تهران-ایسکانیوز: آتش تقی پور بازیگر سه عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر که زمانی یکی از بازیگران تئاتر به شمار می رفت اکنون کم کارتر از پیش در عرصه تئاتر حضور دارد. این پیشکسوت عرصه تئاتر در گفتگوی زیر به بررسی وضعیت امروز تئاتر می پردازد.

نمایش "اندر حکایت بلدیه" آخرین اثر عظیم موسوی بود که در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت و اجرای آن به تازگی پایان یافته است. آتش تقی پور که یکی از بازیگران این اثر نمایشی است و درباره این نمایش به خبرنگار تئاتر ایسکانیوز گفت: این اثر نمایشنامه کامل و محکمی دارد و باید به نویسنده اثر اردشیر صالح پور خسته نباشید گفت و البته زحمات کارگردان اثر عظیم موسوی را نباید نادیده گرفت؛ چرا که به خوبی از عهده کارگردانی این اثر برآمده است.

این بازیگر با تأکید بر اینکه "اندر حکایت بلدیه اصفهان" یکی از آثار قابل دفاع در کارنامه کاری اش است، گفت: نمایشنامه را دوست دارم و سعی کرده ام بازی قابل قبولی ارائه دهم و در این راستا تأملات زیادی میان من و کارگردان انجام شده است.

تقی پور در یک جمله نمایش "اندر حکایت بلدیه اصفهان" را این گونه تعریف کرد: این نمایشنامه اثری است مملو از بازی های شادی آور زنانه.وی توضیحات خود را اینگونه کامل کرد:  همه شخصیتهای این نمایشنامه، به جز رئیس بلدیه زن هستند و این اثر در زمره نمایشهای ایرانی قرار دارد.
این بازیگر در ادامه نمایش "اندرحکایت بلدیه اصفهان" را جز آثاری دانست که این روزها کمتر به آن پرداخت می شود و در این مورد گفت: این نمایش یک نمایش کاملأ ایرانی است و از آثاری به شمار می رود که این روزها نمونه آن را کمتر روی صحنه های تئاتر می بینیم.

تقی پور با گلایه از اینکه نمایش ایرانی روز به روز کمتر مورد توجه اهالی تئاتر قرار می گیرد، گفت: باید به نمایش های ایرانی بیشتر پراخته شود تا مخاطب نمایش های ایرانی را فراموش نکند و اگر این اتفاق بیفتد بزودی تئاتر ما تعداد زیادی از مخاطبانش را از دست خواهد داد.

بازیگر نمایش "مرد گل به دهان"  در ادامه وضعیت امروز تئاتر را بغرنج دانست و گفت: اهالی تئاتر، این روزها در تأمین نیازهای اولیه زندگی با مشکل مواجه اند و مسئولان پاسخگو نیستند. مسئولان وعده می دهند  اما وعده و وعید نان شب نمی شود.

وی در این باره ادامه داد: در تئاتر زمانی به وعده ها عمل می شود که دیگر دیر شده است و هنرمند برای امرار معاش به کارهایی غیر از هنرش تن داده است.

بازیگر نمایش "دختران خاک" در پاسخ به این پرسش که بخش خصوصی تا چه حد می تواند تئاتر را به سمت و سوی بهتری سوق دهد، گفت: بخش خصوصی تنها زمانی می تواند به داد تئاتر برسد که از متخصصان و کارشناسان تئاتر کمک گیرد. هر راهکاری نمی تواند تئاتر را نجات دهد. مثلأ شخصی که تحصیلات آکادمیک دارد و در دانشگاه به تعریف درستی از تئاتر رسیده است و سالها روی صحنه های تئاتر دغدغه هنر فاخر داشته اکنون با شعار کمک به بدنه تئاتر به کارگردانی آثار ضعیفی می پردازد که "تئاتر آزاد" نام دارد. چگونه می توان با تولید آثار سخیف به بدنه تئاتر کمک کرد؛ در حالی که داریم سلیقه مخاطب را به سمت دیدن آثار ضعیف متمایل می کنیم؟!

تقی پور با تأکید بر اینکه به ضوابط مرسوم و معقول در تئاتر عمل نمی شود، گفت: تا زمانی که رابطه در جامعه حکمرانی می کند نمی توان از ضوابط و مراتب منطقی و قانونی سخنی به میان آورد.

این هنرمند ادامه داد: واقعیت این است که ما انقلاب فرهنگی نکردیم. اگر معتقدیم که چنین انقلابی شکل گرفته پس چرا چنین مشکلاتی وجود دارد؟ با وجود چنین وضعیتی باید اعتراف کنیم که به اصول انقلاب فرهنگی عمل نشده است.

این پیشکسوت عرصه تئاتر با اشاره به وضعیت اسفناک پیشکسوتان تئاتر در سالهای اخیر گفت: کار به آنجا رسیده است که سابقه هنری یک هنرمند هیچ امتیازی برای او محسوب نمی شود؛ تا آنجا که یک هنرمند برای گرفتن وام بانکی باید زمان و توان خود را صرف پیمودن پله ها و پیچ و خم راهروی اداره ها کند و در مقابل اشخاصی با اعتبارات کاذب به سودهای میلیاردی می رسند.

این بازیگر در پایان تأکید کرد که در هر صورت باید عدالت اسلامی رعایت شود و گرنه چنین می شود که تعادل اجتماعی جامعه به هم می خورد و مشکلات بزرگتری دامن جامعه را می گیرد.

آتش تقی پور بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینماست و تا کنون در آثار زیادی به ایفای نقش پرداخته است. "اندر حکایت بلدیه اصفهان" به کارگردانی سید عظیم موسوی، آخرین اثر این هنرمند است که به تازگی در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه بود.

 

 
کد خبر: 54241

وب گردی

وب گردی