توافق اردن و اسرائیل بر سر مسجدالاقصی/ مخالفت حماس

جنبش مقاومت اسلامی "حماس" ضمن اعلام مخالفت با اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره اوضاع فلسطین، سخنان وی را تلاشی برای نجات رژیم اشغالگر قدس از بحران کنونی دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شبکه الجزیره، جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات کری از امان پایتخت اردن درباره پایبندی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اقامه نماز توسط مسلمانان در مسجد الاقصی و زیارت آن از سوی غیرمسلمانان خاطرنشان کرد که این بیانیه کری تلاشی شوم از سوی نتانیاهو با همدستی آمریکا برای تثبیت سلطه رژیم صهیونیستی بر مسجد الاقصی با استفاده از موافقت تل‌آویو با اقامه نماز از سوی مسلمانان در این مسجد است.

این جنبش ضمن تاکید بر مخالفت خود با این اظهارات مبهم کری اعلام کرد که اظهارات وی با دقت بالایی انتخاب شده بود تا نتانیاهو و دولت صهیونیستی فرصت مانور و فرار از زیر بار تعهدات خود را داشته باشند و منتظر فرصت مناسب برای اعمال سلطه بر مسجد الاقصی باشند.

حماس خاطرنشان کرد که این بیانیه حق مسلمانان برای اقامه نماز در این مسجد را با حق غیرمسلمانان برای زیارت آن برابر دانسته است و از سوی دیگر، هدف از این زیارت‌ها که می‌توان چنین تفسیر کرد که منظور از آن حق زیارت دینی مسجد الاقصی توسط یهودیان تندروی صهیونیست است، مشخص نیست.

حماس در همین راستا از تمامی اقشار ملت فلسطین خواسته است که در قبال توطئه‌های طراحی شده علیه انتفاضه که لرزه بر اندام رژیم صهیونیستی انداخته و باعث سر در گمی آن شده است، بیدار و هوشیار باشند و به دفاع از مسجد الاقصی به هر قیمت ممکن پایبند باشند.

این جنبش در بخش دیگری از بیانیه خود از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و مراجع اردنی خواست که از پذیرش هر گونه توافقنامه‌ای که به رژیم صهیونیستی فرصت مانور و سرپوش گذاشتن روی حقوق ملت فلسطین را بدهد، خودداری کرده و به وظیفه خود در حمایت از مسجد الاقصی عمل کنند.

حماس در پایان از سران کشورهای عربی و اسلامی و تمامی آزادگان جهان هم خواسته است که از انتفاضه ملت فلسطین در راه دفاع از مسجد الاقصی حمایت کنند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار روز شنبه خود با ملک عبد الله دوم پادشاه اردن که در راستای تلاش‌های وی برای مهار انتفاضه قدس و احیای مذاکرات سازش میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی صورت گرفت، اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو متعهد به فراهم کردن زمینه اقامه نماز مسلمانان در مسجد الاقصی و زیارت آن از سوی غیرمسلمانان است.

هدف از سفر جان کری به منطقه تلاش برای مهار انتفاضه فلسطین است. انتفاضه ملت فلسطین وارد چهارمین هفته خود شده است و تا این لحظه 57 فلسطینی در درگیری با نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و بیش از 2500 نفر هم مجروح شده اند.

این در حالی است که کری در دیدار با بنیامین نتانیاهو نسبت به مهار انتفاضه و احتمال دست یابی به راه حلی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در این باره ابراز امیدواری کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از جان کری اعلام کرد که وی در امان بر پایبندی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به بهبود اوضاع در مسجد الاقصی و بازگشت اوضاع به وضعیت قبل و نظارت بر مسجد الاقصی از طریق دوربین‌های مدار بسته تاکید کرده است.

کری گفت: مسوولان اسرائیلی به زودی برای آرام کردن اوضاع در مسجد الاقصی و قدس با مسوولان اوقاف فلسطین دیدار خواهند کرد و نتانیاهو اجازه نماز خواندن در مسجد الاقصی را به مسلمانان و غیرمسلمانان خواهد داد.

وی اعلام کرد: اسرائیل و اردن اقداماتی را درباره مسجد الاقصی اتخاذ خواهند کرد.

301301

کد خبر: 533294

وب گردی

وب گردی