تاریخ ترانه های ایرانی را «شب شیدایی» به تصویر می کشد

«شب شیدایی» مستند بلند ناصر صفاریان در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن به روی پرده می‌رود.


به گزارش ایسکانیوز، این فیلم که درباره تاریخ ترانه در ایران است، روز یکشنبه اول نوامبر، برابر با 10 آبان، در این جشنواره نمایش داده می‌شود.

صفاریان علاوه بر کارگردانی، پژوهش‌گر و تهیه‌کننده این مستند هم بوده، بابک بذرافشان تصویربرداری و مهرداد دادگری صدابرداری را برعهده داشته‌اند و فرحناز شریفی تدوین‌گر فیلم بوده است.

به‌جز احمدرضا احمدی به عنوان مشاور پژوهش و مصاحبه‌کننده، شاهکار بینش‌پژوه، ماهور احمدی و خود صفاریان مصاحبه‌های فیلم را انجام داده‌اند؛ و جمشید ارجمند، سیمین بهبهانی، خاطره پروانه، ناصر چشم‌آذر، فواد حجازی، علی‌محمد رشیدی، پری زنگنه، محمد سریر، محمدعلی شیرازی، علی‌رضا عصار، ساسان فاطمی، یغما گلرویی، علی‌رضا میرعلینقی و افشین یداللهی از جمله کارشناسان و اهالی موسیقی حاضر در این فیلم هستند.

این مستند 89 دقیقه‌ای که در فاصله سال‌های 1386 تا 1393 ساخته شده، یکی از فیلم‌های سه‌گانه مستند ترانه‌های ایرانی ساخته ناصر صفاریان است.

«خاطره‌های خط‌خطی» درباره ترانه‌های ضدعاشقانه و «من فقط شاعرم، جناب سروان!» درباره ترانه‌های یغما گلرویی، دو فیلم دیگر این سه‌گانه هستند.

صفاریان می‌گوید: «این نخستین نمایش رسمی نسخه نهایی فیلم است. «شب شیدایی» پیش از این چند نمایش خصوصی برای اهالی سینما و موسیقی داشته و در جشن خانه سینما هم جزو فیلم های انتخاب‌شده بوده؛ ولی به خاطر ادامه یافتن سیر تحقیقات و به دلیل دسترسی‌های تازه به روایت‌ها و اسناد جدید، فیلم بارها تغییر کرده و کامل‌تر شده است.»

نسخه نهایی مستند بلند «شب شیدایی»، ماه گذشته در خانه سینما در نمایشی خصوصی به روی پرده رفته بود و حضور در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن، نخستین نمایش رسمی این فیلم محسوب می‌شود.
503502

کد خبر: 533492

وب گردی

وب گردی