در بازار جهانی موادمخدرهر روز یک ماده جدید تولید می شود

هومان نارنجی ها* مصرف شیشه در کشور هنوز آمار نگران‌کننده‌ای دارد؛ با این که مشاهدات کلینیکی و پژوهش‌های ملی، خانواده مخدرها شامل هروئین و تریاک را در بازار مصرف جلوتر از شیشه نشان می‌دهد، اما امپراتوری سال‌های اخیر شیشه مدتی است رو به افول گذاشته است.

امپراتوری سال‌های اخیر شیشه مدتی است رو به افول گذاشته است که علت آن را می‌شود هم به گرانی اخیر این ماده و هم به موج آگاه سازی علیه آن و نیز کمپین‌های ضد شیشه در جامعه ربط داد.مصرف شیشه در کشور هنوز آمار نگران‌کننده‌ای دارد؛ با این که مشاهدات کلینیکی و پژوهش‌های ملی، خانواده مخدرها شامل هروئین و تریاک را در بازار مصرف جلوتر از شیشه نشان می‌دهد، اما امپراتوری سال‌های اخیر شیشه مدتی است رو به افول گذاشته که علت آن را می‌شود هم به گرانی اخیر این ماده و هم به موج آگاه سازی علیه آن و نیز کمپین‌های ضد شیشه در جامعه ربط داد.

در واقع این موج آگاهی رسان سبب شده بسیاری از خانواده ها با این ماده روانگردان و اثراتش آشنا شوند و حتی خود معتادان نیز از مصرف شیشه هراس داشته یا آن را ماده انتخابی اول خود قرار ندهند.

به این دلایل، کاهش مصرف شیشه و سیرنزولی گرایش به آن را این روزها می توان لمس کرد و به احتمال قریب به یقین این روند ادامه دار خواهد بود و مصرف شیشه درآینده دچار روند خود محدود کننده تری خواهد شد.

«مواد» جدید تمامی ندارد

می توان حدس زد ماده ای که در آینده جای شیشه را میگیرد مخدرهای سنتی خواهد بود از جمله تریاک؛ چون این مواد در کشور در دسترس است و مصرف کنندگان به طور قطع به سمت این مواد گرایش می یابند.

در این میان اما عده ای نگران رواج روانگردان های جدید در بازار ایران هستند که در پاسخ باید گفت این تصور غلط است که هرماده جدیدی که در دنیا عرضه می شود بلافاصله راهش را به سمت ایران نیز باز می کند؛ چون ورود یک ماده جدید به کشور به فرآیند واردات، میزان استقبال مصرف کنندگان از آن، ذائقه خریداران، قیمت مواد و عوارض آن بستگی دارد، نه لزوما خواست باندهای قاچاق.

اما آنچه برای کشور ما مهم و حیاتی است کار درحوزه فرهنگ سازی برای مبارزه با اعتیاد است؛ چون در بازار جهانی موادمخدرهر روز یک ماده جدید تولید می شود و ممکن است این ماده به ایران نیز راه پیدا کند.

پس ما به جای این که هرروز سعی کنیم کمپینی علیه یک ماده راه بیندازیم باید فرآیند پیشگیری از اعتیاد را اصلاح و تقویت و در موردش اطلاع رسانی کنیم.

درواقع باید به جامعه بیاموزیم هیچ ماده سرخوش کننده و لذتبخش چه خوراکی، چه تزریقی و چه تدخینی وجود ندارد که بی عارضه، بی اعتیاد و خالی از اشکال باشد. اگر بتوانیم افراد را با آگاه سازی در برابر اعتیاد مصون کنیم، دیگر لازم نیست هر روز از بابت یک ماده اعتیادآور جدید نگران باشیم.

* پژوهشگر اعتیاد

کد خبر: 533850

وب گردی

وب گردی