لیببی محل درگیری های جدید بین آمریکا، فرانسه و روسیه

پایگاه اخبار مصر روز سه شنبه با انتشار گزارشی درباره اوضاع لیبی نوشت: لیبی به منطقه ای برای درگیری های جدید بین آمریکا، فرانسه و روسیه تبدیل شده است.

در این گزارش آمده است: آمریکا قصد دارد پایگاهی برای هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی مرزهای تونس و لیبی ایجاد کند.
این تصمیم بعد از سفر اخیر رئیس جمهوری تونس به واشنگتن و دیدارش با رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ شده است.

پایگاه اخبار مصر به نقل از پایگاه خبری فرانسوی موند آفریک نوشت: هدف از ایجاد این پایگاه و میزان هماهنگی بین واشنگتن و پاریس در روزنامه های تونس و الجزایر بحث برانگیز شده، به ویژه آنکه این اقدام قرار است در مناطق ساحلی آفریقا که تحت نفوذ فرانسه می باشد، انجام گیرد.

از سوی دیگر روزنامه الجزایری الفجر به نقل از منابع امنیتی این کشور نوشت: وزارت دفاع آمریکا درحال آماده سازی استقرار هواپیماهای بدون سرنشین از نوع ریبر در جنوب تونس در سطح یک مثلث مرزی با لیبی و الجزایر است.

ادعا شده که این اقدام با هدف نظارت بر تحرکات تروریست ها و گروه های مسلحی که در منطقه لیبی فعالیت می کنند، صورت می گیرد.
برپایه این گزارش، وزیر خارجه تونس اخیرا اعلام کرد که پیوستن کشورش به ناتو نوعی مشارکت استراتژیک است نه نظامی و این اقدام در چارچوب همکاری های اطلاعاتی و امنیتی و تسهیل دستیابی تونس به تکنولوژی هایی که بتواند از مرزها به طور بهتر محفاظت کند، صورت گرفته است.

یک منبع امنیتی به روزنامه الجزایری الفجر گفت: آمریکایی ها و فرانسوی ها بر نزدیکی و هماهنگی دستگاه های نظارتی بین یکدیگر به توافق رسیده اند تا در صورت لزوم آماده هدف قرار دادن لیبی باشند.

این منبع امنیتی که نامش در گزارش ذکر نشده تاکید کرد که هواپیماهای آمریکایی جنگنده هستند و نه نظارتی.

این منبع گفت: از جمله دلایل مهمی که موجب شده پنتاگون هواپیماهای بدون سرنشین در جنوب تونس مستقر کند دخالت روسیه در خط درگیری های سوریه است.

برپایه این گزارش، سازمان های اطلاعاتی آمریکا و فرانسه به گزارش ها و اطلاعاتی دست یافته اند مبنی بر اینکه تعداد زیادی از تروریست ها و افراد مسلح در سوریه در پی بمباران های روس ها، به مصراته، درنه و طرابلس لیبی فرار کرده اند و این وضعیت تهدیدی برای منافع آمریکا و کشورهای اروپایی در این مناطق است.

روزنامه تونس گازت نیز نوشت: آمریکا نیروهایش را در آفریقا افزایش می دهد و فرانسه تعداد هواپیماهای بدون سرنشین خود را در مرزهای بین لیبی، الجزایر و تونس زیاد می کند.

این اقدامات در واکنش به حملات روسیه و قرار دادن یکی از ماهواره های روسی برای نظارت بر جریان های لیبی صورت گرفته است.
روزنامه عربی زبان الحیات چاپ لندن نیز در این باره نوشت: روسیه با اظهار نگرانی از گسترش تروریست های داعش در لیبی به مقامات الجزایر و مصر اعلام کرده امکان هدف قرار دادن تروریست ها همانند عملیاتی که اکنون در سوریه صورت می گیرد وجود دارد اما الجزایر تا این لحظه ترجیح داده سکوت اختیار کند.

تحلیلگران معتقدند که روسیه با استفاده از هواپیماهای شناسایی و ماهواره های جاسوسی تحرکات تروریست ها را در لیبی تحت نظر دارد.
روسیه همچنین بر مناطق ساحلی شرقی در نزدیکی مرزهای مصر و لیبی نیز نظارت می کند.

در همین حال روزنامه ها نوشته اند که تحرکات روسیه، آمریکا و فرانسه امکان رویارویی بین المللی با تروریست های داعش را در لیبی به وجود آورده است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 533804

وب گردی

وب گردی