دوربرگردان پرحاشیه؛ گریبانگیر شهر بومهن + تصاویر

دوربرگردان پرحاشیه‌ای که گریبانگیر شهر بومهن شده است این روزها مسدود بوده و بومی‌ها را ناخرسند کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس بیش از یک هفته از مسدود شدن دوربرگردان اصلی شهر بومهن معروف به مسجد اهل‌ بیت (ع) می‌گذرد؛ اما حاشیه‌های زیادی را طی این مدت از این اقدام شهرداری، راهنمایی و رانندگی و همچنین شورای ترافیک شهرستان پردیس شاهد بوده‌ایم؛ این اقدام عدم رضایت بیشتر شهروندان بومهنی و البته خشنودی مسافران عبوری را به همراه داشته است.

بنابراین گزارش، به گفته کارشناسان باید قبل از مسدود شدن دوربرگردان اصلی شهر بومهن محلی جایگزین برای دور زدن خودروها در نظر گرفته می‌شد؛ اما در حال حاضر بدون در نظر گرفتن این امر، این بریدگی با بلوک‌های سیمانی مسدود شده بود.

عده‌ای از مردم این اقدام را متوجه شهرداری، عده‌ای راهنمایی و رانندگی و مسئولان این عمل را متوجه مصوبه شورای ترافیک می‌دانند.

دسترسی‌های ناعادلانه و نارضایتی‌های عمومی

دسترسی مردم به جاده اصلی در ضلع شمالی بومهن به آسانی صورت می‌گیرد و بلوار امام رضا (ع) این معضل را حل کرده، اما برای ساکنان ضلع جنوبی شهر، این اقدام به معضلی اساسی تبدیل ‌شده است؛ به صورتی که در گذشته برای حضور در جاده اصلی راهی کمتر از 500 متر را طی می‌کردند اما در حال حاضر باید بیش از پنج کیلومتر را برای قرار گرفتن در مسیر شهر پردیس یا تهران طی کنند.

همچنین راه دسترسی توسط تابلو در بلوار محراب بومهن نصب ‌شده است که انتهای آن به خیابانی طولانی، خاکی و همراه با دست‌اندازهای زیاد منتهی می‌شود که باید با توجه به مصوبه شورای ترافیک شهرستان پردیس آسفالت شود.

بررسی‌ها نیز حاکی است: آمار رضایتمندی مردم از بازگشایی این دوربرگردان در کمپینی به رأی گذاشته شد و با 93 درصد آرا به بازگشایی این محور و بستن آن در ساعات پیک ترافیک مانند گذشته رأی دادند.

قصه پرغصه فعال نبودن شوراهای تخصصی

معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان پردیس و عضو شورای ترافیک این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران در خصوص این اقدام گفت: در این خصوص کار کارشناسی صورت گرفته است؛ شورای ترافیک در شهرستان پردیس داریم و یکی از مشکلات موجود در پردیس، فعال نبودن شوراهای تخصصی بود.

جواد جودکی تصریح کرد: زمانی که مسئولان باید در زمینه‌های فنی و تخصصی در حوزه‌های خود اظهارنظر می‌کردند، فعالیت چندانی وجود نداشت.

معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان پردیس اضافه کرد: یکی از شوراهای اصلی و کارگروه‌های ما، شورای ترافیک است که در حوزه معاونت عمرانی فعالیت می‌کند؛ با تلاش‌های فراوان این شورا با حضور پلیس راهور، پلیس راه، اداره راه و شهرسازی، سازمان‌های حمل ‌و نقل و ترافیک شهرستان، شهرداری‌ها و ... که در حوزه تخصصی ترافیک فعال هستند، کارش را آغاز کرده است.

جودکی افزود: با توجه به اینکه شهر بومهن از راه‌های مواصلاتی شهرهای شمالی کشور است و یکی از مشکلات اصلی و گره‌های ترافیکی و سنگینی که همیشه با آن مواجه بودیم، دوربرگردان اصلی این شهر بود و به‌ خصوص در زمان تعطیلات این ترافیک به اوج خود می‌رسید، باید پیگیری‌های دقیقی انجام می‌شد.

یک انتخاب از 3 گزینه

معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان پردیس ادامه داد: جلسات مختلفی در این راستا برگزار شد تا این مشکل رفع شود و سه طرح مختلف ارائه شد که در طرح کوتاه‌مدت و ضربتی که مشکل رفع شود و بعد از بررسی کمیته فنی به این نتیجه رسیدیم که دوربرگردان مرکز شهر را که عامل اصلی ترافیک بود، مسدود کنیم.

جودکی در خصوص افزایش مصرف سوخت خودروها بعد از مسدود شدن دوربرگردان گفت: گام نخست این طرح، این بود که بعد از مسدود شدن این دوربرگردان ترافیک به ورودی و خروجی شهر هدایت شود.

او تاکید کرد: در گام دوم این طرح، احداث دوربرگردان‌های استاندارد در مناطقی با شعاع مناسب مطرح است تا هم سرعت گردش بالا برود و از افزایش سوخت خودروهای اهالی جلوگیری شود.

معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان پردیس اضافه کرد: افزایش سوخت نیز در زمان مسدود نبودن این مسیر بیشتر از حال حاضر بود؛ چون گره‌های ترافیکی مرکز شهر بومهن هم باعث مصرف بیشتر سوخت خودروها می‌شد.

جودکی در خصوص طرح دوم این شورا اظهار کرد: در طرح دوم هم میدان ورودی شهر بومهن ساماندهی می‌شود و همچنین در مسیر ورودی شهر و روبروی اداره راهنمایی و رانندگی شهرستان که فضای مناسبی وجود دارد، دوربرگردان‌های استاندارد ایجاد خواهد شد تا رانندگان با سرعت مسیرهای خود را انتخاب کنند و تردد سریع و روان صورت گیرد.

او افزود: در طرح سوم، اصلی و بلندمدت با پیش‌بینی وزارت راه و شهرسازی، پل رودخانه سیاهرود برای دوربرگردان طراحی و ایجاد می‌شود که این طرح توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان پردیس در جلسه شورای ترافیک مطرح شده است و به دنبال تأمین اعتبارات آن هستیم.

پارادوکس «مردم رضایت دارند؛ مردم کمی تحمل کنند»

معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان پردیس ادامه داد: طی ارزیابی از بازخوردهایی که داشتیم تعداد زیادی از مردم از این اقدام رضایت دارند و مشکل اوج ترافیک تا حدودی رفع شده است؛ اما این یک مسکن برای ترافیک شهر بومهن است و با اجرای طرح‌های مکمل و بلندمدت رضایت‌مندی بیشتری خواهیم داشت تا این مشکل به صورت کامل رفع شود.

جودکی در خصوص نارضایتی شهروندان جنوبی شهر برای تردد و قرار گرفتن در مسیر شمالی نیز گفت: شهرداری بومهن یکی از اعضای اصلی شورای ترافیک است و آن‌ها بیشترین استقبال را از اجرای این طرح انجام دادند.

او تصریح کرد: اگر مشکلی وجود دارد، باید مطرح شود و ما نیز اگر طرحی با مشکل روبرو شود و مشاهده کنیم با بررسی دقیق نقاط ضعف آن را رفع می‌کنیم.

معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان پردیس تصریح کرد: هدف متخصصان امر مانند پلیس راهور و راهنمایی‌ و رانندگی، رضایتمندی و راحتی مردم است؛ هدف ما نیز کاهش ترافیک و بهبود و سرعت دادن به تردد خودروهاست و اگر مردم دچار مشکل شده باشند، در طرح بازنگری می‌شود.

جودکی افزود: این طرح گام نخست است و اگر مردم کمی تحمل کنند، در آینده با تکمیل طرح‌ها شهروندان اظهار رضایت خواهند داشت.

ساماندهی پارک خودروها؛ ضرورتی مهم

معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان پردیس اضافه کرد: باز بودن دوربرگردان‌های شهر بومهن تنها دلیل ترافیک شهر بومهن نیست؛ پارک‌های دوبل خودروها نیز یکی از معضلات اصلی شهر است.

او تصریح کرد: مصوبه اصلی شورای ترافیک شهرستان پردیس این است که در کنار این اقدامات فعال‌سازی پارکبان‌ها با کمک راهنمایی ‌و رانندگی شهرستان پردیس انجام شود.

جودکی ادامه داد: با این اقدام هم پارک خودروها ساماندهی شود و همچنین اجازه پارک دوبل به خودروها را نخواهیم داد؛ این اقدام در طول و دو طرف محور شهر بومهن تا حدود زیادی تأثیر مثبت در کاهش ترافیک و مصوبه مکمل این طرح دارد.

معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان پردیس ادامه داد: شهرداری بومهن را موظف کردیم مشاور ترافیک برای شهر بومهن استخدام کند و طرح‌های این افراد را برای بهبود ترافیک و رضایتمندی مردم به کار بگیرد.

راحتی تردد مسافران عبوری یا آسایش شهروندان؟

معاون فرماندار پردیس اما در خصوص عملکرد شورای ترافیک نگفت و مردم سؤالات فراوانی در خصوص تصمیمات این شورا دارند.

سؤال اینجاست که آیا مسئولان شهری و شهرستانی به فکر راحتی تردد مسافران عبوری هستند یا به آسایش شهروندان می‌اندیشند؟

در هر صورت، این دوربرگردان مشکلات زیادی را برای شهروندان بومی منطقه ایجاد کرده است و باید هرچه سریع‌تر مسئولان به سؤال‌های مردم در خصوص چگونگی تصمیمات این شورا پاسخ دهند و اگر اعتراض مردم ادامه داشته باشد، مسئولان در تصمیمشان تجدیدنظر خواهند کرد یا خیر؟

آیا طرح‌های کوتاه‌مدت این شورا به سرعت عملیاتی می‌گردد یا به طرح‌های بلندمدت بودجه و اعتبار تخصیص داده می‌شود؛ این‌ها سؤالاتی است که مرور زمان پاسخ آنها را خواهد داد.

105105

کد خبر: 544093

وب گردی

وب گردی