افتتاح نمایشگاه کتاب بلگراد با حضور ایران

شصتمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد شامگاه روز گذشته  با شعار "  اگر کتاب نبود چه می شد" و با حضور ایران افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان در این دوره از نمایشگاه شرکت نموده اند. شصتمین دوره نمایشگاه کتاب بلگراد در زمینی به مساحتی حدود 30 هزار متر مربع برپا می شود. این نمایشگاه بزرگترین و قدیمی ترین رویداد ادبی در جنوب شرقی اروپا به شمار می رود. 483 ناشر به طور مستقیم و 440 ناشر از طرف موسسه های چاپخانه ای و دیگر مراکز ادبی و فرهنگی در این رویداد حضور دارند. ناشران شرکت کننده 158 هزار و 128عنوان کتاب را که در سال های 2014 و 2015میلادی منتشر شده را به نمایش گذاشته اند.

در مراسم افتتاحیه که با حضور جمع زیادی از مقامات و چهره های شاخص فرهنگی ، ادبی و هنری صرب و همچنین شماری از نمایندگان سیاسی و فرهنگی خارجی مقیم بلگراد صورت پذیرفت "خانم ناتالیا ناروچینسکای " هنرمند و نویسنده برجسته روسی که کشورش به عنوان میهمان ویژه دراین دوره از نمایشگاه حضور دارد ، و همچنین « امیر کوستوریتسا » فیلم ساز ، کارگردان و نویسنده شهیر صربستانی سخنرانی کردند. مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران و محمود شالویی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در صربستان نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.

از سال 2002 میلادی در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد هر ساله یک کشور به عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه انتخاب می شود که رایزن فرهنگی آن کشور طی روزهای نمایشگاه برنامه های ویژه ای را در نمایشگاه و دیگر مراکز فرهنگی و ادبی بلگراد و شهرهای صربستان برپا می کند.

کشورهای چین، نروژ، کانادا، فرانسه، انگلیس، آمریکا، ایتالیا، ژاپن، یونان، سوئد، زبان های پرتغالی ( آنگولا، برزیل، گینه بیسائو، جزیره گیپ ورد، تیمور شرق، موزامبیک، پرتغال، سائوتومه و پرنسیپ)، مجارستان و لهستان مهمانان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در سال های گذشته بودند.

نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در سال گذشته میلادی 164 هزار و 606 نفر بازدید کننده داشته است.

در شصتمین نمایشگاه بین المللی بلگراد ناشرانی از کشورهای ایران ، روسیه، آنگولا، استرالیا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، انگلیس، ایتالیا، یونان، کرواسی، هند ، فرانسه، هلند ، مقدونیه ، آلمان، اتریش، اسپانیا، ژاپن، چین، برزیل، بلغارستان، رومانی، اسلوونی، مونته نگرو و لهستان حضور دارند.

در غرفه ایران افزون بر ارائه بیش از یکصد اثر نفیس فارسی که به زبان صربی ترجمه شده اند ، گوشه هایی از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نیز با آثارچشم نوازی مانند صنایع دستی، بروشور های فرهنگی ، نقشه و فیلم در معرض دید علاقه مندان و مخاطبان قرار گرفته است.

ارائه عنوان کتاب هایی هم چون نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه ، مثنوی معنوی ( به دوزبان صربی و مقدونیه ای ) بوستان سعدی ، منطق الطیرعطارنیشابوری ، دیوان پروین اعتصامی ، رباعیات خیام نیشابوری ، داستان راستان از استاد شهید مطهری ، افسانه های فارسی از مهدی آذری یزدی از جمله انتشارات رایزن فرهنگی ج.ا. ایران در صربستان به شمار می رود که به زبان صربی ترجمه شده اند و در غرفه به نمایش در آمده است.

از نکات قابل اهمیت در این نمایشگاه، انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد برای سال آینده میلادی است که از سوی ولادان ووکوساولیویچ معاون فرهنگی شهردار بلگراد (عالی ترین مقام مسئول نمایشگاه ) در جریان آخرین کنفرانس خبری وی که در آستانه برگزاری نمایشگاه بلگراد برگزار شده بود، رسما اعلام گردید.

شصتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد از تاریخ 3تا 10 آبان برگزار می شود.

502502

کد خبر: 533510

وب گردی

وب گردی