تهران رتبه نخست  را  در مرگ  معتادان کسب کرد

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمارهایی را درخصوص قصور پزشکی، نزاع، سقط جنین، سوءمصرف موادمخدر، معاینه اجساد، حوادث کار‌درمانی، حوادث رانندگی و‌...

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمارهایی را درخصوص قصور پزشکی، نزاع، سقط جنین، سوءمصرف موادمخدر، معاینه اجساد، حوادث کار‌درمانی، حوادث رانندگی و‌... و همچنین توضیحاتی درباره راه‌اندازی بانک ژنتیک ارائه کرد. به دکتر مسعود قادی‌پاشا گفت: در سال گذشته نسبت به سال ٩٢ مراجعات به پزشکی قانونی ١,٩ درصد کاهش داشته است؛ همچنین در سالی که گذشت، ٣٧٢‌هزارو ٤٢٢ جسد موردمعاینه قرار گرفت که ٢٨٨‌هزارو ٦٢٠ جسد در مراکز پزشکی قانونی استان تهران بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه به حوادث رانندگی و مصدومان ناشی از آن اشاره کرد و گفت: در سال ٩٣، ٣٥‌هزارو ٧٠٢ نفر در حوادث رانندگی مصدوم شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٢.٤ درصد کاهش داشت. همچنین در آمار نزاع ١٠٧‌هزارو ١٧٧ نفر به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که افزایشی ٠.٢ درصدی نسبت به سال ٩٢ را نشان می‌دهد که بررسی آمار نزاع در استان تهران و در مقایسه با جمعیت نشان می‌دهد از این حیث در رتبه نهم کشوری قرار داریم.

قادی‌پاشا با بیان اینکه در سال ٩٣، چهار هزارو ١٤٦ نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند،گفت: از این تعداد ٤٣٣ مورد در تهران دچار حادثه شده‌اند. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته هزارو ٧٠٣ مجوز مورد سقط جنین درمانی صادر شده است، گفت: مقایسه این تعداد با مدت مشابه سال ٩٢ از افزایش ٤.١ درصدی حکایت دارد و بر این اساس با توجه به نسبت جمعیت، تهران در رتبه چهارم کشوری قرار دارد و کهگیلویه‌وبویراحمد و یزد در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفته‌اند. قادی‌پاشا درباره مرگ‌های غیرطبیعی گفت: پنج‌هزارو ١٧٣ مورد مرگ غیرطبیعی در تهران داشتیم که نسبت به سال ٩٢، ١.١ درصد کاهش را نشان می‌دهد و از این حیث در رتبه ٢٥ کشوری قرار داریم. گفتنی است از این تعداد هزارو ٢٩٥ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند. وی با بیان اینکه در حوادث رانندگی به نسبت جمعیت، تهران، رتبه ٣١ کشوری را دارد، خاطرنشان کرد: استان‌های سمنان، مرکزی و سیستان و بلوچستان در رتبه‌های اول تا سوم جا گرفته‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در بخش دیگری از آمارهایی که از پرونده‌های پزشکی قانونی در سال ٩٣ اعلام کرد، با اشاره به مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف موادمخدر گفت: در سالی که گذشت، ٨٥٧ نفر به دلیل سوءمصرف موادمخدر در تهران جان خود را از دست دادند که ٧٥١ نفر را مردان و ٨٦ نفر را زنان شامل می‌شدند.این آمار افزایشی ١٦.٦ درصدی را نشان می‌دهد و استان تهران رتبه اول در کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

در سالی که گذشت، ٨٥٧ نفر به دلیل سوءمصرف موادمخدر در تهران جان خود را از دست دادند که ٧٥١ نفر را مردان و ٨٦ نفر را زنان شامل می‌شدند.این آمار افزایشی ١٦.٦ درصدی را نشان می‌دهد و استان تهران رتبه اول در کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

قادی‌پاشا ادامه داد: در زمینه مسمومیت دارویی نیز مرگ ٢١٥ نفر در سال گذشته به ثبت رسیده که افزایشی ٢٥.٧ درصدی داشته و تهران نیز به نسبت جمعیت در رتبه چهارم بوده است. وی با بیان اینکه در سال ٩٣، ١٢٧ نفر به علت اصابت سلاح سرد جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این آمار ٧.٦ درصد افزایش داشته و تهران نیز در رتبه دوازدهم کشوری قرار دارد. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به حوادث قلبی و عروقی و آمارهایی که از مرگ به این دلیل اعلام می‌شود، اظهار کرد: ممکن است برخی از جان‌باختگان حوادث قلبی و عروقی در بیمارستان جان خود را از دست داده باشند که جواز دفن آنها از سوی پزشک صادر شده اما آمار ارجاعی به پزشکی قانونی نشان می‌دهد که دوهزارو ٦٨٨ نفر به این دلیل فوت کرده‌اند که افزایشی ١٣.٢ درصدی داشته است.
وی آمار مراجعات پزشکی قانونی استان تهران را در شش‌ماهه امسال ١٤٧‌هزارو ٢٢٦ مورد اعلام کرد و افزود: این آمار نسبت به شش‌ماهه اول سال ٩٣ کاهشی ٦.٣ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در این مدت پنج‌هزارو ٤٤٢ جسد موردمعاینه قرار گرفته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٠.٤ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درخصوص حوادث کار در شش‌ماهه امسال نیز گفت: ١٩١ نفر در استان تهران فوت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٢٧.٤ درصد کاهش داشته است. بین فوت‌شدگان ١٨٩ مورد را مردان و تنها دو نفر را زنان شامل می‌شدند. قادی‌پاشا درباره مسمومیت با گاز منوکسیدکربن نیز گفت: در سال ٩٣، ٦٢٦ نفر در کل کشور به علت استنشاق گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این آمار در تهران شامل ١٤٥ مورد که ١١٧ نفر مرد و ٢٨ نفر زن بود. این آمار در نیمه نخست امسال در استان تهران ٤٠ نفر بود که با توجه به آغاز فصل سرما لازم است شهروندان توجه لازم به این موضوع را نیز داشته باشند.
او از مرگ ٥٢٤ نفر در حوادث رانندگی استان تهران خبر داد و گفت: این آمار مربوط به پنج‌ماهه نخست سال ٩٤ است که نشان می‌دهد جان‌باختگان حوادث رانندگی در این استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ٦.١ درصد کاهش داشته‌اند. در این بین ١٧٢ نفر در معابر درون‌شهری و ١٤٠ نفر نیز در معابر برون‌شهری کشته شده‌اند. 6 نفر در محورهای روستایی و پنج نفر نیز در محورهای نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند. به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پنج‌ماهه اول امسال ١٥‌هزارو ٦٣٤ نفر مصدوم شده‌اند که به مراکز پزشکی قانونی منتقل شده‌اند.

105105

کد خبر: 533149

وب گردی

وب گردی