امسال؛ رکورد تولید انار شکسته شد/ بازسازی زیر ساخت های صادرات انار به بازارهای جهانی

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال میزان تولید انار به یک میلیون تن رسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ابوالقاسم حسن پور، با اشاره به اینکه سطح زیر کشت انار حدود 82 هزار هکتار است، افزود: امسال با اجرای طرح های مدیریت باغ، هرس و تغذیه به موقع و مناسب از 65 هزار هکتار باغ اقتصادی یک میلیون تن انار برداشت می شود.

وی، گفت: میزان تولید انار سال گذشته 950 هزار تن بود.

بازسازی زیر ساخت های صادرات انار به بازارهای جهانی

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، از بازسازی زیر ساخت های صادرات محصول انار به بازارهای جهانی خبرداد و افزود: کره جنوبی از مهمترین بازارهای محصول انار ایران بود که به علت وجود مشکلات صادرات از سال 86 به این کشور متوقف شده بود و این مشکل باتلاش معاونت باغبانی و مسئولان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی پس از مذاکرات و جلسات متعدد با مسئولان قرنطینه کره جنوبی رفع شد.

حسن پور گفت: مسئولان قرنطینه کره جنوبی بازدیدهای متعددی از باغات و کارخانجات تبدیلی و تکمیلی داشتند که پس از آن مجوز صادرات به کره جنوبی را صادر کردند.

وی، افزود: با صدور مجوز صادرات به کره جنوبی امسال 100 هزار تن انار و دیگر فرآورده های آن به بازارهای جهانی صادر می شود.

مهمترین رقبای ایران در صادرات انار

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، ترکیه، چین و آمریکا را مهمترین رقبای ایران در صادرات انار به بازارهای جهانی دانست و گفت: محصول انار ایران از لحاظ کیفیت و سلامت در جهان بی رقیب است و محصول هیچکدام از کشورها به پای انار ایران نمی رسد.

حسن پور افزود: باغات ایران در حاشیه کویر مرکزی قرار دارد و به علت شرایط مطلوب آب و هوایی و اختلاف زیاد، در اواخر شهریور و مهر به دست می اید و با مدیریت باغداران با تجربه در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و از آنجا که غنی ترین میزان آنتی اکسیدان را دارد بهترین محصول انار جهان تولید می شود.

وی، درباره وضع آفت کرم گلوگاه انار در باغات کشور، گفت: رها سازی حشره تریکوگراما برای مبارزه با کرم گلوگاه، پاک سازی گلوگاه انار از پرچم ها، استفاده از اشعه طول موج کوتاه و حتی پوشاندن درخت و میوه انار از راهکارهایی است که برای مقابله با آفت در باغات سراسر کشور اجرا شده است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، افزود: در پی اجرای روش های بیولوژیک مقابله با آفت کرم گلوگاه جمعیت این آفت درباغات انار کاهش یافته است.

حسن پور، گفت: از آنجا که این حشره قادر به پرواز است اعتقاد داریم که مقابله با آن به صورت صدرصد امکان پذیر نیست، اما جمعیت این آفت در باغات بیش از 50درصد کاهش یافته است.

وی، تاکید کرد: اگر مبارزه به موقع با آفت کرم گلوگاه انار انجام نشود 30 درصد محصول از بین خواهد رفت.

401401

کد خبر: 533771

وب گردی

وب گردی