تالار شمالی کاخ موزه چهلستون  مرمت شد

مسئول گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از پایان مرمت اتاق شمال غربی تالار اصلی مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، منصور زیرک با اعلام این خبر گفت: مرمت این بخش از (اتاق شمال غربی تالار اصلی) کاخ موزه چهلستون به دلیل بروز آسیب‌هایی همچون آسیب‌های شیمیایی ناشی از آلودگی هوا بر روی تزیینات تالار، وجود گرد و غبار بر روی تمام سطوح تزیینات تالار، پوسته شدن رنگ‌های تزیینات به مرور زمان و برخی آسیب‌های انسانی، در دستور کار این حوزه قرار گرفت.

او افزود: کار مرمت این تالار به همت کارشناسان و استادکاران حوزه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان طی شش ماه با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال به انجام رسید.

زیرک تأکید کرد: عملیات مرمت این تالار شامل پا‌ک‌سازی و تثبیت رنگ‌های در حال ریزش تزیینات، مرمت گچ‌بری‌های تالار، موزون‌سازی رنگ‌های نقاشی‌های دیواری و تثبیت تزیینات تالار بوده است.

کاخ موزه چهلستون به عنوان بخشی از دولت‌خانه عظیم صفوی در دوران سلطنت شاه عباس اول بنا شده و سپس به صورت کنونی در دوران سلطنت شاه عباس دوم صفوی به عنوان محل پذیرایی از سفرا و میهمانان خارجی دربار صفوی در سال 1057 هجری قمری در میان باغ بزرگ جهان نما به بهره‌برداری رسید. این مجموعه عظیم تاریخی در سال 1390 در مجموعه باغ‌های ایرانی به ثبت جهانی رسید.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 533829

وب گردی

وب گردی