خون دیگر رایگان به بیمارستان‌ها داده نمی‌شود/ظرفیت پایین اورژانس‌ها در حوادث

بیمارستان‌های کشور آمادگی پشتیبانی از یک سناریوی تهدید در سطح متوسط را ندارند، در بخش انجام عملیات‌های اورژانسی (تروما)، ظرفیت‌ها پایین است و مردم ذهنیت مقابله با حوادث را ندارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها ٩‌درصد ایرانیان از نحوه برخورد با حوادث طبیعی و غیرطبیعی آگاه هستند اینها بخشی از موضوعاتی بود که روز گذشته در گردهمایی پدافند غیرعامل در نظام سلامت مطرح شد.

محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، علیرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل و امین صابری‌نیا، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کشور در تالار امام علی دانشگاه شهید بهشتی جمع شدند و درباره آمادگی حوزه درمان در بحران‌ها صحبت کردند.
علیرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، یکی از ابعاد پدافند غیرعامل را کاهش تلفات و خسارات انسانی عنوان کرد و گفت: «این موضوع به‌طور مشخص به حوزه سلامت بازمی‌گردد و یکی از اصلی‌ترین اثرات پدافند غیرعامل در حوزه انسان است.» او اصلی‌ترین سرمایه را سرمایه انسانی اعلام کرد: «ارزش سرمایه‌های فیزیکی نیز به خدمات‌رسانی و سرویس‌دهی به انسان‌هاست و پدافند غیرعامل انسان‌محور است و تلاش می‌کند که خسارت را در حوزه انسان کاهش دهد.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل معتقد است که حوزه تروما نیاز به ظرفیت‌های عملی دارد: «وزارت بهداشت باید قادر باشد یک سناریوی تهدید متوسط را پشتیبانی کند. برای این کار نیازمند سامانه عملیاتی اورژانسی است. چرا که هم اکنون این پشتیبانی پایین است.»

او افزود: «ما هنوز در تروما به آمادگی مطلوب نرسیده‌ایم و باید ظرفیت‌های بیشتری در این زمینه ایجاد شود. درحال حاضر ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های ما به دلایل مختلف پایین است و با ٥٠٠ یا ٦٠٠ نفر مجروح همزمان ظرفیت اورژانس تهران تکمیل می‌شود. باید با روش‌های خاص بتوانیم ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.»

فرمانده پدافند غیرعامل در ادامه، ویروس‌های کرونا، ابولا و ایدز را از ویروس‌های دستکاری شده اعلام کرد: «تکلیف ما این است که زیرساخت‌های لازم در زمینه پدافند زیستی را آماده کنیم. این زیرساخت‌ها می‌تواند از آموزش آغاز شود و تا بانک اطلاعاتی، آزمایشگاه و درمان را در بر بگیرد.»

در ادامه، محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت نقش پدافند غیرعامل در کاهش مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی را مهم اعلام کرد و گفت: «ما در حوادث شاهد تغییر الگوها هستیم. درحال حاضر ابزارهای نوین جنگی، چهره پدافند را تغییر داده است.» به گفته او، کمیته پدافند غیرعامل در وزارت بهداشت در ‌سال ٨٥ تشکیل شد که رسالت آن ایجاد هماهنگی میان بخش بهداشت و درمان در مواقع بروز تهدیدات و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی با استفاده از ظرفیت‌های فیزیکی و انسانی موجود است.

امین صابری‌نیا، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت هم در این گردهمایی، با بیان این‌که در نگاه پدافند برای هر نوع خطری که برای کشور تصور می‌کنیم باید آمادگی وجود داشته باشد، گفت: «در مورد حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله مردم ذهنیت دارند اما در ارتباط با حوادث هسته‌ای، شیمیایی و بیوتروریسم چنین ذهنیتی وجود ندارد و همین آماده نبودن مردم، نگرانی ایجاد می‌کند.»

او به سطح آگاهی ایرانیان در برخورد با حوادث غیرمترقبه اشاره کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها ٩‌درصد از ایرانیان از نحوه برخورد با حوادث غیرمترقبه آگاه هستند، همین باعث می‌شود تا هزینه‌های ناشی از حوادث افزایش پیدا کند.»

او ادامه داد: «برای نمونه اگر یک حادثه شیمیایی در کشور رخ دهد ما نمی‌دانیم مردم یا حتی خودمان چقدر آمادگی داریم.» در پایان این گردهمایی از فعالان پدافند غیر عامل در حوزه سلامت تقدیر شد.

رئیس سازمان انتقال خون کشور :خون دیگر رایگان به بیمارستان‌ها داده نمی‌شود

علی‌اکبر پورفتح‌اله، رئیس سازمان انتقال خون کشور هم در این مراسم حضور داشت. او در گفت‌وگو با «شهروند»، وضع این سازمان در شرایط بحران را تشریح کرد.
با توجه به ذخایر فعلی خون، سازمان انتقال خون چقدر آمادگی حضور در بحران را دارد؟
ما در سازمان برنامه ذخیره خون و فرآورده‌های خونی با نگاه بحران را ساماندهی کرده‌ایم که براساس آن اگر در کشور مصرف روزانه خون و فرآورده‌های خونی در هر استان،کمتر از ٣ روز باشد، آن استان وارد وضع قرمز می‌شود، اگر ذخیره ٥ برابر مصرف روزانه باشد، وضع عادی است و در ٧ برابر مصرف روزانه، دیگر شرایط به گونه‌ای است که از آن استان می‌توان خون به سایر استان‌ها فرستاد.


با این توضیح درحال حاضر وضع ذخایر خونی ما چگونه است؟
با برنامه‌ریزی و مدیریتی که از ابتدای‌ سال قبل انجام شده، هیچ روزی نبوده که ذخایر ما کمتر از ٥ برابر مصرف روزانه باشد. ما حتی در شرایط بحران هم توانستیم وضع را کنترل کنیم. یکی از اقداماتی که انجام دادیم، پایین آوردن خروجی فرآورده‌ها به بیمارستان‌ها بود. برنامه دیگری هم که ساماندهی کردیم، فرهنگسازی برای اهدای گروه خونی O منفی است، چرا که این گروه خونی نیازی به سازگاری با گیرنده خون ندارد و همگانی است. از سوی دیگر هم به‌دلیل نداشتن آنتی‌ژن RH، سیستم ایمنی بدن را تحریک نمی‌کند.


پیش از این برنامه مدیریت و کنترل مصرف خون در بیمارستان‌ها مطرح شده بود. این برنامه به کجا رسید؟ توانستید آن را عملی کنید؟
مدیریت مصرف خون اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که چرخه انتقال خون، اقتصادی شود. چرا که وقتی خون رایگان باشد، فرآورده‌های جایگزین نه استفاده و نه وارد بازار می‌شوند. خوشبختانه در این زمینه کارهای خوبی انجام شده. هیأت دولت، تعرفه‌های خون و فرآورده‌های خونی را در اول فروردین‌ماه امسال تصویب کرد و درنهایت هم ١٤ خدمت انتقال خون تعرفه‌گذاری شد، البته در ابتدا مشکلاتی با بیمه‌ها داشتیم که درنهایت با همکاری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مشکلات حل شد و اجرای این تعرفه‌ها، هفته گذشته ابلاغ و قرار شد تا از اول آبان‌ماه خدمات انتقال خون تعرفه‌گذاری شود.
برای کاهش مصرف خون در اتاق‌های عمل چه اقدامی کردید؟
برای نمونه استفاده از دستگاه‌هایی که هنگام جراحی، خون بیمار را جمع می‌کند و دوباره مورد استفاده بیمار قرار می‌دهد، یا بکارگیری دستگاهی که سیستم انعقادی بیمار را هنگام عمل مانیتور می‌کند، روش‌های مدیریت مصرف خون در بیمارستان‌هاست. تا پیش از این چون خون رایگان بود، بیمارستان‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کردند.


یعنی از این پس خون رایگان به بیمارستان‌ها داده نمی‌شود؟
خیر، بیمه‌ها هزینه‌ها را تقبل کرده‌اند که تعرفه آن مانند سایر سازمان‌ها به انتقال خون داده می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت: اورژانس‌های کشور در شرایط عادی هم بحران دارند

محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه گردهمایی پدافند غیرعامل در نظام سلامت در گفت‌وگو با «شهروند» توضیحات بیشتری درباره آمادگی وزارت بهداشت در بحران داد.


موضوعی که در این گردهمایی از زبان رئیس سازمان پدافند غیرعامل شنیده شد، این بود که اورژانس‌های کشور ما توانایی پاسخگویی به سناریوی بحران حتی در سطح متوسط را ندارند. به اعتقاد شما با این وضعیت، این بخش‌های درمانی چگونه می‌توانند در زمان بحران فعالیت کنند؟
بله، واقعیت این است که زیرساخت‌های درمانی به‌ویژه بیمارستان‌ها و اورژانس‌های بیمارستانی و حتی اورژانس‌های پیش ‌بیمارستانی ما توسعه لازم را پیدا نکرده‌اند. در این زمینه هم محدودیت‌ها جدی است. ما درحال حاضر در مواقع عادی هم بحران داریم، به طوری‌که در بسیاری از ساعت‌های شبانه‌روز در بیمارستان‌های بزرگ و در اورژانس‌ها به‌دلیل نبود تخت خالی، محدودیت زیادی برای پذیرش بیمار داریم. به‌طور قطع این شرایط در زمان بحران تشدید می‌شود. البته در این زمینه تمهیداتی را برای مقابله با بحران اندیشیده‌ایم تا بتوان ظرفیت‌ها را آزاد کرد.
در این شرایط چه باید کرد؟ اگر اتفاقی رخ دهد، بیمارستان‌ها و به‌طور ویژه اورژانس‌ها چطور می‌توانند به مجروحان و مصدومان خدمات درمانی ارایه دهند؟
به هر حال باید بپذیریم وقتی زیرساخت‌های درمانی کشور چه بستری و اتاق عمل و اورژانس محدود است، مشکلات ما در زمان وقوع بحران هم بیشتر می‌شود. با این همه طی امسال و ‌سال آینده، در نظر داریم با ساخت ١٢٠ بخش اورژانس در ١٢٠ بیمارستان کشور، زیرساخت‌های اورژانس را تقویت کنیم. همچنین می‌خواهیم بخش‌های ویژه‌ای را با ٢٤٠٠ تخت ویژه‌ آی‌سی‌یو بزرگسالان، کودکان و نوزادان تا ‌سال آینده راه‌اندازی کنیم. همه اینها برای بخش اورژانس و آی‌سی‌یو است تا هم در مواقع عادی و بحران، به درمان مجروحان کمک کند.
در صحبت‌هایتان به ایجاد ٢ آزمایشگاه‌ با سطح بالای ایمنی - زیستی ٣ در سیستان و بلوچستان و مکانی در نزدیکی تهران اشاره کردید. بر چه اساسی این آزمایشگاه‌ها جانمایی شد؟


ما این ٢ آزمایشگاه را به‌دلیل نوع تهدیدات ویروسی که صورت گرفته ایجاد می‌کنیم، چرا که هنوز در کشور آزمایشگاهی با سطح ایمنی- زیستی بالا نداریم. این آزمایشگاه‌ها برای تشخیص به‌موقع عوامل بیماری‌زای خطرناک مثل مرس و کرونا، ابولا و سایر عوامل بیماری‌زای خطرناک که قدرت انتقالشان بالاست و نیاز به آزمایشگاه ویژه‌ای دارند، ساخته می‌شوند تا از انتشار ویروس‌های خطرناک جلوگیری شود. امیدواریم این ٢ آزمایشگاه به‌زودی راه‌اندازی شوند.

رئیس اورژانس کشور:امسال اصفهان، خوزستان و کرمان درگیر «وبا» بودند

امین صابری‌نیا، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کشور هم در حاشیه این گردهمایی، به پرسش‌های «شهروند» درباره اقدامات اورژانس در ارتباط با کنترل وبا پاسخ داد.


شما در این گردهمایی به شیوع وبا در استان‌های اصفهان و خوزستان اشاره کردید. اورژانس چطور توانست این بیماری را کنترل کند؟
با توجه به پایش و مراقبتی که اورژانس انجام می‌دهد، این بیماری به سرعت در استان‌های اصفهان، خوزستان و همچنین کرمان شناسایی شد. ما هم بلافاصله وارد بحث پیشگیری و آمادگی شدیم. اگر در ارتباط با وبا آمادگی نداشتیم، اتفاقی که در عراق افتاده برای ما هم تکرار می‌شد، یعنی وبا از یک استان شروع و درنهایت در تمام استان‌ها پخش می‌شد.


درحال حاضر وضع شیوع این بیماری در ٣ استانی که اشاره کردید، چگونه است؟ شیوع آن مربوط به چه زمانی بود؟
ما اکنون توانسته‌ایم وضع را کنترل کنیم. وبا عمدتا در تابستان شیوع پیدا می‌کند. این بیماری را هم تابستان امسال در این استان‌ها داشتیم.


در این مدت چند نفر مبتلا شدند؟
بر اساس آماری که ما داریم، تنها در استان کرمان، ٤٠٠ مورد ابتلا ثبت شد که همگی درمان شده و تحت کنترل درآمده است. آمار اصفهان و خوزستان را به‌طور دقیق نمی‌دانم، اما بیشتر موارد ابتلا در خوزستان به‌دلیل نزدیک بودن با عراق است که درحال حاضر این کشور با اپیدمی این بیماری مواجه است. ما هم مشغول پالایش این بیماری در خوزستان هستیم.


به اپیدمی وبا در عراق اشاره کردید. مراسم عزاداری اربعین هم نزدیک است. اورژانس چه اقداماتی برای پیشگیری از ابتلای زائران ایرانی به این بیماری در نظر دارد؟
ما آب‌های مصرفی استان‌های مرزی را تحت کنترل قرار دادیم و درحال کلرسنجی هستیم تا مصرف آب‌های آلوده منجر به بیماری نشود.

105105

کد خبر: 543900

وب گردی

وب گردی