ورود گاز؛ عرضه سوخت های حرارتی را کاهش داد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، گفت: ورود گاز میادین پارس جنوبی به مدار موجب شد عرضه و مصرف سوخت های حرارتی به شدت کاهش یابد.

به گزارش ایسکانیوز؛ سید ناصر سجادی در نشست خبری،گفت: وزارت نفت از احداث جایگاه های عرضه سوخت کوچک در کلان شهرها حمایت می کند.

سیاست وزارت نفت حمایت از احداث جایگاه های سوخت کوچک است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران،افزود: هم اکنون عده زیادی متقاضی برای احداث جایگاه های تک تلمبه ای داریم که برای هماهنگی به شهرداری های کلان شهرها معرفی شده اند.

وی افزود: در اصفهان، کار احداث 30 جایگاه کوچک دردست اقدام است و امیدواریم تا پایان سال، این جایگاه ها دایر شوند که به الگویی برای سایر کلان شهرهای کشور بدل خواهد شد.

سجادی، ازمدیران شهری هم خواست با متقاضیان جایگاه ها به ویژه در شهرهایی چون تهران همکاری داشته باشند چرا که احداث جایگاه بنزین هم، یکی از جلوه های خدمات شهری است.

سجادی، افزود: هم اکنون بسیاری از صنایع انرژی بر و نیروگاه ها به جای استفاده از سوخت های مایع از گاز استفاده می کنند و به همین دلیل در 7 ماه نخست امسال ، عرضه نفت سفید 16 و گازوئیل 18 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

وی، افزود: همچنین عرضه نفت کوره در 7 ماه اول سال 34 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است و این بدان معناست که 2 میلیارد و 700 میلیون لیتر نفت کوره کمتر ، در صنایع مصرف شده است.

سجادی افزود: با توسعه گازرسانی به نیروگاه ها، گاز به میزان 16 درصد بیشتر به نیروگاه ها داده شده است و به همین میزان ، مصرف نفت گاز 50 درصد و مصرف نفت کوره 30 درصد در نیروگاه ها کمتر شده است.

وی، با بیان اینکه سال قبل مقداری سوخت حرارتی وارد کردیم، افزود: این روند موجب شد امسال امکان صادرات نفت گاز فراهم شود و بیش از 800 هزار تن نفت گاز به عراق ، افغانستان و پاکستان و 30 هزار تن گاز مایع به پاکستان صادر کردیم.

صادرات 7500 تن سوخت هواپیما به افغانستان و ارمنستان

وی، همچنین از صادرات 7500 تن سوخت هواپیما به افغانستان و ارمنستان خبر داد و افزود: از ابتدای سال 2500 تن نفت سفید هم به کردستان عراق صادر کرده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، درخصوص بانکرینگ (ذخیره سازی) نفت در خلیج فارس هم، گفت: امسال با رشدی 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دو میلیون و 540 هزار تن نفت کوره در خلیج فارس ذخیره کرده ایم و نفت گاز هم 116 هزار تن ذخیره سازی شده است که رشدی 60 درصدی داشته است.

سجادی، همچنین درباره فروش مرزی هم گفت: از ابتدای سال 215 میلیون لیتر نفت گاز در مرزها به فروش رسید که 3 برابر مدت مشابه سال قبل بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین درباره اجرای طرح تحویل گازوئیل در ازای پیمایش، گفت: این طرح برای حدود 300 هزار خودروی گازوئیل سوز بین شهری که به جابجایی کالا و مسافر می پردازند اجرا می شود و پروژه بزرگی است که به کمک دستگاه های دیگر از جمله وزارت راه و شهرسازی اجرا شده است.

وی افزود: سهمیه خودروهای گازوئیل سوز درون شهری نیز 15 درصد در مقایسه با ماه های قبل کاهش یافته و اگر خودرویی عملکرد نداشته باشد تنها براساس جدول سهمیه ها ، سوخت تحویل می گیرد.

سجادی، درباره بدهی خطوط هواپیمایی به این شرکت نیز گفت: ایرلاین ها هزار میلیارد تومان به ما بدهکارند و تلاش هایی درباره تأدیه این بدهی صورت گرفته است.

وی همچنین درباره واردات بنزین به کشور نیز گفت: طبق قانون مجوز واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین را داریم و از ابتدای سال به طور متوسط روزانه 8 میلیون و 400 هزار بشکه بنزین وارد کرده ایم که امیدواریم با به بهره برداری رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از واردات بنزین بی نیاز شویم.

401401

کد خبر: 533875

وب گردی

وب گردی