پساتحریم فرصت ایده آل دانشگاه ها برای خودنمایی/ثمری: قطعا نباید از تولید علم غافل شویم

مدیرکل ارتباط صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد به واسطه اینکه بعضی از واحد های این مجموعه علمی در چند کشور قرار دارد، با توسعه ارتباطات بین المللی، می تواند توسعه فنی که در کشور قرار دارد را به کشور های دیگر انتقال دهد و از این طریق که یکی از راه های خوب درآمدزایی هم محسوب می شود، فوایدی بسیاری را به دست آورد.

داوود ثمری درباره پساتحریم و وظیفه دانشگاه ها در پیشبرد اهداف کشور به ایسکانیوز گفت: درباره پساتحریم و وظیفه دانشگاه ها که چه محلی از این موضوع دارند باید به نکته ای توجه کرد. یکی از الزامات توسعه فن آوری و علم در هرکشوری این است که ارتباطاتش را با دانشگاه ها یا مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا برقرار کند. ما در کشور چه بخواهیم چه نخواهیم در دوران تحریم از این ارتباطات یا بهره مند نبودیم و یا بسیار ضعیف بود. ما نیازمند این هستیم تا تبادل تجربیات را با کشورهایی که مرکز تولید علم و فناوری هستند داشته باشیم.

او در ادامه گفت: قطعا در دوران پساتحریم پیشنهادی که وجود دارد این است که هرکدام از هیات ها و افرادی که برای مذاکرات به کشورمی آیند حتما یک پیوست علم و فناوری هم داشته باشند تا بتوانیم استفاده لازم را داشته باشیم. امروز ما برای تامین تجهیزات خود و آزمایشگاه‌های داخلی نیازمند این هستیم که دانش فنی را از کشور های دیگر منتقل کنیم. در شرایط تحریم این اتفاق نمی افتاد و در شرایط پسا تحریم باید جزو برنامه ها و ضرورت های اصلی قرار دهیم تا بتوانیم انتقال دانش فنی را از کشورهایی که دانش فنی را دارند داشته باشیم.

ثمری با اشاره به اهمیت تولید ثروت از طریق علم ادامه داد: وقتی دانش فنی در بحث توسعه فنی ورود کند قطعا تولید ثروت خواهد کرد و از لحاظ اقتصادی در شرایط بهتری قرار خواهیم گرفت. به هرحال وظیفه دانشگاه ها با توجه به شرایط کنونی دنیا این است که سهمی در سرانه ناخالص ملی برای آموزش و تحقیقات داشته باشند و ان را افزایش دهند. این افزایش سهم در سرانه ناخالص ملی نیازمند توسعه روابط بین الملل است. به طور مثال در طرحی برای ازیاد و برداشت از مخازن نفتی، دانشگا های ممعتبر دنیا می توانند با ما همکاری کنند. عملا در دوران تحریم ما وقتی کمکی در زمینه ای از کشورهای صاحب دانش میخ.استیم هر چند علاقه قلبی داشتند که به ما کنند ولی به دلیل سیاست حاکم بر کشورشان امکان همکاری وجود نداشت.

وقتی دانش فنی در بحث توسعه فنی ورود کند قطعا تولید ثروت خواهد کرد و از لحاظ اقتصادی در شرایط بهتری قرار خواهیم گرفت. به هرحال وظیفه دانشگاه ها با توجه به شرایط کنونی دنیا این است که سهمی در سرانه ناخالص ملی برای آموزش و تحقیقات داشته باشند و ان را افزایش دهند. این افزایش سهم در سرانه ناخالص ملی نیازمند توسعه روابط بین الملل است.

مدیرکل ارتباط صنعت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در شرایط پساتحریم می توان زمینه خوبی ایجاد کرد تا خدمات مناسبی را در کنارهمکاری ها به آن ها ارائه دهیم. چون خیلی از کشورها هم نیازمند بعضی از فناوری ها و دانش فنی ما هستند ولی باز هم به خاطر شرایط تحریم این موضوع امکان پذیر نبوده است. فرستادن افراد محقق به اجتماعات و همایش های بین المللی هم باید در شرایط پسا تحریم درنظر گرفته شود. از طرفی این رفت و آمدها باعث به وجود آمدن شرایط تحقیقات مشترک می شود که این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد. لذا نیازمند برنامه ریزی دقیقی هستیم تا در شرایط پساتحریم بتوانیم از همه این زمینه ها استفاده کنیم. هرچند این مقوله نباید اجازه دهد تا ما از تولید و خلق فناوری غافل شویم.

او در ادامه درباره برنامه ریزی های دانشگاه آزاد در شرایط پساتحریم گفت: دانشگاه آزاد هم از این قاعده نیست و به واسطه اینکه بعضی از واحد های بزرگترین دانشگاه حضوری جهان در چند کشور قرار دارد با توسعه این ارتباطات، می توانیم توسعه فنی که در کشور ما قرار دارد را به کشور های دیگر انتقال دهیم و از این طریق که یکی از راه های خوب درآمدزایی هم است فوایدی بسیاری را به دست آوریم. دانشگاه آزاد هم با 11 هزار آزمایشگاه می تواند در شرایط پسا تحریم انتقال دهنده دانش فنی مناسبی باشد. شرکت های دانش بنیان هم در این شرایط هم می توانند پیشرفت داشته باشند و هم درآمدزایی مناسبی به دست آورند و البته دانشگاه آزاد به شدت این موضوع را دنبال می کند.

20101

کد خبر: 533613

وب گردی

وب گردی