تهران نگاری های اخیر اغلب گزارشی هستند

معاون فرهنگی دانشگاه تهران می‌گوید برای شناخت و معرفی نقش این دانشگاه در جریانات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هشتاد سال اخیر، داستان‌‌ یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز مجید سرسنگی در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین دوره جایزه «داستان تهران» با اشاره به اینکه برگزاری چنین جایزه‌ای یکی از فعالیت‌های مهم و اثرگذار شهرداری در حوزه فرهنگی است، درباره همکاری دانشگاه و این رویداد ادبی گفت: ما تصمیم داشتیم جایزه‌ای ادبی با موضوع دانشگاه تهران برگزار کنیم، اما وقتی پیشنهاد همکاری با جایزه «داستان تهران» مطرح شد، به نظرمان رسید که بهتر است با استفاده از تجربه دوستان یک کار مشترک انجام بدهیم. براین اساس قرار شد به بهترین داستانی که با موضوع دانشگاه تهران نوشته می‌شود، جایزه‌ای به مبلغ ۵ میلیون تومان اهدا شود.

وی از انتشار تعدادی از بهترین داستان‌هایی که به دانشگاه تهران پرداخته‌اند، در یک مجموعه خبر داد و افزود: براساس تفاهم دیگری که با جایزه «داستان تهران» داشتیم، قرار شد تعدادی از مستندنگاران از دانشگاه تهران مستندنگاری کنند که مجموعه این آثار نیز در کتابی منتشر خواهد شد. ضمن اینکه دانشگاه در زمینه پژوهش و تحلیل نیز به این جایزه کمک خواهد کرد.

مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران درباره لزوم معرفی این دانشگاه در قالب‌های مختلف ادبی و هنری گفت: دانشگاه تهران فقط یک دانشگاه نیست، بلکه بخشی از میراث فرهنگی و اجتماعی کشور نیز محسوب می‌شود. بسیاری از اتفاقات و رخدادهای مهم در این دانشگاه روی داده و به نوعی باید این دانشگاه را جزو لاینفک جریانات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور در هشتاد سال اخیر دانست.

سرسنگی ادامه داد: یکی از راه‌ها برای تبیین این جایگاه استفاده از ابزار فرهنگی و هنری از جمله ادبیات است و داستان به عنوان یکی از بهترین گونه‌های ادبی می‌تواند این نقش را برعهده بگیرد. اگرچه درسال‌های اخیر کارهای خوبی در زمینه تهران‌نگاری انجام شده است، اما اکثر آن‌ها شکل گزارشی داشته‌اند و با هنر و ادبیات عجین نشده‌اند.

معاون فرهنگی دانشگاه با اشاره به اینکه هرکاری در ساحت هنر انجام بگیرد جاودانگی بیشتری خواهد داشت، افزود: اینکه مستندی درباره تهران بسازیم، حرکت خوبی است، اما وقتی همین تهران در یک فیلم داستانی یا رمان به شخصیت اصلی اثر بدل می‌شود، ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب خواهد داشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود دانشگاه تهران را یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر تهران عنوان کرد و بر استفاده از هنر و ادبیات برای معرفی این دانشگاه تاکید کرد.

سرسنگی افزود: در بسیاری از شهرهای جهان، شهرداری‌ها پول‌های کلانی خرج می‌کنند تا رمان‌ها و یا فیلم‌هایی تولید شود که شهرشان را آنگونه که خودشان می‌خواهند به دنیا معرفی کند. دراین زمینه تاکنون تلاش‌هایی در شهرداری تهران صورت گرفته، اما جا دارد از ابزار هنر و ادبیات استفاده‌های بیشتری شود.

502502

کد خبر: 533553

وب گردی

وب گردی