سیدعباس عراقچی مذاکره کننده ارشد مذاکرات هسته ای ایران ومعاون وزیر خارجه کشورمان چهارشنبه شب دریک برنامه زنده تلویزیونی گفت: طبق برجام اگر تحریم های کنگره برداشته نشود نقض برجام است و اگر تحریم های اقتصادی مرتبط افزوده شود و این نیز به نوعی نقض برجام محسوب می شود.

وی یادآور شد: یکی از کارهای بزرگ این بود که مذاکرات ما درباره پی ام دی در کنار مذاکرات هسته ای با آژانس انجام شد تا مطالعات ادعایی که شامل جعل حقایق است، بسته شود.

معاون وزیرامورخارجه تاکید کرد: این پرونده باعث شد که ماجراهای 12سال اخیر رخ دهد و در این سال ها تلاش کردیم این پرونده (مطالعات ادعایی) حل و گذشته روشن ایران اسلامی نیز مشخص شود.

عراقچی افزود: در همکاری ما با آژانس انرژی اتمی، اگر این پرونده حل نمی شد و این مرحله از کار خوب پیش نمی رفت، سوالات جدیدی ایجاد می شد از این رو در طول مذاکرات همزمان با پیشرفت، مسئله پی ام دی نیز باید حل می شد تا قبل از آنکه ما اقدامات خود را تکمیل کنیم، پرونده پی ام دی بسته شود.


وی گفت: تا پرونده پی ام دی بسته نشود دست به اراک نمی زنیم؛ البته ممکن است مقدماتی را در این زمینه انجام دهیم اما هیچ ماده ای منتقل نمی شود و این اتفاق بعد از پی ام دی انجام می شود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: آژانس اعلام کرد که کارش با ایران تمام شده و این قدم بزرگی در مورد پی ام دی بود و همه سوالات آژانس مطرح و همه بازدیدها و بازرسی ها انجام شد و سفر مسوولان آژانس به ایران درباره پی ام دی انجام نخواهد شد.


عراقچی توضیح داد: 15 اکتبر این امر از سوی آژانس اعلام شد و در ادامه آژانس در وین ارزیابی خود را درباره پی ام دی تا 15 دسامبر اعلام و به شورای حکام ارائه می کند.

وی درباره راکتور اراک نیز یادآور شد: سند مربوط به راکتور اراک امضاء می شود و شش کشور(1+5) تعهد قوی خود را رسما درباره مدرن سازی این راکتور اعلام می کنند.
معاون وزیر امور خارجه افزود: به عنوان نمونه و براساس توافقات انجام شده، چین در امور ساختمانی و ساخت راکتور جدید فعالیت می کند و دیگر کشورها درباره مسائل دیگر همراهی خواهند داشت.

عراقچی تاکید کرد: طبق برجام، این سند رسمی تا پیش از روز اجرایی شدن برجام مهلت دارد که نهایی شود؛ همچنین در سفری که اخیرا به وین داشتیم این سند را نهایی کردیم و این سند به پایتخت ها ارسال شده و در نهایت ازسوی وزرای خارجه هر7 کشور امضا می شود و تقسیم مسوولیت ها با مدیریت و مالکیت ایران انجام می شود.

وی گفت: چین و امریکا بیشترین نقش را دراراک دارند اما همه شش کشور درمدرن سازی این راکتور همکاری می کنند.


وی همچنین در این گفت وگوی ویژه خبری با تشکر صمیمانه از رهبر معظم انقلاب به دلیل حمایت ها در طول مذاکرات و تایید برجام و مشخص کردن الزامات اجرای برجام، افزود: در سه ماه گذشته روند دقیق و کار فشرده ای صورت گرفت و هیچ موضوعی این چنین با جزییات ازسوی صدا و سیما، رسانه ها و منتقدین از زوایای مختلف بررسی نشده بود.

معاون وزیرامورخارجه ادامه داد: باید با حساسیت کامل با برجام برخورد می شد و خوشحالیم این دقت توسط نهادهای مهم قانونگذاری، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری وجود داشت.

عراقچی تاکید کرد: اینکه برجام درهمه مراحل تایید شد نشان می دهد خواسته های اصلی ما در تثبیت حق هسته ای در برجام وجود داشته و اگر نقاط ضعفی وجود دارد، برای آن الزاماتی در نظر گرفته شده و ما برجام را با رفع نقص ها اجرا خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: مواردی که رهبرمعظم انقلاب درباره برجام اشاره فرمودند الزاماتی است که علاوه بر نگاه مجلس و شورای عالی امنیت ملی افزوده می شود و ما در اجرای برجام به این الزامات و تکالیف توجه خواهیم کرد.

معاون وزیرامورخارجه یادآور شد: در برجام همانطور که رهبر انقلاب فرمودند هدف ما رفع تحریم های ظالمانه بود و با توجه به پیچیدگی های تحریم ها ازسوی شورای امنیت و آمریکا، لغو آنها ترتیباتی در بر جام دارد.

عراقچی توضیح داد: خواسته ما لغو همه تحریم های اقتصادی و مالی درمرحله اول است. اشکالی درباره تحریم های کنگره وجود داشت و رییس جمهوری آمریکا دراین باره می تواند متعهد شود که این تحریم ها را اجرا نکند و ما این فرمول را ارائه کرده بودیم و این امر پذیرفته شده بود.

وی تاکید کرد: درعمل، تحریم های اقتصادی و مالی باید لغو و تحریم های کنگره نیز باید متوقف شود. این تحریم ها باید رسمی و کتبی لغو شود و سپس ایران فعالیت های مربوط به خود را انجام دهد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: آنچه یکشنبه گذشته به عنوان روز تصویب اتفاق افتاد این بود که شورای وزیران اتحادیه اروپا درسه مصوبه تمام تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران را لغو کرد و قانون این امر تصویب و این سه مصوبه در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا ثبت شده است.


عراقچی تصریح کرد : رییس جمهوری آمریکا نیز قرار بود دستورات اجرایی را امضا کند که این اتفاق افتاد و تا اینجا طرف مقابل به تعهدات خود اضافه شده است.

وی با بیان اینکه ساختار تحریم های اروپا لغو می شود، افزود : دستورات رییس جمهوری آمریکا نیز ثبت شده و در حال بررسی مسائل حقوقی این امر هستیم.


معاون وزیرامورخارجه افزود: مطالبه ما که در برجام درج شده این است که شورای اتحادیه اروپا باید مصوبه و دستور رییس جمهور آمریکا نیز باید امضاء داشته باشد که این اتفاقات رخ داده است؛ البته حقوقدانان ما در حال بررسی هستند که این دو سند براساس خواسته ما باشد.

به گفته عراقچی، غیر از تضمین های کتبی، تضمین اصلی برجام، اختیار و توان بازگشت پذیری ما است.


وی ادامه داد:در برجام ذکر شده تحریم های مرتبط با هسته ای حذف می شود اما در این برنامه اشاره شده که طرف مقابل حق ندارد که این تحریم ها را با عناوین دیگری باز گرداند و تحریم جدیدی برقرار کند.


معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: در فرمایش رهبر معظم انقلاب نیز آمده که اگر تحریم های جدیدی وضع شود به معنای لغو برجام است و دولت این مهم را مد نظر قرار می دهد.
عراقچی توضیح داد: در هر توافقی دو طرف سعی می کنند نقاط قوت را برجسته کنند و طرف آمریکایی نیز این کار را کرده، در صورتی که طرف مقابل امتیازاتی از جمله پذیرش غنی سازی، لغو قطعنامه ها و آب سنگین اراک را پذیرفته است و برای توجیه پذیرش این امتیازات، مسائلی را برجسته کنند.


وی ادامه داد: به عنوان نمونه طرف مقابل اشاره کرده که ساختار تحریم ها تا روز اجرایی شدن برجا می ماند و قطعا بعد از سه ما ساختار تحریم ها برچیده خواهد شد.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت : لغو تحریم ها با قطعنامه های شورای امنیت اتفاق می افتد و ساختار تحریم ها فرو می ریزد و بازگشت این ساختار به این سادگی نیست.


عراقچی ادامه داد: اعمال تحریم ازسوی هر یک از بخش های کشورهای طرف مقابل منطبق با نگاه رهبرمعظم انقلاب نقض برجام تلقی می شود. پیش بینی که رهبر معظم انقلاب کردند این است که هیاتی توسط شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود و با دقت و حساسیت این موارد را پیگیری کند.


وی تصریح کرد: اگر کنگره اجازه توقف تحریم ها را ندهد این نقض برجام است و به تعبیر رهبر انقلاب اگر تحریم جدیدی بنام تروریست یا مسائل دیگر وضع شود باز به معنای نقض برجام تلقی می شود.


معاون وزیرامورخارجه با اشاره به بیانیه مشترک ایران، آمریکا و چین درباره مدرن سازی راکتور اراک توضیح داد : درباره اراک خیلی کار کردیم تا با اطمینان خاطر بتوانیم قلب راکتور را خارج و قلب جدید را جایگزین کنیم.


عراقچی درباره حصول190هزار سو در 15 سال تاکید کرد: اطمینان دارم با توجه به توانمندی دانشمندان داخلی، به سو بیشتری خواهیم رسید. همچنین ماشین های آی آر 6 و آی آر 8 ، تا سال هشتم 30 عدد است و پس از هشت سال و نیم، زنجیره های بالاتر را خواهیم داشت.


وی تصریح کرد: حدود سال های 13 و 14 قابلیت تولید ماشین های آی آر 6 و آی آر 8 را خواهیم داشت؛ بر اساس برجام از حدود سال 12، ایران طبق برنامه خود به تولید آی آر 8 می پردازد و از سال دهم زیرساخت های این اتفاق فراهم می شود.


معاون وزیر امور خارجه اظهار کرد: طبق برجام تا روز اجرایی شدن وقت داریم برنامه 10 ساله خود را ارائه کنیم که البته طبق فرمایش رهبری، برنامه 15ساله خواهیم داد و چشم انداز غنی سازی تجاری خود را اعلام خواهیم کرد؛ نظر رهبر انقلاب در این زمینه حکیمانه بود و تردیدها در این زمینه با این اقدام رفع می شود.


عراقچی ادامه داد: باید تحقیق و توسعه کامل شده و سپس تولید انبوه دستگاه ها انجام شود. اگر در اجرای برجام به اختلاف نظر برسیم و طرفین تفسیر متفاوت داشته باشند به کمیسیون مشترک مراجعه می کنیم و طبق فرمایش رهبر انقلاب به متن مذاکره بر می گردیم.


وی تصریح کرد : قطعا ما زیر بار تفسیرهای یک جانبه نمی رویم و باید نظر ما تامین شود.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در کمیسیون مشترک همه تصمیم گیری ها با اجماع است و خاصیت اجماع رضایت طرفین است.

10203

کد خبر: 533102

وب گردی

وب گردی