مهندسی ورزشی نهال نوپای دانشگاه آزاد اسلامی/سارنگ: مهندسی ورزشی فرصت طلایی برای اقتصاد دانش بنیان

مهندسی ورزش، تخصصی است که در آن طراحی عناصر ، فضاها و اماکن ورزشی از قبیل کف پوشها، فضا، نور و صداگیری و..... از یک سو و شناسایی نکات مهم در تحلیل و طراحی ابزار جدید،‌ از سوی دیگر مورد توجه قرار می گیرد .این در حالی است که مهندسی ورزش، رشته ای جذاب و پرکاربرد است اما متاسفانه هنوز در سطح کشور و مدیران اجرایی ورزش به خوبی شناخته نشده است.

محمدجواد آخوندی: دکتر رضا سارنگ مدیر کل تربیت بدنی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرگروه مهندسی ورزشی و موسس و بنیانگذار رشته مهندسی ورزشی با حضور در ایسکانیوز، باشگاه خبرنگاران ایران از روز اول تاسیس این رشته تا جایگاه امروزه این رشته را بازگو کرد.

متن این گفت و گو را در زیر می خوانید؛

*به عنوان اولین سوال بفرمایید لزوم وجود این رشته در کشور چیست؟

مهندسی ورزش یک رشته دانشگاهی است اما این رشته یک فرآیند در جامعه است و مانند قطعه نیست که قابل خرید باشد. باید فرآیند زمانی اموزش و سپس تولید علم و فن به وجود آید تا بتوانیم بگوییم صاحب این رشته هستیم. این نیاز جدی در کشور و در بین ورزشکاران وجود داشت تا مشکلات ان ها با تجهیزات ورزشی مرتفع شود. هیچ وقت راه حلی وجود نداشت و گاها تصادفی یک ورزشکار با امکانات خوب مانند توپ یا سالن مناسب تمرین خود را انجام می داد. هر چند که اصول مهندسی در ورزش قبل از این وجود داشت منتها علم و دانش مهندسی ورزش مشکلات ورزشی را شناسایی و برای بهبود شرایط راه حل ارائه می کند. به طور مثال کفپوش ورزشی ساخته شده است. ایا میزان محلول این کفپوش که برای سال 1970 میلادی بوده است، نباید عوض شود؟ در نتیجه مهندسی ورزش یک فرآیند برای توسعه و ارتقا ورزش از منظر تجهیزات و اماکن ورزشی است. نیاز این موضوع در کشور ما خیلی بیشتر از کشورهای دیگر است و خوشبختانه مسئولین در حال روی آوردن به این حوزه هستند. البته اقدامات صورت گرفته در سطح شهر برای سالن های ورزشی و دستگاه های ورزشی مناسب است اما بعضی از این دستگاه ها و سالن ها، مناسب برای همه سنین نیست و این وظیفه مهندسی ورزش است تا این موضوعات را به تفکیک مشخص کند.

*دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه این رشته نوپا در کشور چه کمکی کرده است؟

این اتفاق در دانشگاه آزاد رخ داده است و اگر این کمک نبود قطعا تلاش شبانه روزی ما به این دلیل که پشتوانه علمی نداشتیم ثمره نداشت و به این موفقیت و جایگاه دست پیدا نمی کردیم. زمان دکتر جاسبی به این دلیل که رشته اضافه کردن به این سادگی نبود، واقعا مسئولان وقت همت کردند و نسبت به این رشته آینده نگری خوبی نشان داده شد و به چند دانشجوی دکتری روی خوش نشان داده شد و این رشته ایجاد شد. در زمان دکتر میرزاده هم توجه ویژه ای نسبت به مهندسی ورزش شد. نمونه بارز این توجه ویژه هم راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد این رشته بود که در بهترین زمان ممکن شکل گرفت. اهمیت زمان این موضوع از این بابت است که زمانی گفته می شد چرا مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود ندارد؟ ولی با حمایت دکتر میرزاده کارشناسی ارشد این رشته از مهرماه راه اندازی شد. البته دکتر عباسپور هم در این راه دلگرمی ما بودند و کمک بسیار زیادی در این راه به ما کردند.

*چه انتظاری از معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی دارید؟

در دعوتی که ما از دکتر دادکان به عمل آوردیم و به گروه آمد، علاقه خاصی به این موضوع پیدا کرد و حمایت ضمنی خود را اعلام کرد. با توجه به مشغله دکتر دادکان و با توجه به اینکه ما از وزارت ورزش و جوانان کم امید هستیم، واقعا به معاونت ورزش امیدوار هستیم. چراکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، خود می تواند پیشرو و پیشقدم در این راه باشد. این موضوع دونکته دارد. ابتدا اینکه می تواند ورزش دانشگاه ازاد را تحث تاثیر قرار دهد و از طرفی هم می تواند الگوی مناسبی برای ورزش کشور باشد.

*چند فارغ التحصیل در این رشته وجود دارد؟ درباره استخدام و بازار کار دانشجویان فارغ التحصیل تمهیداتی از سوی گروه مهندسی ورزشی اندیشیده شده است؟

فکر می کنم فارغ التحصیلان رشته مهندسی ورزشی تا امروز حدود 300 نفر بوده است. خوشبختانه موضوعی که ما در گروه مهندسی ورزش جدی گرفته ایم بازار کار برای فارغ التحصیلان است. وزارت ورزش، آزمایشگاهی با عنوان تست ورزش را راه اندازی کرده و ما هم دانشجویان موفق از لحاظ تحقیقات و پروژه ها را به این مرکز معرفی کرده ایم. در همین راستا خوشبختانه چند نفر از دانشجویان ما در این ازمایشگاه استخدام شده اند و مشغول به فعالیت هستند. یکی از دانشجویان خوب ما هم در ورزش وزارت نفت معرفی شده و اشتغال دارد. حتی بعضی از دانشجویان ما در شهرداری مشغول به فعالیت هستند. با توجه به خاص بودن مهندسی ورزش و کم رقیب بودن آن و البته با توجه به اینکه گروه سعی کرده از ابتدا دانشجویان را با پروژه های کاربردی اماده ورود به بازار کار کند، این موقعیت مناسب برای دانشجویان ما فراهم شده است. البته ما این اعتقاد را داریم که زمانی موفق خواهیم بود که تمام دانشجویان ما بتوانند در رشته خود کسب درآمد کنند. این موضوع درست است که در این فرآیند بار مسئولیت دانشگاه بیشتر می شود اما ایجاد چرخه ارتباط مهندسی ورزش با صنعت عامل موفقیت این رشته خواهد بود. پس وظیفه ما به عنوان بنیانگذار این رشته بسیار سنگین تر است. البته در این موضوع شهامت جوانان هم دخیل است و همیشه به دنبال کار به اصطلاح کارمندی نباشند.

ما این اعتقاد را داریم که زمانی موفق خواهیم بود که تمام دانشجویان ما بتوانند در رشته خود کسب درآمد کنند. این موضوع درست است که در این فرآیند بار مسئولیت دانشگاه بیشتر می شود اما ایجاد چرخه ارتباط مهندسی ورزش با صنعت عامل موفقیت این رشته خواهد بود. پس وظیفه ما به عنوان بنیانگذار این رشته بسیار سنگین تر است.

*تعداد اساتید گروه مهندسی ورزشی واحد علوم تحقیقات چند نفر است؟ آیا استخدام هیات علمی در دستور کار این گروه قرار دارد؟

در حال حاضر 5 استاد در گروه مهندسی ورزشی با ما همکاری می کنند. جدای از این موضوع با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی یک سری از افراد در حال تربیت هیات علمی برای این رشته مدنظر داریم که پس از گذراندن دوره های مختلف، به عنوان هیات علمی با ما همکاری خواهند داشت. با این تفاوت که این افراد به این دلیل که مقطع دکتری در مهندسی ورزش وجود ندارد، تز دکتری خود را در رابطه با مهندسی ورزش ارائه می دهند را جذب خواهیم کرد. این امکان تا قبل مدیریت دکتر میرزاده وجود نداشت که خوشبختانه با حمایت های لازم این امکان فراهم شد.

*وضعیت مهندسی ورزشی در سطح بین المللی به چه صورت است؟ آیا گروه مهندسی ورزشی واحد علوم و تحقیقات جایی برای خود در سطح بین المللی کسب کرده است؟

در دنیا ورزش به سمت تکنولوژی می رود و هر روز از این تکنولوژی ها استفاده می شود. از چمن و کفپوش تا داوری های ورزشی، همگی از این فناوری ها استفاده می کنند. زمانی که ما این رشته را راه اندازی کردیم، این رشته در 4 دانشگاه جهان تدریس می شد و هم اکنون هم حدودا 11 دانشگاه جهان هستند که این رشته را راه اندازی کرده اند. این اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی برای کشور است که به عنوان 4 کشور اول دنیا بوده که این رشته را داشته است. از طرفی این رشته به دلیل استقبال روزافزون در دنیا خواهان زیادی دارد که می تواند درآمدزایی هم داشته باشد. در همین راستا هم به زودی کنفرانس بین المللی مهندسی ورزش را هم برگزار خواهیم کرد.

*آیا مهندسی ورزشی می تواند بهره ای از اقتصاد دانش بنیان ببرد؟ چه فعالیتی در این زمینه داشته اید؟

دانشگاه آزاد این زمینه را به دلیل اینکه یکی از دغدغه های مهم این مجموعه علمی است، محیا کرده است. یکی از شروط اقتصاد دانش بنیان نوآوری است که این موضوع در مهندسی ورزش خیلی کاربرد دارد. ما هم در همین راستا در کشور اقدامات منحصر به فردی را داشته ایم. شرکت های دانش بنیان ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد می کنند. پس همه این ظرفیت ها فرصت طلایی را در اختیار ما می گذارد و من این نوید را می دهم که طی ماه های آینده شرکت دانش بنیان مهندسی ورزش راه اندازی می شود. و در نهایت همه این اقدامات به نفع دانشگاه و دانشجویان خواهد بود. بسیاری از پروژه های ما که تجاری شده اند در نمایشگاه آزاد اکسپو به عرصه گذاشته شد و باعث شد این محصولات را به فروش برسانیم. این هم به دلیل استقبال روزافزون از این رشته و ظرفیت این حوزه است.

20101

کد خبر: 533830

وب گردی

وب گردی