باران ٣هزار خوزستانی را روانه بیمارستان کرد/ اهوازی‌ها تا ٣ هفته دیگر درگیر مشکلات شدید تنفسی هستند

آسمان اهواز بار دیگر کدر شد و با تنگ کردن نفس مردم، ٣‌هزار نفر را راهی بیمارستان کرد و جان یک نفر را هم گرفت. همه اینها درست پس از بارش نخستین‌باران پاییزی شروع شد، بارندگی که شهر را آلوده کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند از بیمارستان‌های اهواز تنها در یک شب گزارش می‌رسد: ٣‌هزار و ٩٠ نفر با مشکل تنفسی مواجه شدند، ٢‌هزار و ٩٩٢ نفر سرپایی درمان و ١٣٠ نفر هم تحت درمان قرار گرفتند. ٥٠ نفر از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های خوزستان به دلیل مشکل حاد تنفسی بستری شدند که از این تعداد ٧ نفر در بخش ‌آی سی یو، تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.
ایرج نظری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اشاره به تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها در روز پنجشنبه، علت مشکلات تنفسی اهوازی‌ها را آلودگی پس از باران چهارشنبه شب در استان خوزستان اعلام کرد. با این‌که این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، فوت شهروند اهوازی را به دلیل آلودگی‌ها رد کرد، اما خبرها حکایت از مرگ یک نفر در پی باراش باران در این استان دارد. خبری که معاون بیمارستان گلستان اهواز تأیید کرد.


به گفته اسدالله چراغی، از ١١٠ نفر مراجعه‌کننده به بیمارستان گلستان اهواز، ٨ نفر بستری شده و ٢ نفر هم تحت مراقبت ویژه قرار گرفتند. معاون بیمارستان گلستان همچنین از آماده‌باشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمان بارندگی‌ها و هنگام پدیده گرد و غبار، خبر داد.
حمیدرضا آرتی، رئیس این بیمارستان هم، به اقدامات درمانی برای بیماران آسیب‌دیده از آلودگی پس از بارش باران، اشاره کرد: « با توجه به تجربه‌ سال گذشته، این مرکز درمانی با آمادگی کامل تیم مجهز پزشکی و مدیریت بحران متشکل از متخصصان گروه‌های پزشکی طب اورژانس، داخلی، ریه و بیماری‌های تنفسی و با در اختیار داشتن تجهیزات و اقلام دارویی کامل مانند اکسیژن‌تراپی، کپسول اکسیژن، چادر اکسیژن، انواع داروهای گشاد‌کننده مجاری تنفسی و ضدحساسیت (برونکو دیلاتاتور)، ماسک‌های اکسیژن و دستگاه‌های تنفس مصنوعی (ونتیلاتور پورتابل) اقدام به درمان مراجعه‌کنندگان کرد که طی دو ساعت، از مجموع تعداد ١٢٦ مراجعه‌کننده دچار مشکل تنفسی، ١٢١ نفر با حال عمومی خوب از اورژانس بیمارستان گلستان مرخص شدند.» او ادامه داد:
« هم اکنون پنج بیمار دچار مشکل تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری هستند و به وسیله دستگاه تنفس مصنوعی(ونتیلاتور)، تحت درمان قرار دارند که حالشان رضایت‌بخش است.» به گفته او، یکی از بیماران ما در بارداری است که حال مادر و جنین هم در وضع باثبات و خوبی قرار دارد.
براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و جندی‌شاپور اهواز هم، بارش باران، بیش از ٦٠٠ نفر از شهروندان را به دلیل اختلالات و ناراحتی تنفسی به اورژانس بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و گلستان این شهر کشاند که به دلیل آماده‌باش کامل بیمارستان‌ها از قبل، بلافاصله تحت درمان قرار گرفتند.
در ادامه اعلام آمار مراجعه به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی، آرش فروزان متخصص طب اورژانس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با اشاره به افزایش مراجعه بیماران تنفسی به اورژانس از ساعت ٢٢ چهارشنبه شب به بیمارستان امام خمینی(ره)، توضیح داد: «تاکنون بیش از ٤٠٠ نفر با مشکلات تنفسی به اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) مراجعه کردند و با توجه به تجربه سال‌های گذشته، با پیش‌بینی و هماهنگی مناسب، پذیرش و ارایه خدمات به بیماران به صورت مناسب و بلافاصله پس از مراجعه انجام شد.»
به گفته او، تمام بیمارانی که از چهارشنبه شب تا ساعت ٨ روز پنجشنبه، به این مرکز مراجعه کرده بودند، مرخص شدند. متخصص طب اورژانس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز ادامه داد: «از ساعت هشت پنجشنبه، نیز٦٠ نفر با مشکلات تنفسی به بخش اورژانس این مرکز مراجعه کردند که به صورت سرپایی درمان شدند و از این تعداد تنها یک نفر نیاز به بستری در بخش اورژانس داشت که اقدام‌های لازم برای بهبود وضع این بیمار نیز در دست انجام است.» او به کودکان، افراد میانسال و بیماران قلبی و تنفسی توصیه کرد در شرایط فعلی اهواز از منزل خارج نشوند، پنجره‌ها را باز نگه ندارند و از فعالیت در محیط‌های باز خودداری کنند.


آماده‌باش کامل اورژانس خوزستان در اولین باران پاییزی
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز هم با اعلام آماده‌باش کامل اورژانس استان خوزستان در اولین باران پاییزی، از خدمت‌رسانی پرسنل اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز به بیماران با مشکل تنفسی خبر داد.

به گفته شهیار میرخشتی، مشکلات تنفسی افراد از ساعت‌های اولیه بامداد روز پنجشنبه، یعنی چند ساعت پس از بارش نخستین باران پاییزی در این استان، آغاز شد که در پی تماس‌های تلفنی زیاد، این مرکز به صورت آماده‌باش کامل درآمد.
بارش باران، اهوازی‌ها را شوکه کرد، شادی مردم استان خوزستان، از نخستین بارش پاییزی با روانه شدن چند‌هزار نفر از همشهری‌هایشان، دوامی نداشت و خاطره تلخی برایشان رقم زد. اتفاقی که در چند‌سال گذشته گریبان نه‌تنها اهوازی‌ها که ساکنان شهرهای دیگر استان خوزستان را گرفته است. آنها می‌دانند هر سال، همین موقع تا سه هفته دیگر، مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی، پابرجاست، اما راه نفس‌شان و خون‌رسانی به قلب‌شان، هر بار گرفته می‌شود.

حشمت‌الله توکل، متخصص بیماری‌های ریوی مرکز آموزشی درمانی مرکز امام خمینی(ره) اهواز، در همین ارتباط توضیحاتی داد و گفت: «از میان شهرهای استان خوزستان، اهواز، چند سالی است که در فصل پاییز، با موج نسبتا بزرگی از تشدید علایم بیماری‌های حساسیتی و تنفسی مواجه می‌شود، که عمدتا به صورت آلرژیک و آسم هستند. این مشکل معمولا از نخستین باران پاییزی شروع می‌شود و تا سه هفته ادامه دارد که به مرور این شرایط کاهش پیدا می‌کند.»
به گفته او، یکسری عوامل حساسیت‌زا در فضا وجود دارد که با نخستین بارش باران فعال شده و در این شرایط برخی افراد به‌خصوص بیمارانی که دارای مشکلات زمینه‌ای ازجمله آسم، آلرژی و بیماری قلبی هستند، دچار مشکلات تنفسی می‌شوند.

به گزارش خوزنیوز، توکل ادامه داد: « در این زمان ضرورت دارد همه افراد به توصیه‌های ارایه شده توجه کامل داشته باشند. هنگام بروز مشکلات تنفسی در بارندگی توصیه می‌شود افراد به درمان خودسرانه نپردازند و به هیچ وجه برای کاهش علایم مشکلات تنفسی بدون دستور پزشک از داروهای گیاهی و اسپری‌های استنشاقی استفاده نکنند.»
براساس آنچه این متخصص بیماری‌های ریوی مرکز آموزش درمانی مرکز امام خمینی (ره)، اعلام کرد، چنانچه علایم مشکلات تنفسی حاد باشد، لازم است فرد به اورژانس مراجعه کند. اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز نیز با در اختیار داشتن امکانات لازم درمان بیماران تنفسی برای ارایه خدمات مناسب آمادگی دارد. استفاده از ماسک مناسب و فیلتردار، یکی از توصیه‌های این متخصص است.

105105

کد خبر: 544265

وب گردی

وب گردی