ویژه نامه شهرکتاب فرشته منتشر شد

اهالی هنر و ادب از شهرکتاب و تاثیر آن بر فرهنگ کتاب خوانی گفتند.

به گزارش ایسکانیوز شهرکتاب با این باور شکل گرفت که تولید و توزیع اطلاعات، مهم‌ترین ابزار توسعه‌یافتگی در جامعه‌ی جهانی امروز است. بهره‌گیری از سیلان پرخروش اطلاعات در سطح جهانی، تولید اطلاعات و تقویت این جریان پرخروش در جهت افزودن بر دانش جهانی و ایجاد تفاهم و همدلی بین فرهنگ‌ها، بالنده کردن فرهنگ ملی ـ اسلامی از طریق گزینش برتر و بهتر از اطلاعات تولید شده در سطح جهانی، خودی‌سازی این اطلاعات از طریق دانش ترجمه، بزرگداشت فرهنگ ملی از طریق بزرگداشت صاحبان فرهنگ و فرهنگ‌سازان، سرانجام ایجاد محیط های پژوهشی و انتقادی با هدف تولید فکر از جمله هدف‌های اصلی در شکل‌گیری شهرکتاب بوده است. کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد.

خبرنامه شهرکتاب فرشته این بار در قالب ویژه نامه منتشر گردید. این ویژه نامه با سرمقاله ای از یاشار نورایی، و یادداشت اهالی ادبیات، موسیقی، سینما و تئاتر کشور از جمله عزت الله انتظامی، امین تارخ، هانیه توسلی، سیمین معتمدآریا، کامبوزیا پرتوی، پوران درخشنده، بهزاد فراهانی، علی باباچاهی، ارسلان کامکار، کیوان ساکت، شهرام شکوهی و... در خصوص تاثیر شهرکتاب بر فرهنگ کتابخوانی منتشر شد.

امین تارخ در یادداشت خود آورده است:

به عنوان یک اهل هنر خیلی خوشحالم که به هر خیابانی که می‌روم ،تعدادی کتابفروشی هست؛ قبلا اگر کسی می‌خواست کتاب بخرد باید به فروشگاه‌های روبروی دانشگاه تهران مراجعه می‌کرد. الان فروشگاه‌هایی مثل شهر کتاب هست که به خوانندگان این سرویس دهی را انجام می‌دهند.تاسیس چنین شرکت بزرگی کاری بسیار پسندیده است اما امیدوارم که به همین اندازه اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی هم صورت بگیرد. زیرا که اگر چه تاسیس فروشگاه های زنجیره ای کتاب در فرهنگ کتابخوانی مردم تاثیر دارد اما مشکل را حل نمی کند.هشتاد درصد این کار به عهده‌ی اهل هنر،فرهنگ و رسانه است؛ممکن است کتابفروشی در سطح شهر زیاد باشد اما مردم نیاز به کتاب خواندن را احساس نکنند.اهالی فرهنگ و هنر و رسانه هم در کنار شهر کتاب باید خودشان را مسئول بدانند ؛من به شخصه اگر شهر کتاب برنامه ای برای معرفی کتب سینمایی بگذارد اگر وقتم اجازه بدهد حاضرم در آن شرکت کنم تا سهمی در رشد فرهنگ کتابخوانی در سرزمینم داشته باشم.

همچنین هانیه توسلی در این باره نوشت:

واقعا نمی توانم بگویم تاثیر دارد یانه چون مردم کتاب نمی خوانند !اما چون فروشگاه شهر کتاب جایی است که کتاب ها در آن شیک تر و زیباتر چیده شده اند؛ آدم‌ها شاید ترغیب شوند و تاثیر بپذیرند اما خیلی نه !حتی در مورد شهرستان ها(که ممکن است بگوییم مردم به خاطر عدم دسترسی کتاب نمی خوانند) ،چون شهر کتاب در شهرستان های کوچک شعبه ندارد.

به نظرم شهرکتاب اگر بخواهد روی فرهنگ کتابخوانی مردم تاثیر بگذارد باید در شهرستان‌های کوچک هم خودش را توسعه بدهد.شهر کتاب البته در تهران فعال است و برنامه برای رونمایی کتاب و معرفی نویسنده‌ها می گذارد این ها همه تاثیر دارد اما تاثیر اصلی را آموزش و پرورش باید بگذارد با برگزاری مسابقات کتابخوانی که محدود به کتب درسی و کتبی که فقط خودشان می پسندند نباشد!مثلا بعضی کتاب ها مورد پسند مدارس نیست ؛خود من بخاطر داشتن کتاب فروغ در دبیرستان توبیخ شدم. کتاب‌های خوبی مثل کتاب های هوشنگ مرادی کرمانی شاید از نظر مدارس مشکل دار نباشد اما همین برخورد انتخابی باعث شده که مردم بسیاری از نویسنده‌های معروف مثل موراکامی،میلان کوندرا و بولگاکف را نمی شناسند.شناساندن این ها به نظرم کار آموزش و پرورش است و شهر کتاب خیلی نمی تواند تاثیر بگذارد.من قبلا در اینستاگرامم کتاب معرفی می کردم اما الان خیلی امیدی ندارم چون تاثیری که من بازیگر می گذارم خیلی عمیق نیست.کتاب را باید برای خود کتاب خرید و این مسئله با افزایش شعبه ها شهرکتاب حل نمی شود!

ارسلان کامکار، آهنگساز و نوازنده درباره تاثیر شهر کتاب ها در فرهنگ کتاب خوانی می گوید: تاثیر نهادهای فرهنگی به ویژه شهر کتاب ها در علاقه مندی مردم به کتاب و کتاب خوانی بسیار زیاد است و این مراکز مردم را به کتاب خوانی دعوت می کند. شهر کتاب جای خوبی برای قشر جوان است که پیشنهاد می کنم هر از چند گاهی به این مراکز سری بزنند زیرا سبب می شود به سوی کتاب جذب شوند.

کامکار در ادامه می افزاید: این مراکز نقش مهمی در معرفی کتاب دارند، مردم باید به این محیط های فرهنگی بیشتر سر بزنند و بهتر است فرزندانمان را از همان کودکی با کتاب و کتاب خوانی آشنا کنیم.

علاقه مندان می توانند برای دریافت ویژه نامه و استفاده از مطالب به لینک زیر مراجعه کنند.

http://www.fereshtehbookcity.com/wp-content/uploads/2015/10/fereshteh-bookcity-booltan-6-L.pdf

502502

کد خبر: 533711

وب گردی

وب گردی